استاندار تهران با اشاره به وضعیت آشفته ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در حاشیه تهران، گفت: در منطقه حفاظت شده لواسان ساختمانی را دیدم که با وجود قرارگیری در مرحله اسکلت، مجوز پایان کار گرفته بود که قطعا فساد و مشکلی داشت و برای بررسی قضایی برگشت داده شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳ 23 August 2022

به گزارش تابناک تهران، محسن منصوری استاندار تهران پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار‌ کرد: حل مسائل آلودگی و ترافیک در تهران به هم وابسته است و به اندازه کافی قائده و قانون وجود دارد و برای این مسئله اقدامات زیرساختی، اعتباری و عمرانی در جریان است که یکی از آن‌ها توسعه حمل و نقل ریلی است.

وی گفت: مسئله دیگر ارتقا فرآیندهای ساخت خودرو همچنین فرهنگسازی برای حمل و نقل عمومی و کاهش خودروهای تک‌سرنشین است و یکی از اقدامات در کوتاه مدت مدیریت زمان است که معتقدیم با تقسیم ساعات فعالیت ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و بخش‌ها را می‌توان منتقل و مدیریت کرد.

استاندار تهران افزود: اعتباری را وزارت کشور برای خرید ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داده که صد دستگاه طی چند روز آینده اضافه می‌شود و تا ۹۰۰ دستگاه ارتقا خواهد داشت.

منصوری بیان کرد: مسئله گرد و خاک در تهران طی ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه و کم‌سابقه بوده و در گذشته از غرب کشور وارد می‌شد اما در ۲ نوبت آخر خاستگاه آن از داخل کشور و غرب ملارد و استان البرز بود.

وی با بیان اینکه در خصوص ساخت و سازهای ناایمن تقسیم کاری میان استانداری و شهرداری اتفاق افتاد، ادامه داد: در حال آماده‌سازی شهرهای جدید دانش‌بنیان در سطح استان و به ویژه دماوند هستیم، مجوز توسعه ۲۰۰ هکتاری به پارک علم و فناوری پردیس داده شده و ستاد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استانداری شکل گرفت.

استاندار تهران اضافه کرد: در بحث مدیریت پسماند اقدامات خوبی آغاز شده و در شهرداری تهران کار به سمت تفکیک از مبدا پیش می‌رود، تا به امروز این مسئله در سطح شهرستان‌‌ها به صورت سنتی اداره می‌شد که چند شرکت خصوصی در این حوزه ورود کردند و در زمینه آرادکوه اختلافاتی وجود دارد که باید در تهران بماند یا خیر که ما محیط زیست را کارشناس و مرجع تصمیم‌گیری می‌دانیم.

منصوری تصریح کرد: زیرساخت آرادکوه برای ۵۰ سال پیش بود و امروز وارد شهر شده است لذا سوال اینجاست که آیا می‌توان این ظرفیت ۱۲۰۰ هکتاری را انتقال داد که طی جلسه با سازمان محیط زیست مقرر شد در صورت ساماندهی در آن نقطه صورت گیرد و در صورت تصمیم به انتقال فاز به فاز این مسئله انجام شود.

وی با اشاره به سیل‌های اخیر استان ادامه داد: در فیروزکوه مسئله سیل را داشتیم که در بطن ماجرا مجدد سیل رخ داد و علی‌رغم این مسائل و وقوع چندین باره سیل، اطلاع‌رسانی‌ها و انسداد راه‌ها، ۱۸ گردشگر به نحوی خود را به تنگه واشی رسانده بودند که با امداد هوایی آن‌ها را خارج کردیم.

استاندار تهران با بیان اینکه بیشترین ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح حوزه شهرها است، عنوان کرد: معابری در حاشیه تهران داریم که در یک گذر چند متری ساختمان‌های مثلا ۶ طبقه ساخته شده که در صورت وقوع حوادث و بحران‌ها واقعا امدادرسانی با مشکل مواجه خواهد شد و امروز مصمم هستیم که از این مسائل جلوگیری شود.

منصوری گفت: در زمانی که در امامزاده داوود سیل رخ داد، یک دستگاه نظارتی، ۳ دستگاه اجرایی را برای بررسی مسئله و ساخت و سازهای غیرمجاز و پاسخگویی خواسته بودند و در همان زمان یک بخش دیگری از آن دستگاه نظارتی به دنبال ادامه یک ساخت و ساز غیرمجاز در نقطه‌ای از استان تهران بود که در برخی مسائل از ماست که بر ماست.

وی ادامه داد: در لواسان و در منطقه حفاظت شده ساختمانی را دیدم که با آن که ناقص و در مرحله اسکلت بود، مجوز پایان کار گرفته بود که قطعا فساد و مشکلی داشت که برای بررسی قضایی برگشت داده شد و ما وارث این شرایط هستیم که باید جدی‌تر کنترل شود.

استاندار تهران تصریح کرد: مسکن مهر در تهران برای تکمیل به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار منابع نیاز دارد و ما ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در سطح استان با پیشرفت‌های مختلف داریم.

منصوری در رابطه با سفرهای رئیس‌جمهور بیان کرد: اولویت با تکمیل سفرهای رئیس‌جمهور است که قطعا منطقی و مهندسی است و اینکه استاندار فرزند کدام منطقه است تاثیری در این مسائل ندارد. برخی اعتبار عمومی است که هنوز تخصیص آن تا به اینجا انجام نگرفته و به طور مثال ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و توسعه مدارس در سطح استان اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: در خصوص جنگل ۵۰۰ هکتاری صبوح در خارج از لواسان مباحثی برای واگذاری نگهداری به شهرداری تهران مطرح شد و بحث اصلی نگهداری از جنگل است و موضوع ساخت ابنیه و مستحدثات مطرح نیست و تا به امروز نیز واگذاری اتفاق نیفتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار