استاندار گیلان به عید دیدنی روستاییان تالش رفت

کد خبر: ۵۸۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 02 April 2018

تابناک / استاندار گیلان به مناسبت سال نو، میلاد امام علی (ع) و روز پدر، یک روز کامل را به طور سرزده و غیر رسمی مهمان تالشی ها شد و علاوه بر بازدید از مناطق گردشگری این شهرستان، صمیمانه با برخی روستانشینان آن به گفت و گو نشست.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا؛ مصطفی سالاری تنها آمده بود، بی تکلف و تشریفات و تنها همراه یک راننده ؛ و تاکید داشت فقط برای بازدید و با محوریت گردشگری به مناطق مختلف تالش سر می زند و جالب اینکه اول صبح آمده بود، انگار که یک روز کاری و اداری است.
طرح های ساحلی گیسوم، پارک گردشگری سیاهداران، قروق، قلعه صلصال لیسار، دریاچه سراگاه، روستای کیشون بن، آبشار شیلا وشت، ییلاق باستانی مریان و آق اولر از جمله مناطقی بود که مورد بازدید استاندار قرار گرفت.
اما آنچه بیشتر قابل توجه بود، برخورد و حضور سرزده و بدون هماهنگی استاندار در منازل روستاییان مناطق عشایری و محروم دهستان کوهستانی کیشون بن تالش و گفتگو با اهالی و خلق فضای صمیمی و بدون تکلف بود؛ اقدامی که کمتر دیده شده است.
اگر چه روستاییان تالش به واسطه فرهنگ مهمان نوازی، همیشه در خانه هایشان را به روی مهمان باز است ، اما وقتی بعد از چند دقیقه متوجه شدند مهمانی که آمده استاندار گیلان است، شگفت زده و بسیار خوشحال شدند.
دقایقی که از دیدار گذشت ، صمیمیت، بی آلایشی و سادگی مهمان چنان آنها را با خود همراه کرد که همنشینی را مغتنم شمردند و به گفتگو با وی نشستند.
حرف هایی از جنس زندگی ساده شان؛ فضایی گرم و یکرنگ که استاندار می پرسید و آنها جواب می دادند؛ از نحوه زندگی، ناراحتی ها و خوشی هایشان، از درس و مدرسه فرزندان و کار و کاسبی شان و از طبیعت زیبایی که در آن زندگی می کردند.
زنان خانه در کنار مردان و بچه هایشان از هنر و دست آفریده های بومی و محلی خودشان می گفتند و از پشم ریسی و تبدیل آن به نوعی پارچه پشمی و دوخت کلاه، جلیقه، و بافت جوراب پشمی .
آنها هنرهای دستی شان را به بالاترین مقام عالی استانشان که بی تکلف به مهمانی شان آمده بود نشان دادند و از او با چای تازه دم تهیه شده روی بخاری هیزمی که عطرش فضای کلبه را در هوای سرد بارانی فرا گرفته بود ، پذیرایی کردند.
بارقه امید و مهربانی در چشمان اعضای کوچک و بزرگ خانه می درخشید و مهمان را در دریای محبت غوطه ور کرده بود.
مهمان با دقت و علاقه به حرف های میزبانان گوش می کرد و اهالی به بیان دردها و مشکلاتشان می پرداختند .
میزبانها می گفتند: ما را از سکونتگاه های جنگلی مان بیرون کردند و مجبوریم در حاشیه جاده و جنگل زندگی کنیم؛ دام های خود را از دست دادیم و اداره منابع طبیعی برای ما محدودیت ایجاد می کند .برای تحصیل فرزندان مان مشکل داریم و کار و درآمد نداریم .
استاندار که با کمال سادگی به حرف ها و درد دل آنها گوش می کرد، گاهی راهکاری به آنها ارائه می داد وبه آنها امید می داد و گاهی هم مطلبی را یادداشت می کرد.
دکتر سالاری عید دیدنی با مردم را هم فراموش نکرد و در روستاهای کوهستانی شیلاوشت و دیکلیان، سرزده به خانه 2 خانواده تالشی رفت و رسم نوروز را هم بجا آورد و با دادن هدایایی به آنها، ایام را تبریک گفت و دل هایشان را شاد کرد.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و روستاهای پر منظره و زیبا از جاذبه های گردشگرپذیر این شهرستان است.
گزارش از سید جلال سید محمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار