جایگاه مازندران در تولید مرکبات بین‌المللی شد

جایگاه مازندران در تولید مرکبات بین‌المللی شده که باید تدابیری اندیشیده شود پایانه صادرات میوه در مازندران که مراحل نهایی طی می‌کند راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۷۱۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 06 February 2019

با آغاز فصل پاییز باغداران مازندران به تکاپو می‌افتند تا بتوانند هم نیاز میوه کشور را تأمین کرده و هم گامی در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور بردارند.

امسال باغداران شرایط مناسبی داشتند و باتوجه به اینکه برف و سرما مشکلاتی ایجاد نکرد آنان توانستند محصولات مرکبات باکیفیتی را برای سفره‌ها به ارمغان بیاورند.

اما موضوع مهم اینکه هر ساله شاهد افزایش میزان مرکبات تولیدی مازندران هستیم امسال بحث صادرات مرکبات سرعت بیشتری گرفت که پیش‌بینی صادرات این محصول 70هزار تن است باتوجه به این مهم و درصورت برنامه‌ریزی درست می‌توان آینده خوبی را برای محصولات مرکبات مازندران ترسیم کرد.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی ما از تولید مرکبات در استان مازندران 2.5 میلیون تن بوده که مشابه سال گذشته بوده است.

هادی ایزدی امیری با اشاره به اینکه فصل برداشت ارقام نارنگی اول مهر ماه امسال آغاز شده است، افزود: عملیات برداشت 95درصد محصولات مرکبات مازندران به پایان رسیده که پنج درصد روی درخت ماندند و معمولا تا اواخر اردیبهشت ماه سال 98 برداشت پرتقال دیررس والنسیا ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باغدارانی که به توصیه‌های کشاورزی توجه کردند موفق شدند محصولات را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند، افزود: برخی از باغداران از ابتدا محصولات خود را با قیمت کمتری به فروش رساندند ولی برخی که به توصیه‌ها توجه کردند باتوجه به تعادل در بازار موفق شدند محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان ذخیره مرکبات در انبار باغداران و ذخیره‌سازان 550هزار تن است، تصریح کرد: نگرانی برای تامین میوه شب عید نداریم و دولت نیز اقدام به ذخیره‌سازی اقدام کره که در حد تعهد درحال انجام است.

ایزدی با اعلام اینکه صادرات مرکبات هم در جریان است، اظهار کرد: تا پایان فصل 70هزار تن مرکبات صادر شده درحالی‌که سال گذشته زیر 10هزار تن بود و می‌توان بیش از 10 برابر رشد داشته است و همچنین باتوجه به افزایش قیمت دلار صادرات مقرون به صرفه شده است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه جایگاه مازندران در تولید مرکبات بین‌المللی شده که باید تدابیری اندیشیده شود پایانه صادرات میوه در مازندران که مراحل نهایی طی می‌کند راه‌اندازی شود تا جایگاه صادرات مشابه تولید بین‌المللی شود و امکانات روز دنیا ازجمله بسته‌بندی، حمل و نقل و بازاریابی در این پایانه بروز می‌شود.

به گزارش فارس، با وجود همه این مسائل خاطره برف سنگین و خسارت به باغداران مازندران را کسی فراموش نمی‌کند و تاثیر خسارت برف بر مرکبات مازندران را حتی تا سال‌ها می‌توان مشاهده کرد که می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست اندکی از دردها و رنج‌های باغداران مازندران را کاهش دهیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار