توصیه های دامپزشکی برای تابستان

کد خبر: ۲۴۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 03 June 2016
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت:در فصول بهار و تابستان به دلیل تکثیر و افزایش انگل‌های خارجی دام افزایش بیماری ها دور از انتظار نیست.

به گزارش تابناک مازندران، سیدحسین رضوانی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن افزایش دما و قرارگیری در فصول بهار و تابستان به دلیل تکثیر و افزایش انگل‌های خارجی دام به ویژه کنه‌ها، پشه‌ها و مگس‌های خونخوار، مبارزه با این انگل‌ها در این مقطع می‌تواند از بروز و انتشار برخی از بیماری ها در جمعیت دامی مانند تب کریمه  کنگو(CCHF)، تب سه روزه ، لمپی اسکین ،بابزیوز و تیلریوز که با تلفات و خسارات اقتصادی فراوان همراه است جلوگیری شود.

وی افزود: با سمپاشی جایگاه‌های نگه‌داری دام با مواد ضدعفونی کننده مناسب، خسارات ناشی از فعالیت این انگل‌ها را به حداقل برسانند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: در فصل بهار به دلیل سرسبزی مراتع، بارندگی‌ها و حمل و نقل دام‌ها بین مراتع فعالیت انگل‌های خارجی دام مانند کنه ها و پشه ها افزایش یافته و به عنوان ناقلان برخی از بیماری‌های دامی می توانند در انتقال بیماری ها نقش مهمی داشته باشند که با اقدام به موقع سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام توسط دامداران احتمال شیوع این بیماری ها به کمترین میزان برسد.

رضوانی تاکید کرد: بهره برداران، سم و مواد ضدعفونی کننده را برای این اقدام از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کرده و در هنگام سمپاشی با رعایت نکات ایمنی از ماسک و دستکش نیز استفاده کنند.

وی در پایان مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب سه روزه را در دام از طریق گزش گونه هایی از پشه و مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو(CCHF) را از طریق گزش کنه ناقل ویروس نام برد و گفت: پشه و مگس خونخوار آلوده به ویروس لمپی اسکین مهم‌ترین و رایج‌ترین راه انتقال عامل این بیماری از دام بیمار به دام‌های سالم است.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار