120 هزار تن محصول جالیزی در قیروکارزین تولید می شود

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ 02 June 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: مهدی همتی در نشست خبری که صبح امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان برگزار شد با اشاره به آغاز برداشت محصولات جالیزی از اوایل خردادماه اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان تولید که به میدان‌ها سراسر کشور و کشورهای همسایه به‌خصوص روسیه، عراق و افغانستان ارسال می‌شود.

وی افزود: انواع محصولات جالیزی شامل خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و انواع رقم‌های هیبرید شمام ازجمله ملون و جانا در سطحی بالغ‌بر 3 هزار هکتار در این شهرستان کشت‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد: بیشترین سطوح زیر کشت محصولات جالیزی در شهرستان قیروکارزین به ترتیب متعلق به خربزه، انواع شمام، هندوانه، طالبی و گرمک است.

همتی اضافه کرد: میانگین تولید این محصولات در مزارع قیروکارزین حدود ۳۵ تن در هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و دانش و تلاش کشاورزان، محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری هزینه تولید محصولات کشاورزی به‌خصوص محصولات صیفی و جالیزی افزایش قابل‌توجه داشته است، بیان داشت: رعایت الگوی کشت و سطوح ابلاغی، هماهنگی مزرعه‌داران با مسوولان پهنه‌های کشاورزی و تنوع‌بخشی در محصولات کاشته شده در تنظیم بازار فروش محصولات حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ابراز داشت: استفاده از آبیاری تحت‌فشار به‌صورت تیپ و بکار گیری روش‌های کشت تونلی و کف پلاستیک در کاشت محصولات جالیزی مازاد برکشت نشایی موجب شده علی‌رغم آب بر بودن این محصولات، مصرف آب در مزارع تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

همتی گفت: به‌طور میانگین برای هر هکتار از محصول هندوانه در کشت‌های معمولی بیش از ۱۲ هزار مترمکعب آب صرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مصرف حجم زیادی از رول‌های پلاستیکی در مزارع جالیز کشاورزان ملزم به رعایت محیط‌زیست و جمع‌آوری ضایعات از محل فعالیت و اراضی کشاورزی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی که وابسته به کشاورزی بوده گفت: از آغاز کشت تا پایان برداشت محصولات جالیزی بیش از سه هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به شکل فصلی مشغول به کار خواهند بود.
همتی تصریح کرد: در سال زراعی پیش از سطح زیر کشت سه هزار و ۶۰۰ هکتار، ۱۲۳ هزار تن انواع محصولات جالیزی در قیروکارزین تولیدشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار