آیین «دوست دوست» در یزد

کد خبر: ۲۵۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 02 July 2016
سیدرضا کلانترزاده
بر اساس آیینی کهن در دارالعباده یزد، مراسم زیبای «دوست‌دوست» به مناسبت روز بیست و هفتم ماه رمضان از سوی تعدادی از کودکان و نوجوانان عاشق اهل بیت علیهم‌السلام برگزار می‌‌شود.
در این آیین و مراسم معنوی و دوست داشتنی، جمعی از کودکان و نوجوانان به صورت گروه‌های کوچک در محله‌های خود جمع می‌شوند و به در منازل مردم محله می‌روند و با قرائت اشعار و مطالب موزون و زیبا، درخواست هدیه و کمک می‌کنند.
این افراد که بعضی از آنها حتی صورت خود را نیز پوشانده‌اند، به در هر منزلی که می‌رسند، با خواندن اشعاری مانند: «دوست دوست، دوست علی(ع)، امام اول علی(ع)» و «این خونه شربت و قنده، امام علی درش رو نبنده» و اشعار زیبای دیگر تقاضای هدیه و کمک می‌کنند.

آیین دوست دوست در آیینه اعتقادات مردم استان
مردم دارالعباده اعتقاد دارند که این رسم و آیین پس از شهادت حضرت مولا امیرالمومنین علی (ع) و به یاد ایشان و الطاف و کمک‌هایی که آن امام بزرگوار به افراد فقیر و بی بضاعت و یتیمان و افراد بی‌سرپرست شهرکوفه می‌کردند، برگزار می‌شود.
براساس اعتقادات مردم یزد، افراد و کسانی که به مراسم دوست دوست می‌روند، هر نوع هدایایی را که هر صاحب خانه به آنها می‌دهد به عنوان تبرک به مال خود اضافه و در طول سال از آن برای برکت بخشیدن به زندگی خود استفاده می‌کنند.
مردم با ایمان یزد با عشق و ارادت خاصی که به ائمه اطهار(ع) و مولای متقیان حضرت امیر المومنین علی (ع) دارند، از شب‌های قبل از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، برای این مراسم معنوی آماده و مهیا می‌شوند. آنان با تهیه و خرید انواع و اقسام شیرینی‌های یزدی، نبات یزدی، انواع کیک خانگی، آب‌نبات، نخود و کشمش، انواع شکلات با طعم‌های گوناگون، اقسام مختلف آجیل و خشکبار، رطب و خرما و سایر مواد خوردنی مناسب، منتظر و آماده پذیرایی از مراجعان و برگزار کنندگان این آیین کهن می‌شوند.
در برخی از خانواده‌های یزدی معمول است که برای برآورده شدن نیازها و حوائج شرعی خود، وجه نقد تهیه و به عنوان برکت در این مراسم به میهمانان خود تقدیم می‌کنند.
همچنین برخی مردم یزد در شب بیست و هفتم ماه مبارك رمضان، به شادی و جشن و سرور می‌پردازند و این روز را مبارك و مقدس می‌دانند و اگر مراسم خواستگاری، بله برون، عقد و عروسی دارند، آن را در این شب برگزار می‌کنند و تازه دامادها در این شب به نوعروسان خود هدیه می‌دهند كه به هدیه بیست و هفتمی معروف است. در برخی از مناطق استان، خانم‌های خانه‌دار نیز چند نفری با هم به در منازل همسایه‌ها می‌روند و این مراسم کهن را به جا می‌‌آورند.

آیین بزرگداشت یاد و خاطره امام علی (ع)
مردم استان عقیده دارند که برگزاری آیین و مراسم معنوی دوست دوست، علاوه بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره مولای متقیان حضرت امام علی‌(ع) و مهربانی‌ها و الطاف آن حضرت، موجب نزدیکی دل‌ها و ترویج فرهنگ یتیم‌نوازی و توجه بیشتر به این قشر خاص در جامعه نیز خواهد شد. آنان همچنین معتقدند توسعه و ترویج و اجرای چنین مراسمی‌ که خاص و ویژه دارالعباده یزد است، نشان‌دهنده گسترش فرهنگ پروردگار محوری و عشق و ارادت خالصانه به ائمه اطهار‌(ع) در میان مردم با ایمان استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار