هشدار دامپزشکی خراسان رضوی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ضمن اظهار نگرانی از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی، این عوامل را از مهم ترین چالش‌های پیش روی حفظ بهداشت دام و انسان دانست.
کد خبر: ۴۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 01 June 2015
دکتر محسن عابدزاده، با بیان اینکه از ابتدای امسال 111دامداری در استان به لحاظ بیماری‌های مختلف از جمله «سل» و «بروسلوز» پایش شده‌اند، بیان کرد: نتایج از پایش‌های انجام شده حاکی از پاک بودن 110 واحد از این تعداد بوده و پایش سایر دامداری ها همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های گروه‌های بیماریاب دامپزشکی استان حاکی از آن است که واحدهای صنعتی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی دامپزشکی درگیری کمتری با بیماری‌های دامی از جمله بیماری‌های مشترک سل و بروسلوز(تب مالت) دارند.

عابدزاده اظهار کرد: دامپزشکی استان در جهت پیشگیری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک عملیات مایه‌کوبی خود را با استفاده از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی را پیش‌بینی و عملیاتی کرده است.

وی با ارائه اطلاعاتی در زمینه بیماری‌های «سل» و «بروسلوز»، گفت: طی دو ماهه اول امسال در مراجعه اکیپ‌های «سل» و «بروسلوز» شبکه‌های دامپزشکی این استان به 111 واحد گاوداری، از تعداد 8083 راس گاو جهت تشخیص موارد آلوده به بروسلوز خونگیری به عمل آمده است و 13 هزار و 600 راس گاو و گوساله جهت تشخیص موارد آلوده سلی مورد تست توبرکولین قرار گرفته‌اند.

عابدزاده ادامه داد: در همین مدت تعداد 6137 راس گاو و گوساله، 79 هزار راس بره و بزغاله و 72 هزار راس گوسفند و بز مورد واکسیناسیون «بروسلوز» قرار گرفتنه‌اند.

وی، عامل بیماری «سل» را باکتریایی و راه‌های انتقال را از طریق شیر، غذا، هوای آلوده و تماس با دام آلوده یا افراد آلوده به باکتری خواند و یادآور شد، نگهداری دام در مکان‌های تاریک، بدون تهویه، مرطوب و بطور کلی روش نگهداری دام بطور متراکم و بیشتر از ظرفیت محیط دامداری جزء عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری سل است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: ممکن است دام بیمار، دارای علائمی چون سرفه، لاغری و نفخ ملایمی در ناحیه شکمبه نشان دهد و یا فاقد علامت بالینی بوده ولی دچار کاهش تولید، افزایش فاصله بین دوزایش و ... شود.

عابدزاده کنترل و نظارت بر تردد و نقل‌وانتقال دام و فرآورده‌های خام دامی و قرنطینه‌های مرزی و بین استانی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت نکات ایمنی هنگام تماس و کار با دام و استفاده از ماسک، جوشانیدن شیر به حد کافی، عدم نگهداری دام به شکل متراکم و در مکان‌های تاریک، مرطوب و بدون تهویه را از مهم ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری ذکر کرد و بر انجام تست توبرکولین(تست سل) توسط دامپزشکی و کشتار دام‌های آلوده تاکید کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بيماري‌هاي مشترك (زئونوزها) از قبیل سل، تب مالت (بروسلوز)، هاری، کیست هیداتید و ... به دليل تنوع ميزبان و مخزن، پراكندگي جغرافيايي و تعدد از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و هميشه مبارزه با آن با مشكلاتي همراه بوده است.

عابدزاده افزود: از آنجايي كه دامداري و دامپروري جزء لاينفك زندگي روستائيان، عشاير و كشاورزان بوده و به طور دائم در تماس نزديك با دام‌ها هستند مي‌توان نتيجه گرفت كه درصد بالايي از افراد جامعه در معرض ابتلای به بيماري‌هاي قابل انتقال بين حيوان و انسان هستند و از طرفي ظهور بيماري‌هاي نوپديد نیز اين مسئله را تقويت مي‌كند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه اساسي‌ترين استراتژي در امر مبارزه با اين بيماري‌ها هماهنگي بين بخشی، استفاده از منابع و امكانات ساير بخش‌ها از جمله بخش خصوصي است كه مي‌توان با مشاركت آن‌ها و با شناخت وضعيت موجود در امر مبارزه با اين بيماري‌ها به موفقيت‌هاي مطلوبی رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار