بازی صبا با ۵ مدافع، با کدام منطق؟

مرفاوی باید پاسخگوی استفاده مکرر از یک تاکتیک اشتباه که هرگز برای صبا سودی نداشته، باشد. اشتباهی که بر جایگاه فعلی صبا اثر مستقیم داشته است.
کد خبر: ۳۴۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 19 December 2016
به گزارش تابناک قم، صبا در هفته‌های اخیر با مشکلات فنی زیادی مواجه بوده است. بسیاری از کار‌شناسان این روز‌ها درباره مشکلات مالی صبا صحبت می‌کنند و این مشکلات را عامل نتایج ضعیف می‌دانند اما باید این سؤال را مطرح کرد که زمانی که صبا در ۴ بازی پشت سر هم با ۵ مدافع بازی می‌کند آیا این هم به مسائل مالی بر می‌گردد؟ این‌که رضا عنایتی که در پست دفاع کارایی ندارد، در این پست از سوی سرمربی به میدان می‌رود به مسائل مالی برمی‌گردد؟ پاسخ به این سؤال‌ها واضح است.

بازیکنی مثل وحید علی‌آبادی که حتی در دسته اول به وی میدان داده نمی‌شده و از تیم خونه به خونه بابل کنار گذاشته شد حالا در صبا به میدان می‌رود و علاوه بر پست خودش که هافبک دفاعی است به عنوان دفاع آخر بازی می‌کند. سؤال این است که آیا بازیکنی مثل مجتبی مبینی‌پور نمی‌توانست به عنوان یک دفاع آخر کلاسیک برای صبا کارآمد‌تر باشد؟

میلاد ابطحی در هر بازی بد‌تر از بازی قبل بوده و کادر فنی صبا از قبل می‌داند که باید وی را در بین ۲ نیمه تعویض کند با این حال باز هم به وی میدان می‌دهد. آیا این مسأله هم با مشکلات مالی در ارتباط است؟

صبا نسبت به سایر تیم‌ها کمبود بازیکن دارد اما کسب ۹ امتیاز از ۱۳ بازی به هیچ عنوان توجیه منطقی فنی قابل دفاع ندارد. صبای قم در ۵ بازی پیاپی مغلوب شده است که ۴ بازی آن با دفاع ۵ نفره بوده است. اگر بخواهیم دفاع ۵ نفره را روشی برای استفاده از ضد حمله‌ها بدانیم باید این را در نظر بگیریم که صبا به طور واقع‌بینانه توان حمله ندارد که بخواهد با دفاع ۵ نفره تاکتیک ضد حمله و بازی مستقیم را انجام دهد.

اگر درباره مشکلات صبا بحث مصدومیت را به میان بکشیم به بیراهه رفته‌ایم زیرا در بازی جام حذفی با استقلال، وقتی استقلال با تک مهاجم یعنی آرش افشین بازی می‌کند صبا چه نیازی دارد با ۵ مدافع صرف به اضافه ۲ هافبک دفاعی که در زمان پیشروی هافبک‌های استقلال نقش مدافع پیدا می‌کردند بازی کند؟

صبا در بازی جام حذفی با استقلال کریم اسلامی را روی نیمکت خود داشت؛ پس مصدومیت و نبود بازیکن در خط حمله دلیل خوبی برای دفاع ۵ نفره صبا نیست. 

صبا در بازی با پرسپولیس در هفته چهارم با ۵ مدافع بازی کرد که با درخشش حامد لک فقط یک گل از پرسپولیس دریافت کرد. در برابر استقلال در جام حذفی دوباره ۵ مدافع برای صبا به میدان رفتند که صبا به غیر از ۲ حمله، با دفاع به خواسته‌اش که به پنالتی کشیده شدن بازی بود رسید. در بازی برابر تراکتورسازی در تبریز، کسب نتیجه مساوی هم نتیجه بسیار خوبی برای صبا بود اما چرا وقتی صبا ۲ بر صفر عقب می‌افتد باز هم بر استفاده از ۵ مدافع اصرار دارد؟ آیا بهتر نیست یک مهاجم که می‌تواند خود رضا عنایتی به کار گرفته شده در خط دفاعی باشد به حمله اضافه شود؟

درباره بازی استقلال در لیگ هم که می‌توان بحث فنی کرد زیرا با آرایش دفاعی ۵ نفره و این روش اشتباه، صبا نابود شد و بازی را از دست داد. در بازی با سپاهان در اصفهان نیز صبا در نبود عنایتی، حق‌جو و دیوسالار ۳ مدافع میانی بازی قبل با استقلال، دوباره به دفاع ۵ نفره اصرار داشت و علی‌آبادی، میرهانی هاشمی و بیک‌زاده در این آرایش بازی کردند که تیم ۴ گل دریافت کرد. مرفاوی باید پاسخگوی استفاده مکرر از یک تاکتیک اشتباه که هرگز برای صبا سودی نداشته، باشد. اشتباهی که بر جایگاه فعلی صبا اثر مستقیم داشته است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار