آئین چوب زنی در دزفول ظرفیت ثبت ملی دارد

چوب زنی از جمله آیین های عزاداری ماه محرم در دزفول است که با قدمتی 500 ساله ظرفیت ثبت ملی را دارد. تاکنون آیین های چوب زنی برخی استان های کشور به ثبت ملی رسیده که دزفول نیز می تواند این شیوه عزاداری را به درستی معرفی و ثبت نماید
کد خبر: ۳۱۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 10 October 2016

به گزارش تابناک خوزستان، چوب زنی از جمله آیین های عزاداری ماه محرم در دزفول است که با قدمتی 500 ساله ظرفیت ثبت ملی را دارد.
 
در این آیین سنتی که معمولا در دهه نخست ماه محرم در برخی از مناطق شهر دزفول برگزار می شود تعدادی از عزاداران در حالیکه 2 تکه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی که روایتگرواقعه کربلاست چوب زنی می کنند.  

برگزاری آئین چوب زنی توسط عزاداران حسینی در دزفول تداعی کننده صحنه جنگ یاران امام حسین(ع) با لشگر یزید درصحرای کربلاست که با شعر خوانی و رجز خوانی به صورت یک سنت دیرینه در دزفول اجرا می شود.

محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی  گفت: آیین چوب زنی یا سنگ زنی از آیین های عزاداری ویژه دزفول می باشد که به خاطر ویژگی های خاصی که داردمی تواند ثبت ملی شود.

وی افزود: تاکنون آیین های چوب زنی برخی استان های کشور به ثبت ملی رسیده که دزفول نیز می تواند این شیوه عزاداری را به درستی معرفی و ثبت می کند.

این پژوهشگر عاشورایی  گفت: آئین چوب زنی یا چوب بازی از آئین هایی است که از 500 سال پیش در دهه نخست ماه محرم اجرا می شود.قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله کلانتریان و برخی محله های قدیمی دزفول اجرا می شود.

محمدرضا سنگری افزود: در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا با خواندن اشعاری حماسی به نمایش گذاشته می شود.

وی  گفت:صدای به هم زدن تکه های چوب در این آئین تداعی کننده صدای شمشیر ونیزه ها در جنگ حضرت علی اکبر(ع) با دشمن است و حرکات و جهش هایی که توسط شرکت کنندگان انجام می شود نیز تداعی کننده پرش ها و حرکات 2 جنگجو در صحنه نبرد است که با شعرخوانی مداح اهل بیت (ع) همراه است.

این پژوهشگر عاشورایی یاد آور شد :آئین سنتی چوب زنی پیش از این در محله های مختلفی از دزفول ازجمله چولیان ، میان دره ، سرمیدان و عباسیه نیز اجرا می شد ، ولی اکنون تنهادر محله کلانتریان که از محلات قدیمی شهر دزفول می باشد برگزار می شود.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار