چگونه زندگی سالمی در دوران سالمندی داشته باشیم؟

کد خبر: ۶۶۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴ 01 October 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مقدار پروتئین بدن در دوره سالمندی کم شده و سوء تغذیه پروتئین به سیستم دفاعی بدن آسیب رسانده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری کرده بنا براین با مصرف پروتئین از ابتلا به بسیاری بیماری ها پیشگیری کنید.
 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، ابراهیم نعیمی افزود: سالمندان سالم می توانند حداکثر 30درصد از کالری روزانه خود را از چربی دریافت کنند بنابراین چربی های اشباع بیش از 8 تا 10 درصدانرژی روزانه را تشکیل دهد باید کلسترول دریافتی کنترل شود تا مقادیر مصرفی آن زیاد نباشد.
وی با اشاره به اینکه ویتامین های گروه B از جمله  ویتامین هایی بوده که  در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی موثر است، عنوان کرد: این نوع ویتامین ها در انواع گوشت ها، تخم مرغ، شیر، حبوبات، غلات سبوس دار، و به مقدار کمتری در میوه ها و سبزی های دارای برگ سبز تیره وجود دارد.
نعیمی با بیان اینکه جوانه غلات و حبوبات مانند جوانه گندم، عدس و ماش سرشار از ویتامین های گروه B و ویتامین C است، تصریح کرد: اهمیت دادن همه گروه های سنی و بخصوص سالمندان به  ویتامین D ضروری است.
وی ادامه داد: این نوع ویتامین با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری نموده و برای تامین ان هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید و علاوه بر این تمام سالمندان در صورت تشخیص پزشک ماهیانه یک عدد قرص 50000 واحدی ویتامین D مصرف کنند.
وی ابراز داشت: با افزایش سن، میزان ویتامینC  در خون کم می شود و کسانی که در شرایط استرس و فشار قراردارند یا سیگار می کشند، به ویتامین C بیشتری احتیاج دارند بنابراین این ویتامین در انواع میوه ها و سبزی های تازه مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه ای، پرتقال،کیوی، ساقه سبز پیازچه وجود داردکه باید در برنامه سبد مصرف غذایی گنجانده شود.
نعیمی همچنین یادآور شد:  کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی بوده که در سلامت دوره سالمندی تاثیر بسیار زیادی دارد، چرا که کمبود این ماده باعث پوکی استخوان می شود و لبنیات یکی از منابع خوب برای تامین کلسیم بدن است که علاوه بر آن مصرف مکمل روزانه کلسیم با نظر پزشک برای همه سالمندان توصیه می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار