کاهش سالک در خراسان رضوی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در طول هشت سال گذشته تعداد مبتلایان به سالک در این استان به کمتر از سه هزار نفر کاهش یافت.
کد خبر: ۲۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 27 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی دکتر محمدجعفر صادقی در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال اقدامات بهداشتی، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم ، موارد ابتلا به سالک در این استان طی سالهای گذشته سیر نزولی داشته است.

وی اظهار کرد: پارسال دو هزار و 900 نفر در استان خراسان رضوی به سالک مبتلا شدند در حالی که این تعداد در سال 1386 چهار هزار و 68 نفر بودند.

وی ادامه داد: بیشترین شیوع سالک در شهرستان های مشهد، طرقبه شاندیز، سرخس، درگز، باخرز و تربت جام این استان گزارش شده است.

وی عامل انتقال بیماری سالک را فصل بهار و بویژه اردیبهشت ماه ذکر کرد.

صادقی آموزش و اطلاع رسانی به مردم ، نصب توری های آغشته به حشره کش به صورت رایگان در مکان های در معرض خطر ابتلا ، ساماندهی نخاله های ساختمانی و جمع آوری بهداشتی زباله ها را از جمله اقدامات برای مبارزه با سالک با همکاری شهرداری ها برشمرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: هم اکنون درمان سالک شامل کرایوتراپی (سرما درمانی) و درمان دارویی در مراکز بهداشتی و درمانی این استان به صورت رایگان انجام می شود.

سالک بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود و عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.

سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.

سالانه 19 هزار ابتلا به سالک در ایران ثبت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار