به گزارش فارس؛ آرش طاووسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان با هدف اطلاعرسانی، فرهنگسازی و آگاهیبخشی به مردم در خصوص حقوق آنها تشکیل شده است، اظهار کرد: این انجمن بر اساس فصل سوم قانون حمایت از حقوق مصرفکننده و با وظایفی چون مشاوره و ارائه راهنمایی، آموزش حقوق مصرفکننده به مردم، جلوگیری از تبانی، انحصارگری و تضییع حقوق مصرفکنندگان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضو هیئت نظارت بر این انجمن است، افزود: انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده یک نهاد غیردولتی و مدنی است و قوانینی را که توسط مجلس برای رعایت حقوق مصرف کننده در مجلس مورد تصویب قرار گرفته را دنبال میکند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان با تأکید بر اینکه قدرت اجرایی این انجمن خود مردم هستند، تصریح کرد: یکی از وظایف انجمن دریافت و پیگیری شکایات مردم است.
وی با بیان اینکه آگاهسازی مردم باعث ایجاد خودکنترلی در بازار خواهد شد و هزینههای بازرسی را کاهش میدهد، ادامه داد: نظارت مردم باعث افزایش کیفیت کالا و خدمات خواهد شد و حداکثر استفاده از هزینه انجام شده محقق میشود.
طاووسی با تأکید بر اینکه این انجمن بودجهای ندارد، خاطرنشان کرد: البته دستگاههای دولتی امکان کمک به انجمن را دارند و ما به دنبال رایزنی برای در اختیار گرفتن مکانی در راستای استقرار این انجمن هستیم.
وی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی اقدامات ما قانون است، گفت: اگر مردم کالای کمکیفیت و دارای نقص را خریداری نکنند بالاترین ضامن اجرایی این گونه اقدامات خواهد بود.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان همدان اظهار کرد: طرح تشویقی برای واحدهایی که حقوق مصرفکننده را رعایت میکنند اجرا شده و به شکلی متفاوت مشخص خواهند شد.
وی رقابت سالم را عامل مهمی برای حفظ حقوق مصرفکنندگان دانست و افزود: یکی از دلایلی که مردم نسبت به خرید کالاهای گران ترغیب میشوند نبود آگاهی صحیح از آینده است که اگر اطلاعات لازم به آنها داده شود، از این کار خودداری خواهند کرد.
طاووسی با بیان اینکه کمیته آموزش و پژوهش با حضور اساتید دانشگاه تشکیل شده است، تصریح کرد: طرحهای پژوهشی برای بررسی خواستهای مردم در حال انجام است که پس از سنجش میزان آگاهی مردم فعالیت برای ارتقای سطح آن آغاز خواهد شد.