۲۵ محصول و فرآورده هر هفته در طرح پایش مورد بررسی قرار می گیرد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:طرح پایش برچسب گذاری مواد غذایی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ خرداد ماه سالجاری آغاز شده است و در این طرح هر هفته ۲۵ محصول و فرآورده کامل بررسی و بامشخص کردن مشکلات آن از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود، و تا پایان سالجاری ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۳۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ 12 June 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک از کرمانشاه، شهریار مستوفی امروز در جمع خبرنگاران  در سالن جلسات سازمان غذا و دارو اظهارداشت: جامعه ی سالم زیر بنای توسعه ی  همه ی کشورها است، که تغذیه سالم نیاز اساسی همه ی احاد  جامعه بوده که  پیش بینی نیازهای تغذیه ای در زمینه ی برچسب گذاری مواد خوراکی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی بوده و ما در این زمینه بر چسب گذاری مناسبی نداشته ایم.

وی با بیان اینکه در صورت عدم برچسب گذاری محصولات،مردم  اطلاعاتی را که برای سلامت خود نیاردارند،  دسترسی نخواهند داشت، افزود: برچسب گذاری محصولات موجیب می شود که مردم با انتخاب  اگاهانه و متناسب با وضعیت جسمی خویش محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی و... را تهیه کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهارداشت:ما باید  اطلاعات مواد غذایی،‌آرایشی و بهداشتی که توزیع می شود را در اختیار مردم بگذاریم، که برچسب گذاری محصولات اصلی ترین وسیله ی تبادل اطلاعات بین تولید کننده با مصرف کننده و خریداران است و  زبان مشترک و راه ارتباطی بین آنها محسوب می شود.

این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو در این راستا مصمم شده که طرح پایش محصولات داخلی و خارجی اهم از بسته بندی مواد تولیدی، را همزمان با سراسر کشور اجرا کرده و موارد مغایر و‌گمراه کننده را بررسی و براساس ضوابط توسط مراجع قضایی پیگیری شود.

مستوفی  به  تولید محصولات مختلف در سایر نقاط کشور و با مشکل محصولات  توسط دانشگاههای علوم پزشکی تابعه  منعکس وپیگیری می شود اشاره کرد و گفت: در طرح پایش برچسب محصولات مختلف  در الزامات عمومی  بیش از ۲۶ آیتم نام محصول، محل تولید، نام و آدرس کارخانه ی تولید کننده و همچنین تاریخ تولید و انقضای محصول بررسی  و مشکلات مربوط به مشکلات برچسب گذاری محصولات مرتفع شود.

وی  درادامه  اظهارداشت:در  الزامات عمومی علاوه بر موارد ذکر شده، شرایط نگهداری، سری ساخت،  دستورالعمل ها و آماده سازی محصولات برای توزیع و مصرف از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.

این مسئول شرایط  فرآورده مبنی برخشک یا نیمه خشک بودن ، پرتو دیدگی و دیگر آیتم های قید شده در  خوراکی ، ‌آشامیدنی را در زمره اظهارات توصیفی گنجاند و افزود: همچنین در این الزامات دمای نگهداری محصول، درج اخطار به منظور آگاهی از ایجاد حساسیت برای گروههای آسیب زا، اظهارات مبنی بر غذاهای تغییر ژنتیک یافته مانند فرآورده های پروبیوتیک روی محصول قید و مشخص شود.

 مدیر نظارت بر موادغذایی ، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ضوابط دیگر متوجه تصاویر گمراه کننده است که استفاده از این تصاویر منطبق با آن محصول خوراکی نیست چراکه برخی از تولید کنندگان مدعی هستند که محصول آنان دارای نشان ایمنی و سلامت در سطح کشور بوده  و موجب گمراهی مردم شوند، در حالیکه ممکن است نشان آن محصول منقضی شده باشد.

مستوفی تاکید کرد: محصول صادراتی به هیچ عنوان نباید در بازار داخلی عرضه شوند، چراکه به لحاظ داشتن پروانه متفاوت است یا تولید کننده مدعی استفاده از نشان * حلال * بوده و ما پیگیر می شویم که آیا  از مراجع زیربط این نشان را گرفته است یا خیر، و ادعاهایی مبنی بر ارگانیک بودن محصول و استفاده ی کم از نمک، قند و...،باید رصد شود.

 وی استفاده از نشانگرهای رنگی در محصولات خوراکی، آشامیدنی را بهترین راه مشخص شدن صحت میزان مصرف نمک، قند و... دانست و تشریح کرد: این طرح تا پایان سالجاری ادامه خواهد داشت اما وضعیت برچسب گذاری  و رعایت ضوابط مقررات در کشور مطلوب نیست ولی راهی برای مبارزه با محصولات تقلبی است.

مستوفی اظهارداشت: اگر طرح پایش محصولات با موانعی روبرو نشود و  نتایج روشنی داشته باشد در سال های آینده نیز، اجرا می شودو می توانیم در طرح برچسب گذاری حداقل به رقم مطلوبی برسیم.

این مسئول گفت:  هر گونه تبلیغات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون مجوز و هماهنگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، و دانشگاههای علوم پزشکی ممنوع است، و طی تفاهمنامه با سازمان صداو سیما تبلیغات برخی از مواد خوراکی نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار