رئیس اداره منابع طبیعی جغتای:

دام‌های مازاد جغتای 5برابر مراتع آن است

رئیس اداره منابع طبیعی جغتای گفت: 168 هزار هکتار اراضی این شهرستان جزو اراضی ملی و منابع طبیعی است.
کد خبر: ۷۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳ 10 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی اسلام خیرآبادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه 168 هزار هکتار اراضی این شهرستان جزء اراضی ملی و مرتعی است، اظهار کرد: اداره منابع طبیعی جغتای با اجرای پروژه‌هایی از جمله مدیریت منابع طبیعی، پروژه آبخیزداری و بیولوژیک اراضی این مناطق را ساماندهی می‌کند.

وی، یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب اراضی این شهرستان را کمبود نیروی حفاظتی در منطقه دانست و ادامه داد: اداره منابع طبیعی جغتای با مشکلاتی چون کمبود اعتبار، کمبود نیروی انسانی و نیروی حفاظتی روبه‌روست.

خیرآبادی با اشاره به اینکه اراضی این شهرستان در حال گسترش است، گفت: سال‌هایی که بارندگی افزایش پیدا می‌کند کشت دیم نیز زیاد می‌شود و متخلفان اراضی منابع طبیعی را تخریب و تصرف می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی جغتای با بیان اینکه مشکل پروانه‌های چرای دام هنوز حل نشده عنوان کرد: پروژه ممیزی دام هنوز در شهرستان جغتای به طور کامل اجرا نشده و در بعضی از فصول با هجوم دام‌ها و حتی دام‌های شهرستان‌های اطراف اراضی تخریب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعداد دام‌های مازاد بیش از 5 برابر ظرفیت مرتع و پوشش گیاهی این شهرستان است، تصریح کرد: متأسفانه نه در سطح شهرستان بلکه در کل کشور تعداد دام مازاد بیش از ظرفیت مراتع است و مردم باید رو به دامداری بسته بیاورند و در حد همین پروانه‌هایی که صادر شده به چرای دام بپردازند در غیر این صورت سبب تخریب و نابودی مراتع می‌شوند.

خیرآبادی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی غنی و سودمندی در سطح این شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: با یک سری بوته‌کنی هایی که بر اثر عدم آگاهی مردم انجام می‌شود به اراضی آسیب می‌زند که با فرهنگ‌سازی درست می‌توان از گیاهان دارویی که در کوه‌ها وجود دارد بدون خسارت به منابع طبیعی بهره‌برداری کرد.

وی با اشاره به اعتراض کشاورزان در مورد تصرف زمین توسط اداره منابع طبیعی تصریح کرد: قوانین منابع طبیعی به قبل از سال 1342 برمی‌گردد و طبق عکس‌های هوایی و نقشه‌های ارتش اگر اثبات شود زمینی قبل از سال 1342 زراعی بوده این اراضی بر اساس قانون نقشه‌برداری شده و به اعتراضات مدعیان اراضی در کمیسیون حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار