کارگران به حقوق خود ناآشنا هستند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از ضعف اجرای قوانین حمایت از کارگران گفت و بر لزوم آگاهی‌سازی کارگران از حقوق خود تأکید کرد.
کد خبر: ۳۵۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۵ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، اکبر شوکت با اشاره به وضعیت کارگران ساختمانی در کشور اظهار کرد: در کشور قوانین لازم برای حمایت از کارگران وجود دارد اما مشکل نبود مجری قوی است. کارگران کمترین حقوق مادی و معنوی را دارند و علاوه بر این خودشان بسیاری از قوانین حمایتی را نمی‌شناسند و در این بین کارگران ساختمانی از همه بیشتر متضرر می‌شوند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داد و افزود: تاکنون ۲۰ هزار کارگر به عضویت تشکل کارگران ساختمانی درآمده‌اند که از طریق آموزش‌های لازم به حق و حقوق خود آشنا می‌شوند در مورد ایمنی حین کار نیز کتاب تصویری، توضیحی در سطح سواد کارگران که ۵۰ درصد زیر پنجم ابتدایی است طراحی شده و آموزش‌های لازم به کارگران در آن داده شده است. 

وی از فعالیت ۳۰۰ انجمن کارگری در کشور خبر داد و گفت: طبق ماده ۶۰ تا ۶۶ تأمین اجتماعی یک کارگر حتی اگر بیمه نباشد در صورت وقوع حادثه باید غرامت دریافت کند و در صورت لزوم، مستمری بگیر دولت باشد اما کارگران از این حقوق خود آگاهی ندارند.

شوکت افزود: وضع کارگران ساختمانی در این زمینه از همه بد‌تر است و به این دلیل که کارفرمای ثابت و مشخص ندارند پرداخت غرامت به آن‌ها با هزار اما و اگر همراه می‌شود؛ علاوه بر این مواد تصریح‌شده قانون کار در حق آن‌ها رعایت نمی‌شود و بیشترین آسیب‌ها و حوادث هنگام کار یعنی ۵۰ درصد حوادث به این حوزه مربوط می‌شود؛ اما این آمار در کشورهای اروپایی ۱۷ درصد است و در دنیا تقریبا در این حوزه رکورددار هستیم.

وی افزود: فشارهای بسیاری به کارگران وارد می‌شود و در هیچ حوزه‌ای حمایت نمی‌شوند وقتی حقوق زیر ۳ میلیون خط فقر محسوب می‌شود می‌توان گفت حقوق قانون کار و کارگری خط حیات است؛ یعنی کارگر فقط کار می‌کند تا بتواند حیات داشته باشد.

رئیس شورای انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با اشاره به اقدام شورای صنفی به منظور بیمه کارگران ساختمانی، اظهار کرد: امروز با تلاش‌های انجام‌شده یک میلیون کارگر ساختمانی بیمه‌شده داریم و نزدیک ۹۰ درصد کارگران ساختمانی بیمه هستند.

وی از به کارگیری نیروی کار اتباع افغان به جای نیروی ایرانی انتقاد کرد و گفت: ماده ۱۲۱ قانون کار به صراحت اعلام کرده است فقط در شغل‌هایی می‌توان از کارگر بیگانه استفاده کرد که کارگر ایرانی وجود نداشته باشد اما امروز می‌بینیم کارگر بومی بیکار است و کارگر اتباع خارجی کار را قبضه کرده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار