استان یزد الگوی آب‌رسانی و تغذیه وحوش در کشور است

سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان یزد گفت: استان یزد یکی از استان‌های الگوی کشور در نحوه آب‌رسانی و تغذیه برای وحوش در کشور است.
کد خبر: ۵۱۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 22 October 2017

به گزارش «تابناک یزد»سید حسین سادات موسوی  با اشاره به اهمیت تداوم حیات وحش در استان یزد، گفت: در اکوسیستمی که تحت حفاظت در قالب مناطق چهارگانه قرار می‌گیرد سیستم طبیعی اگر به‌صورت خودبه‌خود جوابگو نیازهای غذایی و حیات گونه‌های جانوری باشد به دخالت نیاز نداشته و خود می‌تواند موجب تأمین شرایط حیات خود باشد، لیکن در زمان‌هایی که به دلیل تغییرات اقلیمی، کمبود بارش و اتفاقاتی که بعضاً با آن‌ها مواجه هستیم برای تداوم حیات وحوش سیاست‌گذاری‌هایی باید صورت گیرد.

وی بابیان اینکه امنیت موجب تداوم حیات‌وحش در یک منطقه است، اظهار داشت: برای تداوم حیات وحوش علاوه بر امنیت و پناهگاه مناسب در منطقه، آب و غذا نیز به‌اندازه کافی موردنیاز است؛ همچنین به‌نوعی هم جاذبه‌های زیستی باید وجود داشته باشد و تقویت شود و هم دافعه‌هایی که در منطقه می‌تواند موجب مهاجرت یا حتی مرگ‌ومیر و تلفات گونه جانوری می‌شود از بین برود.

سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان در ادامه افزود: بنابراین ما در یک منطقه حداقل نیاز به چهار عامل داریم که شامل: آب، غذا، پناهگاه و امنیت است.

سادات موسوی با عنوان اینکه در مناطق بکر و دست‌نخورده با حضور مأمورین ما امنیت وجود دارد لذا وقتی امنیت و پناهگاه وجود داشته باشد و شرایط اقلیمی نیز مناسب باشد آن‌گونه یا حیات‌وحش بر اساس غرایض خدادادی نوع آذوقه خود را انتخاب کرده و نیازهای خود را برطرف می‌کند، اذعان کرد: در جاه‌هایی که به دلایل توسعه و تعارضات، امنیت به خطر می‌افتد در این صورت وظیفه مأمورین اجرایی این است که حداقل امنیت را در منطقه ایجاد کنند و موجب برگرداندن آرامش به حیات‌وحش شده و باعث ادامه حیات آن‌ها شوند.

این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به خشک‌سالی‌های اتفاق افتاده در استان و همچنین کمبود منابع آبی، تصریح کرد: مناطقی مانند استان یزد که با معضل خشک‌سالی روبروست و در مناطق حفاظت‌شده نیز این عامل موجب تأثیرات منفی و حتی به‌عنوان تهدید نیز محسوب می‌شود؛ لذا یکی از وظایفی که محیط‌زیست در این حوزه دارد کمک‌حال زیستمندان بودن و درواقع کمک به ادامه حیات وحوش است.

وی با تأکید براینکه استان یزد یکی از استان‌های الگوی کشور در نحوه آب‌رسانی و تغذیه برای وحوش در کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از تصمیماتی که در این شرایط اتخاذ می‌شود تأمین علوفه دستی بوده است و قرار دادن این آذوقه‌ها در مکان‌های مورد تردد و گذر حیات‌وحش است تا در مواقع اضطراری حیات‌وحش از این علوفه برای تغذیه استفاده کنند؛ همچنین در زمینه کمبود منابع آبی نیز با استفاده از تانکر اقدام به ایجاد آبشخورهای مصنوعی ثابت و سیار شده است تا وحوش در زمان‌های کم‌آبی از آن استفاده کنند.

سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان بابیان اینکه معضلاتی ازجمله خشک‌سالی باعث ایجاد مشکل در همه زمینه‌ها می‌شود، افزود: باید پیشگیری‌هایی صورت گیرد تا به درمان نیازی نداشته باشیم براین اساس در استان نیز با پیش‌بینی‌ها و اقدامات صورت گرفته در رابطه با خشک‌سالی و اثرات آن بر محیط‌زیست، باسیاست‌گذاری شرایط درصدد مقابله با آن بوده و با توجه به نیازمندی‌های موجود، درصدد هستیم تا بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.

سادات حسینی در پایان با عنوان اینکه با بررسی‌هایی که به‌صورت متداوم صورت می‌گیرد مناطق بر اساس تغییرات شرایط اقلیمی و معضلات به وجود آمده در آن‌ها اقداماتی برای مقابله با شرایط صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در کل مناطق چهارگانه تحت مدیریت، این اقدامات صورت گرفته و بر اساس شرایط اقلیمی منطقه که دست‌خوش تغییرات بیشتری قرارگرفته است، توزیع صورت می‌گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار