خانه باغ‌ها الگوی فراموش شده معماری در قم

مدیرعامل سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی اطراف حرم معتقد است شهر قم در نقدهای تخصصی حوزه معماری به‌خوبی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۳۵۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 09 January 2017
به گزارش تابناک قم، «علیرضا خاکی» با ذکر مثالی در این موضوع گفت: میدان امام علی(ع) در اصفهان مداخله‌ای اندازه میدان امام خمینی(ره) در قم دارد. از روزی که قرار شد میدان امام علی(ع) اصفهان را شروع کنند در همه نشریه‌های تخصصی نقد و نظرهای متعددی درباره آن نوشته شد؛ اما کل مجله‌های تخصصی را ورق بزنید حتی یک مقاله درباره میدان امام(ره) قم دیده نمی‌شود.

این کار‌شناس حوزه معماری و شهرسازی با اشاره به ناشناخته بودن ظرفیت‌های قم در این زمینه اظهار کرد: همه کسانی که در زمینه معماری صاحب‌نظر هستند تیمچه قم را نمی‌شناسند در حالی که این تیمچه در دنیا بی‌نظیر است و باید ثبت جهانی شود.

خاکی گفت: قم را با کاشان اگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم قم عناصر ارزشمندتری دارد اما از دید جامعه حرفه‌ای ناشناخته است.

وی ادامه داد: در توسعه حرم امام رضا(ع) در همه مجله‌های تخصصی نقد و نظر هست اما درباره حرم حضرت معصومه(س) چیزی نوشته نشده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی اطراف حرم با اشاره به این‌که جامعه نخبه با شهر قم چندان ارتباطی ندارند، تأکید کرد: مداخله‌هایی که اطراف حرم در سال‌های گذشته صورت گرفته تأمل‌برانگیز است اما کسی اعتراضی نمی‌کند و این‌که نقد نمی‌شویم موجب شده هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد بتواند انجام دهد.

نبود نقد جدی

خاکی با تأکید بر این‌که جامعه متخصصان باید وارد فضای نقد شوند، افزود: یکی از علت‌هایی که سینما بعد از انقلاب خوب رشد کرد به این دلیل است که فضای نقد قوی دارد.

خاکی با اشاره به این‌که در تهران کار کردن در حوزه مهندسی پرهزینه است، اظهار کرد: در تهران آنقدر نقد صورت می‌گیرد که هر کاری هزینه اجتماعی دارد. وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات قم در توسعه شهری این است که هیچ جا دیده نمی‌شود گفت: خانه‌های قم را هیچ یک از استادان معماری و میراث فرهنگی نمی‌شناسند. در توسعه جدید هم هرکاری انجام شده هیچ‌کس نبوده که نقد کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی اطراف حرم به اشتباه‌های طرح‌های توسعه حرم مطهر اشاره کرد و افزود: مشاور وقتی در پروژه‌ای باشد که در نظر نیست و کسی نقدش نمی‌کند، فقط به مسائل اقتصادی توجه می‌کند. 

وی با اشاره به این‌که کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران هدفش این است که داشته‌های محلی در مقیاس شهر‌ها را مستندسازی و مکتوب کند، اظهار کرد: استاد حسن معمار قمی اگر اهل شهر دیگری بود تا حالا چندین بزرگداشت برایش برگزار کرده بودند.

بیشترین پروژه‌های دستوری در قم اجرا شدند

خاکی به آثار به جا مانده از گذشته قم اشاره کرد و افزود: تپه باستانی قلی‌درویش بیش از دیگر سایت‌های تاریخی فضاهای آیینی دارد و این نشان می‌دهد مردم قم از گذشته اعتقاد قوی داشته‌اند. از این اطلاعات و این مستندسازی‌ها می‌توان در اقدام‌های امروز استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که بیشترین پروژه‌های دستوری در شهر قم ساخته شده است، گفت: یک نفر می‌آید می‌گوید یک خیابان از این گنبد به آن گنبد بکشید. یک نفر می‌آید و می‌گوید منوریل بسازید و همین موضوع آشفتگی در شهرسازی قم ایجاد کرده است.

این کار‌شناس معماری و شهرسازی به میراث معماری گذشته قم اشاره کرد و افزود: بیشتر الگوهای خانه‌های قم خانه‌باغ است و مردم در گذشته به شدت با فضای سبز مأنوس بوده‌اند.

وی با اشاره به وجود بناهای ارزشمند متعدد در شهر قم ادامه داد: سردر غیاثیه، بازار، تیمچه، مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان و... از جمله این بنا‌ها هستند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
-
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
ممنون.حرف دل مردم رازدید.بلکه شنونده ای پیدا شه.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار