دبير هيات دولت:

اقتصاد مقاومتي انتخاب راهبردي دولت تدبير و اميد است

دبير هيات دولت تدبير و اميد، اقتصاد مقاومتي را انتخاب راهبردي دولت يازدهم خواند و رويكرد اقتصادي دولت در اين رابطه را خوداتكايي براي دستيابي به اقتصاد پايدار ذكر كرد.
کد خبر: ۸۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 30 August 2015
به گزارش تابناک یزد  "محسن حاجي ميرزايي" در نشست شوراي اداري استان يزد، يكي از نكات مورد تاكيد مقام معظم رهبري در ديدار با هيات دولت، موضوع اقتصاد مقاومتي ذكر كرد و گفت: معظم له توجه دولت به اين موضوع را مورد تاكيد قرار دادند و حتي پيشنهاد ايجاد ستاد فرماندهي در اين رابطه را مطرح كردند.

وي با تاكيد بر اين كه اقتصاد مقاومتي انتخاب راهبردي دولت تدبير و اميد است، اظهار كرد: دولت تدبير و اميد تنها راه دستيابي به حد معيني از رشد كشور را در گروي اقتصاد مقاومتي مي‌داند.

وي در ادامه با بيان اين كه هفته دولت، زمان مناسبي براي گزارش و مقايسه عملكرد دولت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتي است، ابراز كرد: اگر شاخص استقلال اقتصادي را به عنوان يكي از آرمان‌هاي نظام و يك دغدغه ملي در نظر بگيريم، متاسفانه در سال‌هاي گذشته بيشترين آسيب‌‌ها به آن وارد شد و اقتصاد كشور در شرايطي به دولت تدبير و اميد رسيد فاقد خوداتكايي و شاخص‌هاي مقاومتي بود.

حاجي ميرزايي با اشاره به سه رويكرد اقتصادي در كشور، نخستين رويكرد كه در اوائل انقلاب ترويج مي‌شد را رويكرد خوكفايي ذكر كرد به اين معنا كه كشور بايد در تمامي موارد مورد نياز بي‌نياز از ساير كشورها شود كه اين رويكرد در حال حاضر رويكردي منسوخ است.

وي دومين رويكرد كه در سال‌هاي پيشين مطرح بوده را استفاده از منابع و ذخائر نفتي براي كسب درآمد و سپس واردات اقلام مورد نيازمان از خارج كشور ذكر كرد و افزود: متاسفانه اين تفكر در دوره‌هايي كه افزايش قيمت نفت وجود داشته بيشتر مورد اهتمام بوده است و آسيب‌هاي فراواني را به اقتصاد كشور وارد كرده است.

وي الگوي سوم كه مطابقت با مقوله اقتصاد مقاومتي دارد را الگوي خوداتكايي ذكر كرد و گفت: در اين الگو بايد تراز دريافت‌ها و پرداخت‌هاي غيرنفتي رشد مثبت يابد به عبارتي كالاهايي كه توليد آنها در كشورمان راحتر است را توليد و صادر كنيم و در مقابل نيز كالاهايي كه در خارج كشور ارزانتر توليد مي‌شود را وارد كنيم و از اين طريق تعاملاتمان را با ساير كشورها را مديريت كنيم.

دبير هيات دولت با اشاره به ترازهاي منفي 70 و 90 ميليارد دلاري سال‌هاي 90 و 91، گفت: در اين سال‌ها علي رغم منازعات سياسي، كشور در حوزه اقتصاد دچار تكان‌هاي شديدي شد و اين موضوع دشمنان را بيشتر ترغيب بر اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه كشورمان مي‌كرد.

وي در ادامه با اشاره به افزايش 4.2 برابري رشد واردات كشور با رقم 18 درصد در برابر رشد 5.4 درصدي توليد در دهه هشتاد، اين روند را بيانگر تضعيف اقتصادي كشور دانست.

وي گفت: با وجود اين شرايط، يكي از نقاط اتكاي دولت تدبير و اميد ايجاد پايداري در جريان اقتصادي كشور بود و حتي مذاكرات هسته‌اي نيز در راستاي فراهم كردن بستر اين مهم بود و رشد 19 درصدي صادارت غير نفت سال گذشته كشور نيز بيانگر حركت به اين سمت است.

حاجي ميرزايي كنترل تورم از رقم بالاي 40 درصد به زير 15 درصد، افزايش رشد منفي اقتصادي به رقم‌هاي مثبت، ارتقاي 40 پله‌اي فضاي كسب و كار كشور را از دستاوردهاي دو سال گذشته دولت تدبير و اميد در اين عرصه برشمرد و تاكيد كرد: با اين حال آنچنان ريشه‌هاي توان ملي به نابودي كشيده شده كه اين اقدامات تنها گام‌هاي نخست حركت به سمت رويكرد خوداتكايي است.

وي افزايش تشكيل سرمايه ثابت ناخالص از منفي 1.5 به مثبت 3.5، افزايش سهم درامدهاي غيرنفتي در منابع عمومي از 57 به 65 درصد، افزايش سهم ماليات‌ها از 33 به 40 درصد و كاهش نوسانات بازار از 300 درصد به كمتر از پنج درصد را از ديگر دستاوردهاي دولت در دو سال اخير خبر داد.

اين مسئول از كاهش 2.6 ميليارد دلاري تراز منفي بخش كشاورزي در دولت تبير و اميد خبر داد و گفت: در حالي كه در اين سال‌ها كاهش 18 درصد متوسط بارش‌ها و نابودي 500 هزار هكتار مزارع گندم ديم به دليل خشكسالي را شاهد بوديم، ولي در اين مدت 6.6 درصد رشد توليدات كشاورزي در كشور اتفاق افتاده است.

وي با تاكيد بر اين كه امروز نان مصرفي كشور از توليد گندم داخل است، يادآور شد: خريد گندم از مردم در هنگام تحويل دولت در كشور 4.8 ميليون تن بود كه اين رقم در سال 93 به 6.7 ميليون تن رسيد و امسال در حدود 8 ميليون تن خواهد بود.

وي ذخيره گندم كشور در هنگام تحويل گرفتن دولت را 540 هزار تن اعلام كرد و گفت: اين ميزان در حال حاضر افزون بر 6.5 ميليون تن است.

حاجي ميرزايي به خدمات بخش بهداشت و درمان در دولت يازدهم نيز اشاره كرد و افزود: بهداشت جزو خدماتي است كه بيشترين حجم از جامعه را تحت پوشش قرار مي‌دهد و خوشبختانه با اجراي طرح تحول سلامت سهم پرداخت از جيب مردم در بيمارستا‌نهاي دولتي از 37 درصد به 4.5 درصد كاهش يافته و حدود 10 ميليون نفر نيز از خدمات بيمه سلامت بهره‌مند شدند.

وي اجراي برنامه پزشك خانواده براي 28 ميليون نفر از روستاييان، عشاير و ساكنان شهرهاي زير 20 هزار نفر جمعيت، ايجاد يكهزار و 950 خانه بهداشت جديد در روستاها و بازسازي دو هزار و 225 خانه بهداشت را از ديگر دستاوردهاي اين بخش برشمرد.

دبير هيات دولت در رابطه با مسكن مهر نيز از واگذاري 425 هزار واحد به متقاضيان در دو سال گذشته خبر داد و افزود: 47 هزار واحد ديگر نيز در چن ماه آينده آماده واگذاري خواهد شد و در مجموع افزايش پيشرفت فيزيكي كار از 70 درصد به 87 درصد در اين حوزه را شاهد هستيم.

وي اعلام كرد: در مدت شش ماه دولت 750 هزار واحد مكسوني را براي افراد محروم و نيازمند جامعه آماده خواهد كرد.

حاجي ميرزايي در پايان با بيان اين كه تحقق اقتصاد پايدار نيازمند تلاش و كار بيشتر است، تاكيد كرد: بايد عرصه كار و اقتصاد براي مردم فراهم شود چرا كه با كار و تلاش مردم مي‌توان توسعه پايدار اقتصاد و عزتمندي مردم كشورمان در مجامع و مناسبات بين‌المللي را محقق و حفظ كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار