150 روز در کتابخانه های البرز

کد خبر: ۵۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 24 June 2015

یکصد و پنجاه روز از حضور حجت الاسلام والمسلمین فلاح در مدیریت کتابخانه های عمومی در کهن دشت البرز می گذرد، در قالب گفتگویی نگاهی به اقدامات و برنامه های این مدت که اگر چه خیلی طولانی نیست، می اندازیم.

از وی درباره نحوه آمدنش به کتابخانه های عمومی استان می پرسیم، کمی تامل می کند و می گوید: وقتی عضو انجمن کتابخانه های عمومی فردیس بودم همیشه فکر می کردم کتابخانه های عمومی فقط ماموریت خاصی مثل ارائه خدمات کتابداری می توانند داشته باشند. مسایل کتابخانه های عمومی را از طریق رسانه ها دنبال می کردم. حضور آقای مختارپور را از همان روزهای اول تصدی دبیر کلی مثبت تلقی می کردم. نه اینکه الان ایشان دبیر کل هستند بگویم ، نه ! وقتی می دیدم که ایشان به صحبت یک کتابداری در دورترین نقطه از کشور هم اهمیت می دهد و پیگیری می کند برایم جالب بود. از روش مدیریتشان خوشم می آمد.
بی خبر از همه جا، روزی از دوستان نهاد با بنده تماس گرفتند و موضوع تصدی مسئولیت این نهاد فرهنگی در استان البرز را مطرح کردند، از آنها اجازه خواستم تا جواب دهم.
با برخی از دوستان فرهنگی استان مشورت کردم و بالاخره خواست خدا این شد که در خدمت کتابداران و کتابخوانان عزیز استان البرز باشم و الان از این بابت که با مجموعه پویا، با سواد ، اهل فرهنگ و متدین همکاری دارم خدا را شکر می کنم.

از وی می پرسیم در این مدت 150 روزه که در اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز می گذرد بیشتر دنبال چه برنامه ای بوده و کدام کار هنوز تحقق نیافته است؟ پاسخ می دهد: خوب اولویت اول من پیگیری سیاستهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در راس آن منویات دبیر کل محترم بود. یعنی با دقت برنامه ها و کارهای ایشان و دستورالعمل های نهاد کتابخانه های عمومی را در این مدت مطالعه می کردم. از همکاران خوبم در ستاد اداره کل و در کتابخانه ها مشورت می گرفتم و در سطح استان هم دنبال برقراری روابطی بودم که به کمک کتابخانه های عمومی بیاید تا جایگاه اصلی کتاب و کتابخانه در سطح جامعه تثبیت شود.

حجت الاسلام فلاح ادامه می دهد: کارهای زیادی در دستور کار خود دارم و برخی ها را هم توانستم با کمک همکاران انجام دهم. تکمیل پرسنل ستادی اداره کل به منظور برنامه ریزی های بهتر و نظارت بر امورات جاری ستاد، جانمایی و بهینه سازی استقرار واحدهای ستاد در دو طبقه حوزه اداری، مالی و طبقه دیگر حوزه معاونت اداره کل و تأکید و پیگیری نیم درصد معوقه از شهرداریهای 16 گانه با تعامل و جلسات صمیمی با ائمه جمعه و شهرداران از اقدامات ماه های اول حضورم در این نهاد فرهنگی بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به پیگیری اجرای پروژه های ضروری از قبیل زمین کتابخانه مرکزی استان در شهرستان کرج و توسعه کتابخانه های شلوغ و پرتردد همانند کتابخانه عمومی امیرکبیر و پیگیری و اجرای تفاهم نامه های استانی مثل تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان، موسسه فرهنگی اسکندری، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و غیره می پردازد و می گوید: علاوه بر این اقدامات برای ارتباط گیری با سایر دستگاه های فرهنگی ، مواردی هم برای معیشت کارکنان پیگیری کردم .
عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز تصریح کرد: با پیگیری همکارانم اولین جلسه کمیته آموزشی در سالجاری با شرکت روسای ادارات و اعضای کمیته تشکیل شد و نیازمندی های آموزشی کتابداران مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا برنامه آموزشی تدوین و برای اخذ مجوز به نهاد کتابخانه های عمومی ارسال شده است تا انشالله در امر آموزش همکاران و تقویت علمی آنها هم گامهایی برداشته باشیم.

دبیر انجمن کتابخانهای عمومی استان البرز در ادامه از پیشنهاد تهیه شناسنامه پرسنلی که شامل کلیه مشخصات فردی، همسر و فرزندان بعنوان یک پایگاه اطلاعاتی کامل و اجرایی برای بهره مندی مجموعه در تصمیم گیری های اداری و سازمانی و همچنین از پیشنهاد نیازسنجی آموزشی و آموزش مداوم پرسنل ستادی، روسای ادارات، کتابداران و خدمات) براساس سرفصلهای مورد نظر نهاد و برگزاری دوره ها و در نهایت ارزیابی پایان دوره خبر می دهد و می گوید: در کنار این برنامه ها توانستیم جلسات اولیه تشکیل تعاونی مسکن و مصرف همکاران در استان را تشکیل دهیم تا انشالله بتوانیم برای معیشت همکاران هم گامهایی برداریم.

برنامه های بازدید از اماکن علمی و پژوهشی از قبیل کتابخانه ملی، کتابخانه مرعشی نجفی و... تهیه پرسشنامه برای جابه جایی پرسنل ، افتتاح کتابخانه نهادی در قالب حق انتفاع در شهرستان نظرآباد و افتتاح بیست و چهارمین ایستگاه مطالعه در مرکز چشم پزشکی نوردیدگان واقع در شهرستان کرج و همچنین پیگیری پروژه های ناتمام استان از قبیل پروزه چهارباغ و کردان و توسعه کتابخانه عمومی علامه امینی ، تقدیر از کتابداران فعال در سطح استان از جمله برنامه های این مدیر در نهاد فرهنگی کتابخانه های استان البرز بوده است.

افتتاح کتابخانه عمومی بعثت شهرحافظیه ملک آباد در چهارباغ بالغ برمساحت 400مترمربع در طبقه زیرین مسجد جامع ملک آباد و انتصاب رئیس اداره اداری و مالی ، افتتاح دو کتابخانه سیار روستایی در استان و ارتقاء درجه اداره کل کتابخانه های عمومی استان از «د» به «ج» و همچنین نشست هم اندیشی کتابداران البرزی در کتابخانه مرکزی امیرکبیر شهرستان کرج با موضوع کلاس رفع اشکال نرم افزار سامانه مدیریت کتابخانه ای سامان از دیگر برنامه های اجرا شده در 150روز حضور شمس الله فلاح مدیرکل کتابخانه های استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار