ممانعت مجلس از دو شغله بودن در دستگاه های دولتی

کد خبر: ۲۲۶۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 09 May 2016
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، این لایحه پیش از این در  مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود و نمایندگان امروز برای تامین نظر شورای نگهبان موارد اصلاحی آن را بررسی و  تصویب کردند .
بر اساس اصلاحیه صورت گرفته در این لایحه هیچ فردی نمی تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود .
در این مصوبه تصریح شد متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه ذکر شده ، محکوم می شود .

*رد ابهام مجلس از طرح جرم سیاسی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایراد شورای نگهبان به طرح جرم سیاسی را برطرف کردند.
شورای نگهبان بند پ ماده 3 طرح جرم سیاسی را دارای ابهام دانسته و اعلام کرده بود عبارت "سلب غیرقانونی آزادی افراد" دارای ابهام است.
نمایندگان مجلس این عبارت را از بند پ ماده 3 طرح جرم سیاسی حذف کردند.
همچنین وکلای ملت به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان، اصلاحاتی در طرح تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر انجام دادند.
براین اساس در انتهای بند 5 ماده واحده این طرح "پذیرش ورود  و خروج" جایگزین کلمه "پاس" شد و در بند 7 نیز عبارت "پاسگان" جایگزین کلمه "گارد" شد.

* رفع ابهام ازلایحه تمدید اجرای قانون مدیریت خدمات کشور
وکلای ملت ابهام وارده شورای نگهبان به لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری را رفع کردند.
لایحه دو فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریتی خدمات کشوری که از شورای نگهبان اعاده شده بود اولین دستور کار جلسه علنی امروز مجلس بود.
شورای نگهبان گفته بود منظور از « تعیین تکلیف » در تبصره ماده واحده مشخص نیست و این عبارت مبهم است.
نمایندگان مجلس به منظور رفع ایراد شورای نگهبان ، با حذف تبصره ماده واحده لایحه ذکر شده  موافقت کردند.
براین اساس ماده واحده لایحه تمدید اجرای ازمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح می کند : مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری مصوبه 8 مهر 86 و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال 95 تمدید می شود.
محمد رضا باهنر که ریاست بخش اول جلسه را در بر عهده دارد از ارائه نکردن به موقع لایحه دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری انتقاد کرد و گفت: 5 سال از دوره آزمایشی این دوره می گذرد و هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

* اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی اصلاح مواد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب کردند.
بر اساس یکی از  موارد اصلاحی، هیئت تطبیق مصوبات شهرستان با عضویت و ریاست فرماندار یا نماینده وی و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب این شورا برای تطبیق مصوبات شورای شهر و شورای شهرستان تشکیل می شود و هیئت تطبیق مصوبات بخش و روستا به عضویت و ریاست بخشدار و عضویت یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی شهرستان به انتخاب این شورا تشکیل می شود. 
در اصلاحیه دیگری که به تصویب رسید، هیئت تصویب مصوبات تهران، ری،  شمیرانات و پردیس به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت فرمانداران ری و شمیرانات و پردیس، یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب این شورا تشکیل می شود. 
همچنین در اصلاحیه دیگری که تصویب شد آمده است: اعتراض به مصوبات شوراهای اسلامی کشور مطابق این ماده و تبصره های آن،  مانع از اعتراض اشخاص نزد مراجع صالح قضایی نیست و نافی صلاحیت فقهای شورای نگهبان در نظارت شرعی بر مصوبات شوراهای مذکور نمی باشد.

* رفع ایراد طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایراد شورای نگهبان به طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را رد کردند.
شورای نگهبان در ایراد به این طرح اعلام کرده بود "در تبصره یک ماده واحده طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، منحصر نمودن اجازات خاصه به اجازات خاصه ناشی از اصل 110 قانون اساسی مغایر اصل 57 قانون اساسی است و باید اجازات خاصه به نحو مطلق ذکر شود".
نمایندگان مجلس به منظور رفع ایراد شورای نگهبان در تبصره یک ماده واحده طرح ذکر شده ، بعد از عبارت " اجازات خاصه" عبارت " مقام معظم رهبری" را اضافه کردند.
بر این اساس تبصره یک ماده واحده طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به این شرح اصلاح و تصویب شد:
مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه از مقام معظم رهبری از شمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا هستند.
همچنین نمایندگان  مجلس برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث بر اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را نیز برطرف کردند.
بر این اساس در سطر اول ماده 16 این لایحه عبارت "در صورت اثبات موارد زیر نزد مراجع صالح قضایی بیمه گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین" جایگزین عبارت "در موارد زیر بیمه گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین" شد.
همچنین تبصره ای به این شرح به ماده 16 اضافه شد:
در صورت وجود اختلاف میان بیمه گر و مسبب حادثه ، اثبات موارد ذکر شده در مراجع قضایی صالح صورت خواهد گرفت.
همچنین عبارت " قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری" به جای عبارت " حذف مورد قابل اعتراض در مرجع قضایی ذی‌صلاح" به انتهای تبصره 5 ماده 59 لایحه ذکر شده اضافه شد.
وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز ایرادات شورای نگهبان به لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مشارکت زیرساخت کلید عمومی آسیا را نیز برطرف کردند.
بر اساس اصلاحیه ای که صورت گرفت به دولت اجازه داده می شود در مشارکت (کنسرسیوم) زیرساخت کلید عمومی آسیا به شرح منشور آیین نامه پیوست با رعایت اصل 80 قانون اساسی عضویت یابد و به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار