رهاسازی ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب سد‌های مازندران

بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب تاکنون از سد‌ها و آب‌بندان‌ها رهاسازی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۶۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 28 July 2019

 بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب تاکنون از سد‌ها و آب‌بندان‌ها رهاسازی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: به دلیل بارش‌های مناسب امسال ، شاهد افزایش ۳۶ درصدی آبدهی رودخانه‌های استان در مقایسه با شاخص درازمدت هستیم.

قربانعلی خدابخشی افزود:علاوه بر در اختیار گذاشتن آب کافی به کشاورزان، هم اکنون حدود ۷۰ درصد از حجم مخازن سد‌ها پر و حدود ۵۰ درصد آب‌بندان‌ها دارای ذخیره آب است.

وی با اشاره به وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان، گفت: حدود ۲۷ میلیون متر مکعب ذخیر آبخوان در مقایسه با شاخص درازمدت کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز افزود: میزان خسارت سیلاب اخیر درمناطق دارای سازه سرشاخه‌گیر بسیار کم بود.

مهدی رازجویان به اجرای برنامه عملیاتی طرح آبخیزداری در استان اشاره کرد وگفت: تعداد سازه‌های سرشاخه‌گیر با توجه به شرایط اقلیمی استان کافی نیست و باید این سازه‌ها توسعه وطرح‌های نیمه‌تمام هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تهدید‌ها در مدیریت سیلاب باید تبدیل به فرصت شود، افزود: نباید اجازه دهیم نزولات جوی بدون مدیریت وارد آبخوان شور دریا شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: باید از این فرصت برای تقویت آبخوان‌ها در دشت‌ها استفاده شود تا از این طریق بتوانیم بخشی از کمبود آب زیرزمینی را جبران کنیم.
رازجویان بررسی کمی و کیفی آب مزارع پرورش ماهی را در استان مهم برشمرد و گفت: حجم آبی که در این مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار قابل توجه است، اما باید برنامه ریزی مناسبی برای استفاده مجدد و بازچرخانی آن‌ها انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران افزود: برای اجرای این طرح نیازمند سرمایه گذاری در زمینه تصفیه و فیلترینگ هستیم.

رازجویان بر حفاظت کیفی مخازن سد‌های استان به ویژه سد‌هایی که دارای هدف آشامیدنی هستند تاکید کرد و گفت: نظام خود را مکلف می‌داند تا آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و با استاندارد‌های قابل قبول در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: مشارکت همه آحاد جامعه به‌ویژه جوامع محلی را برای حفاظت از مخازن سد‌های استان ضروری است.

مدیرتابناک مازندران: مسعود پاشنا

خبرنگار تابناک ساری : سلمان مهدوی

خبرنگار تابناک بابل : مهدی رفیعی

خبرنگار تابناک فریدونکنار: مصطفی آسمانی

خبرنگار تابناک بابلسر : حامد رهی

خبرنگار تابناک نکا و بهشهر: الهام زارعی

خبرنگار تابناک نوشهر : فاطمه معصوم پناه

بزودی چند خبرنگار دیگر به جمع ما اضافه می شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار