برگزاري آیین دسته بنی اسد و نخل گردانی در کاشمر

همزمان با دوازدهمین روز محرم آیین سوگواری مذهبی 'دسته بنی اسد' در قالب هیات عزاداری و نخل گردانی عصر روز جمعه در کاشمر برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ 14 October 2016
به گزارش تابناك رضوي،ِ در این چارچوب هیاتهای عزاداری روستای فدافن بخش مرکزی کاشمر با عنوان دسته بنی اسد به سوی کاشمر روان شده و با حرکت به سوی امامزاده سید حمزه (ع) نخل گردانی کردند.
فرماندار کاشمر در حاشیه این مراسم گفت: حرکت عزاداری دسته بنی اسد و نخل گردانی از این آیینهای مذهبی سنتی در این شهرستان است.
محمدحسن فرهادی افزود: همه ساله عصر روز دوازدهم محرم این آیین برگزار می شد اما پارسال بنا به دلایلی اجرا نشد ولی با توجه به اقبال مردم به آن امسال به رغم برخی مخالفتها تلاش کردیم به بهترین نحو و با تامین امنیت لازم برگزار شود.
وی ادامه داد: نفس برگزاری این مراسم همچون دیگر آیینهای عاشورایی حرکت در مسیر والای سوگواری امام حسین(ع) و ابراز ارادت به ساحت آن بزرگوار است.
فرماندار کاشمر همچنین گفت: تحریف تاریخ و خواندن برخی متون نادرست و روایات غلط یکی از آسیبهای جدی مراسم عزاداری است لذا باید اهل فن، روحانیون و خطبا برای برای افزایش معارف دینی مردم تلاش کنند.
آیین دسته بنی اسد سال 1391 در چارچوب هفتمین نشست سراسری شورای ثبت کشور جهت قرار گرفتن در فهرست آثار معنوی مطرح و ثبت شد.
در اجرای آیین حرکت کاروان بنی اسد روستای فدافن کاشمر نخلی به عنوان نماد تابوت حضرت امام حسین(ع) توسط 28 نفر حمل می شود. این نخل با آینه و پارچه های رنگارنگ و کتیبه هایی با نام ائمه (ع) تزئین شده است. در جلو این نخل اسبی سفید و خون آلود به همراه رکابدار حرکت می کند که اشاره به ذوالجناح اسب حضرت امام حسین(ع) دارد.
هنگام حرکت این نخل افرادی گرداگرد آن زنجیرزنان فریاد 'حسین، حسین' سر داده و بر سر و سینه می زنند و نوحه خوانی می کنند. در جلو نخل چند نفر با در دست داشتن بیل، موانعی از قبیل خار و سنگ و امثال آن را از مسیر حرکت هیات عزاداری برداشته و حرکت جمعیت را تسهیل می کنند.
این افراد هنگام بیل زدن فریاد 'علی علی و حیدر حیدر' سر می دهند تا نخل به مقصد برسد اما امسال با هماهنگی انجام شده برای پرهیز از پرداختن به حواشی و جلوگیری از خرافات این قسمت از آیین برگزار نشد.
همراه نخل گردانی و حرکت دسته بنی اسد حرکت 'کاروان اسرا، شیر و طفلان مسلم' نیز انجام شد. سپس عزاداران با حضور در بقعه امامزاده سید حمزه به سوگواری ادامه دادند.
مرکز شهرستان 195 هزار نفری کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار