مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی:

49 درصد بیماری‌های انسانی منشا حیوانی دارد

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی گفت: 49 درصد بیماری‌های انسانی منشا حیوانی داشته و جزو عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و حیوان هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.
کد خبر: ۳۶۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 28 January 2017

به گزارش تابناک تبریز از اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، امیرحسین بهداد در جلسه مشترک با رئیس و کارشناسان مرکز بهداشت استان اظهار داشت: 49 درصد عامل بیماری‌های انسانی منشا حیوانی داشته و جزو عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و حیوان می‌باشند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، بنابراین همواره خطر انتقال این قبیل بیماری‌ها از حیوانات به انسان، وجود داشته و سلامت جامعه و مردم را تهدید می‌کنند.

وی افزود: اگر از بعد اقتصادی و اهمیت آنها در صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان به این بیماری‌ها بنگریم به دلیل تلفات زیاد این قبیل بیماری‌ها و یا به علت مخاطرات بالای آنها برای جوامع انسانی همواره جهت کنترل و پیشگیری از ابتلای انسان‌ها به این بیماری‌ها مجبور به حذف حیوانات مبتلا هستیم در نهایت بروز این بیماری‌ها در جمعیت دامی کشور زیان‌های اقتصادی زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند.

بهداد افزود: بر این اساس مبارزه با بیماری‌های مشترک و پیشگیری از آنها یکی از اصلی‌ترین وظایف اداره کل دامپزشکی استان بوده و همواره در دستور کار دامپزشکان قرار دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه گفت: خوشبختانه در استان ما در مورد پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، هماهنگی و همکاری بسیار خوب و نزدیکی بین اداره کل دامپزشکی استان و مجموعه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان وجود دارد که این تعامل و همکاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است در همین راستا برگزاری جلسات مشترک بین این دو نهاد فعال در حوزه بهداشت و سلامت جامعه از جمله اقدامات موثر و مفید در بوجود آوردن این هماهنگی و ارتقا دانش افراد جهت پیشگیری و مبارزه با این گونه بیماری‌ها است.

درستی رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب اداره کل دامپزشکی استان در امر پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات افزود: در مورد بیماری‌های مشترکی نظیر تب مالت، هاری و ... بحث و تبادل اطلاعات خوبی مابین مجموعه بهداشت و دامپزشکی  استان صورت گرفته و جدیدترین نکات در خصوص بیماری مشترک تب مالت بیان و آماری از مایه کوبی دام ها در شهرستان‌های استان علیه این بیماری گزارش گردید که رابطه معنی دار و مستقیمی با کاهش مبتلایان به این بیمار در جوامع انسانی مشاهده می‌شود.

پیگیری جدی‌تر موارد بیماری‌های مشترک، گزارش ماهانه موارد جدید بیماری مشترک تب مالت از طرف شبکه‌های بهداشت شهرستانها، گزارش سریع موارد بیماری مشترک هاری توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و همچنین تعامل بیش از پیش مجموعه بهداشت استان با اداره کل دامپزشکی استان از مصوبات این جلسه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار