کاهش پرونده‌های قضایی در کاشمر

رئیس دادگستری کاشمر از افزایش خروجی پرونده‌ها از سیستم قضایی کاشمر در 2 سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۵۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵ 27 June 2015
محمود قانعی‌‌زارع در جمع مسئولان و مدیران دستگاه‌های اداری و اجرایی کاشمر اظهار کرد: کاهش تعداد پرونده‌ها کار ساده‌ای نیست و در این راستا یکی از عوامل مهم در کاهش تعداد پرونده‌ها در واقع رسیدگی کامل به یک پرونده و مختومه‌کردن آن است.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ صلح و سازش یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش تعداد پرونده‌ها در سیستم قضایی است، خاطرنشان کرد: با فعال شدن واحد صلح و سازش در مجموعه دادگستری کاشمر و همکاری و مساعدت همکاران قضایی، اداری و شوراهای حل اختلاف سبب شده که آمار و درصد پرونده‌های سازشی در اسفندماه گذشته به 44 درصد برسد.

رئیس دادگستری کاشمر با تأکید بر اینکه نیمی از پرونده‌هایی که در شوراهای حل اختلاف تشکیل و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد منجر به سازش می‌شود، یادآور شد: در این راستا نیز با راه‌اندازی شورای پیشگیری از وقوع جرم و فعال کردن کارگروه‌های متعدد در بخش‌های مختلف و ارائه آموزش‌های صحیح توانسته‌ایم با همکاری واحد صلح و سازش اقدامات خوبی در راستای کاهش پرونده‌ها برداریم.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به 5 هزار پرونده در سال طاقت‌فرسا نیست، بلکه خوشحالی ما از این است که مشکل افراد حل می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر آمار پرونده‌های اختلافات خانوادگی کاهش یافته است؛ ضمن اینکه در حوزه کاهش جرائم نیز با فعالیت‌های انجام شده شاهد 27 درصدی کاهش پرونده‌ها در دادسرا بودیم.

قانعی‌زارع با بیان اینکه پرونده‌های مربوط به بانک‌ها، موسسات مالی و چک‌ها دارای بیشترین آمار تشکیل پرونده در سیستم قضایی کاشمر است، اظهار کرد: متأسفانه قراردادهای بانکی و موسسات کامل نیست، لذا نباید توقع ایجاد شود که در پرونده‌ای که مبلغ قرارداد، سود و خسارت آن مشخص نیست تشکیل پرونده داده شود و مورد رسیدگی قرار بگیرد، لذا از متولیان این حوزه انتظار داریم در تشکیل پرونده‌های تسهیلات اعطایی و نیز صدور دسته چک فرآیندهای مطلوبی مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه دادگستری کاشمر در حال حاضر با بهبود وضعیتی اخیر با 14 قاضی و 60 نفر کارمند اداری مشغول خدمت به مردم شهرستان است، افزود: باوجود اینکه از وضعیت مطلوب‌تری نسبت به گذشته برخوردار هستیم اما پست‌های زیادی در بخش‌های اداری و قضایی خالی داریم.

رئیس دادگستری کاشمر با بیان اینکه در شرایط فعلی 14 نفر، 19 پست قضایی را اداره می‌کنند، به تلاش‌های انجام شده در حوزه رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش آن در سه سال اخیر اشاره و تأکید کرد: آمار پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها و شعب دادسرا در سال 91 بیش از 26 هزار پرونده بوده است که با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته این تعداد در سال 92 به 23 هزار و در سال 93 به 21 هزار پرونده رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار