کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: توجه به افزایش نیازهای غذایی دوران بلوغ هم برای دختران و هم برای پسران، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹ 07 February 2022

تابناک فارس به نقل از یاشگاه خبرنگاران: سنین بلوغ از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است و پس از کودکی دومین مرحله‌ محسوب می شود که طی آن سلول‌ها شروع به رشد می‌کنند و سوخت و ساز بدن هم افزایش می‌یابد و برهمین اساس، برخی نیازهای تغذیه ای هم در این دوره بیشتر از قبل می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

تکامل روانی در دوران بلوغ و ارتباط آن با تغذیه نوجوانان
افروز پیش بین گفت: نوجوانی دوران تکامل و بلوغ جسمی و فکری است و در این دوران نه تنها رشد و تکامل جسمی آهنگی سریع دارد، بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی نیزبه سرعت اتفاق می افتد و بسیاری از این خصوصیات در دوران نوجوانی بر سلامت تغذیه ای نوجوانان نیز تاثیر می گذارد.

توصیه های غذایی برای دختران و پسران در سن بلوغ
او گفت: مصرف زیاد قندهای ساده مثل قندهایی که در نوشابه های صنعتی، شکلات، آبنبات و شیرینی وجود دارد و نیز سایر موادی که تنها انرژی زا بوده و ارزش غذایی دیگری ندارد باید محدود شود؛ زیرا مصرف زیاد این مواد غذایی منجر به چاقی و افزایش وزن می شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: با توجه به رشد سریع و افزایش حجم عضلات، استفاده از انواع پروتئین های گیاهی و حیوانی مانند حبوبات، گوشت، شیر، تخم مرغ برای نوجوانان ضروری است. در پسران میزان افزایش استخوان ها و عضلات بیشتر از دختران است.

پیش بین گفت: اما دختران به دلیل شرایط خاص فیزیولوژیک، نسبت به کمبودهای تغذیه ای به ویژه کم خونی فقر آهن آسیب پذیرتر از پسران هستند.

او گفت: مصرف املاح و ویتامین ها از جمله روی، ید، آهن، کلسیم، ویتامین A، D، C و ویتامین های گروه B در این دوران بسیار ضروری است. با مصرف سبزی های تازه، میوه ها، انواع گوشت، حبوبات، لبنیات و غلات نیازهای نوجوانان به املاح و ویتامین ها تامین می شود.

برچسب ها: تغذیه ، بلوغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار