گزارش تابناک از میزان تصادفات و تلفات در استان یزد؛

افزایش 27 درصدی تخلفات رانندگی یزدی ها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد از وقوع سه هزار تصادف و 345 هزار و 400 فقره تخلف رانندگی منجر به اعمال قانون در استان در هفت ماه امسال خبر داده است
کد خبر: ۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶ 02 March 2015
افزایش 27 درصدی تخلفات رانندگی یزدی ها
به گزارش تابناک یزد، بنابرآمارهای راهنمایی و رانندگی استان یزد، این تعداد تخلفات نسبت به مدت مشابه پارسال 27 درصد افزایش داشته است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد از وقوع سه هزار تصادف و 345 هزار و 400 فقره تخلف رانندگی منجر به اعمال قانون در استان در هفت ماه امسال خبر داده است.
سرهنگ اردوان قاسمی با بیان اینکه این تعداد تخلفات نسبت به مدت مشابه پارسال 27 درصد افزایش داشته به خبرگزاری ایرنا گفته است: 182 هزار و 500 مورد از آنها در زمره تخلفات حادثه ساز بوده است.
به گفته وی پیامد سه هزار تصادف رخ داده در معابر استان نیز 67 فوتی و سه هزار و 363 مصدوم بوده ضمن آنکه تعداد فوتی ها نسبت به مدت مشابه پارسال هشت درصد رشد دارد.قاسمی افزود: 70 درصد از مجروحین، راکبان یا سرنشینان موتورسیکلت بودند که این بخش نسبت به مدت مشابه پارسال 9 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه در 70 درصد تصادفات، موتورسیکلت ها دخیل بوده اند اظهار داشت: 34 درصد علت تصادف ها عدم رعایت حق تقدم و 20 درصد عدم توجه به جلو بوده است، ضمن آنکه در تصادفات، 61 درصد رانندگان سواری و 29 درصد راکبین موتورسیکلت مقصر بودند.به گفته وی 64 درصد فوتی ها مربوط به شهرستان یزد بوده و 52 درصد کشته ها را راکبین موتورسیکلت تشکیل دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 26 درصد افزایش داشته است.
فرمانده راهنمایی و رانندگی استان گفت: 24 درصد متوفیان موتورسیکلت کمتر از 20 سال، 52 درصد بین 21 تا 50 سال و 24 درصد بالای 50 سال داشتند، 38 درصد متوفیان در محل حادثه، هفت درصد در حین انتقال و 54 درصد در بیمارستان فوت کردند.وی افزود: اوج تصادفات بین ساعت 16 تا 20 (25 درصد از کل تصادفات)، 46 درصد تصادفات در خیابانها، 34 درصد در بلوارها، هفت درصد در میادین و شش درصد در تقاطع ها رخ داده است.

70 درصد علت تصادفات، نیروی انسانی است
به اعتقاد کارشناسان،علت 70 درصد تصادفات نیروی انسانی است که این موضوع ناشی از نبود فرهنگ صحیح رانندگی و نداشتن آگاهی لازم از برخی قوانین است.علی حقایق مدیر کل اسبق ایمنی راه‌های کشور در گفت‌وگو ایسنا اظهار کرده است: بیشتر تصادفات در 30 کیلومتری ورودی شهرها و در ساعات آغازین روز اتفاق می‌افتد.
وی با بیان این‌که معمولا رانندگان سرعت خود را در نزدیکی ورودی شهرها افزایش می‌دهند، افزود: همین موضوع موجب افزایش تصادفات می‌شود. حقایق با بیان این‌که پیچ‌های تند و غیراستاندارد و دست‌انداز‌های موجود در برخی جاده‌ها از جمله عواملی است که منجر به بروز سوانح می‌شود، گفت: موضوع مهم در این زمینه گذاشتن علائم برای دست‌اندازها یا پیچ‌ها است چون در برخی مواقع شاهد هستیم که علائمی در این مکان‌ها وجود ندارد و راننده کنترل خود را از دست می‌دهد که این امر حوادث ناگواری را موجب می‌شود.
مدیر کل اسبق ایمنی راه‌های کشور نبود گاردیل ایمن یا خط کشی مناسب در جاده‌ها را از دیگر عوامل وقوع سوانح جاده‌ای عنوان و اظهار کرد: باید مسئولان مربوطه به این موضوع توجه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند .
حقایق با تاکید بر این‌که باید به موضوع فرهنگ‌سازی رانندگان بیشتر توجه شود، یادآور شد: فرهنگ‌سازی باید از سنین پایین آغاز شود و تا دانشگاه ادامه یابد و این بحث در دروس آنها منظور شود .
البته معاون عمرانی استانداری یزد می گوید: اینکه 114نفر در پنج ماه امسال و یا 44 نفر در سه ماه در این استان بر اثر تصادفات رانندگی کشته شوند اصلا قابل قبول نیست.
 سیدحسینی تصریح کرد: ما به دنبال شناسایی مقصر نیستیم و معتقدیم هر دستگاهی اگر در چهارچوب وظایف قانونی اش عمل کرده و نواقص را برطرف کند این اتفاقات در شهر نمی افتد .
 معاون استاندار یزد با اشاره به اینکه برابر آمارها ، بیشتر کشته ها در 26نقطه اتفاق افتاده ادامه داد: این آمار بیانگر آن است که بیشتر اتفاقات در بلوارها رخ داده بنابر این باید برای این نقاط چاره اندیشی کرد.سیدحسینی با بیان اینکه یکی از عوامل وقوع تصادفات در شهر یزد سرعت بالا و نبود سرعت گیر است خاطر نشان ساخت : در 287نقطه شهر سرعت گیر داریم که می توان در 26نقطه حادثه خیز اعلام شده هم این طرح را اجرا کرد.همچنین معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان يزد با اشاره به آمار بالاي استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي در استان يزد به مهراظهار داشته است: استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی  از نظر قانونی جرم محسوب می شود.
علي اصغر رفاهي افزود: طبق آمار در شش ماهه نخست امسال در استان يزد ۵۴ نفر تصادف منجر به فوت داشته اند كه نيمي از اين كشته ها در سنين ۱۵ تا ۴۴ سال بوده اند.
وی  با اشاره به افزایش تعداد زندانیان حوادث جاده ای بيان كرد: هر چند سال جاری با کاهش اندک حوادث رانندگی منجر به فوت مواجه بودیم ولی تعداد زندانیان حوادث رانندگی رو به افزایش است و با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده سالانه باید ۱۰ درصد از حوادث رانندگی کاسته شود، ولی هنوز راه زیادی تا تحقق این هدف باقی مانده است.
رفاهي عنوان كرد: با وجود اينكه دستگاه قضا هم با قاطعیت بحث محکومیت ها را پیگیری می کند ولی آن عاملی که باعث شده جرایم به ویژه در حوزه رانندگی باز هم ادامه دار باشد، این است که به عامل پیشگیری بها داده نمی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار