بدمینتون قم در انزوا

رشته بدمینتون در زمره رشته‌های ورزشی است که ظرفیت مناسبی برای توسعه در بخش ورزش‌های همگانی دارد اما برخلاف آن چه تصور می‌شود ظرفیت‌های قهرمانی این رشته ورزشی چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.
کد خبر: ۲۴۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ 15 June 2016
به گزارش تابناک قم، رشته بدمینتون برخلاف بیشتر رشته‌های ورزشی که بعد قهرمانی آن بیشتر مورد توجه است و فعالیت پرشورتری دارد، بخش همگانی آن یک سر و گردن بالاتر از بخش قهرمانی قرار گرفته که این موضوع دلایل مختلفی دارد.

هیأت بدمینتون استان قم از سال‌ها پیش با انتصاب «علی پنجه باشی» به عنوان چهره‌ای شناخته شده در حوزه ورزش آموزش و پرورش قم، تلاش کرد سنگ بنای  رواج بدمینتون قم را در میان دانش‌آموزان و رده‌های سنی پایه بگذارد. اما وجود برخی موانع سبب شده مسیر حرکت صعودی این رشته در قم با وقفه‌هایی روبه‌رو شود.

برخورداری از 2 راکت بدمینتون و یک توپ مخصوصش می‌توان نوع غیر حرفه‌ای آن را با هزینه پایینی خریداری کرد، این رشته را با اقبال مردم  مواجه کرده است. اگر نگاهی به تفریحات عموم مردم در پارک‌ها، فضاهای سبز و محیط‌های باز داشته باشیم برخی افراد مشاهده می‌شوند که به صورت تفریحی در حال بازی با راکت‌های بدمینتون هستند. به عبارت دیگر بدمینتون در کنار والیبال و فوتسال، یکی از 3 رشته‌ای است که مردم را بدون اینکه نیاز به تخصص ویژه‌ای در آن داشته باشند با حداقل تجهیزات به سمت خود جذب می‌کند.

با این وجود، تبدیل ظرفیت همگانی این رشته در قم به ظرفیت قهرمانی همیشه برای هیأت بدمینتون استان قم یک مشکل بزرگ بوده است. اما این سؤال پیش می‌آید که علاقه‌مندان به بدمینتون که در فضاهای عمومی راکت به دست می‌گیرند چرا بدمینتون را در شرایط حرفه‌ای و سازمان یافته دنبال نمی‌کنند.

گران بودن رشته بدمینتون

این یک واقعیت پذیرفته شده است که قیمت تجهیزات و هزینه‌های هر رشته ورزشی تأثیر مستقیم و غیرقابل انکار در تعداد ورزشکاران سازمان یافته در آن رشته ورزشی دارد. برای خرید یک راکت بدمینتون ساده و توپ آن نیاز به 20 تا 40 هزار تومان هزینه‌کرد است اما اگر یک ورزشکار بخواهد به صورت سازمان یافته وارد کار آموزشی بدمینتون و سپس عرصه قهرمانی شود باید به طور مرتب تمرین کند و همچنین از وسایل استاندارد این رشته استفاده کند. وسایل استاندارد بدمینتون که عمدتاً وارداتی هستند هزینه سنگینی روی دوش ورزشکار می‌گذارد. در مجموع هزینه تهیه راکت، توپ، لباس و کفش مناسب آن هم به صورت استاندارد از عهده هر کسی بر نمی‌آید. البته هزینه مربی و سالن تمرین را نیز باید به این هزینه‌ها افزود.

بالابودن مخارج رشته بدمینتون سبب می‌شود بخشی از افرادی که به این رشته جذب می‌شوند پس از مدتی به‌تدریج عطای کار در بدمینتون را به لقایش ببخشند.

«علی پنجه باشی» رئیس هیأت بدمینتون استان قم در این زمینه می‌گوید: این یک واقعیت است که بدمینتون رشته پرخرجی است. در گذشته چند بازیکن درجه یک و بسیار مستعد از خانواده‌های کم بضاعت از نظر مالی در اختیار داشتیم که در مسابقات دانش‌آموزی و پایه هم در کشور نتایج بسیار خوبی گرفتند و همگی می‌توانستند ستاره شوند اما چون توانایی مالی نداشتند و نمی‌توانستند برای بدمینتون هزینه کنند به‌تدریج از این رشته فاصله گرفتند و حذف شدند. طبیعی است که یک ورزشکار در رشته خود هر چه بیشتر رشد می‌کند باید بیشتر برای برنامه قهرمانی خود هزینه کند.

کمبود سالن بدمینتون در قم

در قم فقط یک سالن تخصصی بدمینتون وجود دارد. این سالن از سال‌های قبل در مجموعه ورزشی حیدریان با عنوان سالن مرحوم فرهمند فعالیت می‌کند که دارای 4 کورت بدمینتون است. به عبارت بهتر، سالن فرهمند تمام بدمینتون استان قم است و اگر به هر دلیلی این سالن تعطیل شود رشته بدمینتون در قم به حالت تعطیلی درخواهد آمد.

با توجه به جمعیت قم، وجود تنها یک سالن بدمینتون منطقی نیست. اما تاکنون برای رفع این معضل فکری نشده است. شرایط خاص بدمینتون نظیر وضع نور و تهویه سالن این رشته ورزشی که شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد نیز مانع این است که بدمینتون در سالن‌های چند منظوره به صورت تخصصی فعال شود. در چنین شرایطی، می‌توان گفت بدمینتون به طور کلی دیده نمی‌شود و رشته‌ای که در معرض دید عموم مردم قرار نداشته باشد نمی‌تواند ورزشکار و علاقه‌مند زیادی به خود جذب کند.

اگر به طور تصادفی از تعدادی از شهروندان در شهر قم در مورد بدمینتون، دوره‌های آموزشی و سالن آن سؤال شود افراد بسیار کمی وجود دارند که از این رشته و وضع آن مطلع هستند و بیشتر مردم نمی‌دانند که برای آموزش این رشته ورزشی باید به کجا مراجعه کنند.

دانش آموزان؛ راه حل اول و آخر

زمانی که علی پنجه باشی به سمت ریاست هیأت بدمینتون استان قم منصوب شد پیش بینی می‌شد که بدمینتون قم به سمت تبدیل شدن به یک رشته دانش‌آموز محور پیش برود. گذشت زمان صحت این پیش بینی را نشان داد و حاصل آن، رشد بدمینتون قم در بخش پایه بود. رشدی که خود را در معرفی چهره‌های جوان و خوشنام در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان نشان داد و قم در این زمینه آن قدر خوب عمل کرد که فدراسیون بدمینتون مجاب شد قم را به عنوان یکی از پایگاه‌های مرکزی استعدادیابی بدمینتون در کشور معرفی کند.

استعدادهای جوان بدمینتون قم اما هنوز در عرصه قهرمانی نتوانسته‌اند تیم بدمینتون قم را به لیگ برتر برسانند. کمبود منابع مالی و نبود حامی مالی دست بدمینتون قم را در بخش تأمین هزینه‌های تیم دسته اولی قم بسته است و همین امر سبب شده قم نتواند به جمع تیم‌های لیگ برتری کشور برسد. با این حال حضور بازیکنان جوان و کم سن و سال در ترکیب تیم دسته اولی قم، اتفاق خوشی است که آینده این رشته در قم در بخش قهرمانی را تا حدودی تضمین آن می‌کند. اما وضع ورزشکاران سازمان یافته و نفود بدمینتون در میان مردم به گونه‌ای است که نباید به آن بی‌تفاوت بود.

در بخش بانوان اما قافله بدمینتون بازان نسبت به بخش مردان عقب‌تر است. فعالیت‌های پراکنده کانونی در چند نقطه شهر که در مورد کیفیت آن اطلاعی در دست نیست هیچ کمکی به توسعه بدمینتون بانوان قم در حوزه قهرمانی نکرده است. با این حال باید منتظر نتیجه تلاش‌هایی بود که این روزها در آموزش و استعدادیابی دختران نونهال و نوجوان در حال انجام است.

بدمینتون قم در بخش بانوان مشکلات بیشتری پیش رو دارد. اما در خانواده بدمینتون قم همه در تلاشند تا اوضاع این رشته را دگرگون کنند. رشته‌ای که جذابیت‌های آن هنوز در انزوا و سایه است و فضای زیادی برای جذب مخاطب در اختیار دارد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار