اختصاصی تابناک یزد؛

12درصد اراضی کشاورزی استان زیر پوشش آبیاری تحت فشار

رئیس سازمان جها کشاورزی استان یزد گفت: 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش طرح های آبیاری تحت فشار قرار دارد که حدود 12 درصد کل اراضی کشاورزی استان را شامل می شود.
کد خبر: ۵۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 06 July 2015
به گزارش تابناک یزد سید جمال سجادی پور در گفت و گو با تابناک یزد درخصوص اینکه چند درصد از  کشاورزان استان از شیوه های نوین آبیاری در مزارع  خود استفاده می کنند، افزود: حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش طرح های آبیاری تحت فشار قرار دارد که حدود 12درصد کل اراضی کشاورزی استان را شامل می شود.
سید جمال سجادی پور افزود: محصولات باغی در سال 92، 226 هزار و340 تن بوده که در سال 93 ، این عدد به 238هزار و 480 تن رسیده است که ما در این حوزه از کشاورزی، در حدود 12 هزار تن افزایش تولید داشتیم.
وی درباره ی دلایل کاهش تولید برخی از محصولات کشاورزی و نوع آنها بیان کرد: تأثیر سرمازدگی و خشکسالی در سال 92 بیشتر از سال 93 بوده و محصولاتی همچون زردآلو، انگور، پسته، بادام، خرما و انار با کاهش تولید روبرو بوده اند.
سجادی پور درباره اینکه کشت زعفران در استان به چه مرحله ای رسیده است توضیح داد: کشت زعفران در استان در سال 93 نسبت به سال 92 افزایش داشته است که این محصول کشاورزی عمدتاً در شهرستان های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه کشت می شود.
 وی ادامه داد: سطح زیر کشت فعلی زعفران استان 400 هکتار با متوسط عملکرد 4 کیلو گرم در هکتار زعفران خشک است که بهره برداران زعفران کاراستان 2هزار و 100 نفر می باشند .
 ایشان تصریح کرد:  بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان بهاباد  با 250 هکتار و یکهزار و200 نفر بهره بردار می شود.
وی درباره  بازار فروش محصولات باغی و زعفران گفت: بازار فروش برای محصولات باغی بیشتر مصرف داخلی است و استان های همجوار برای محصولاتی چون زردآلو، بادام، گردو، انگور، انار، خرما و ... بازار مناسبی است. و محصولاتی مثل پسته، زعفران و بعضی از محصولات خشکباری برای فروش به کشورهایی مانند چین، روسیه، عراق، آلمان، و کشورهای حوزه خلیج فارس  صادر می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه « مسؤلین و متولیان امور کشاورزی استان چه اقداماتی را در جهت دسترسی کشاورزان به امکانات آبیاری نوین و مکانیزه، انجام داده اند؟» خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی، ارائه کمک های مالی بلاعوض، عرضه تسهیلات بانکی برای متقاضیان آبیاری تحت فشار و مشاوره و توصیه های کارشناسی جهت ترغیب بهره برداران به سمت استفاده از روش های نوین و مکانیزه ی بهره برداری، از اقدامات جهاد کشاورزی در راستای کمک به متقاضیان و کشاورزان عزیز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار