دسترسی به مرز نیاز مهم خاش برای رسیدن به توسعه پایدار

کد خبر: ۲۱۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 25 April 2016
از نیازها و دغدغه های مهم مردم خاش دستیابی و دسترسی به مرز برای رسیدن به توسعه پایدار منطقه و نیز رونق بخشیدن به اقتصاد و تامین معیشت افراد جامعه و هدف گذاری جهت مقابله با معضل بیکاری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، راه گوهرکوه به بزمان ایرانشهر در سالهای گذشته از مصوبات مهم در دولت بوده که از اعتبارات کلان ملی بهره می برد و تا حد زیادی کار شده و هم اینک نیز نیازمند تامین اعتبار می باشد.

با توجه به اینکه حجم کمی از این پروژه در حوزه خاش باقی مانده و از سوی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان تحرک های لازم برای عملیاتی کردن پروژه از مسیر ایرانشهر و بزمان وجود دارد و قطعا اداره کل راه و شهرسازی شمال استان نیز با برخورداری از حمایتهای استاندار نسبت به تکمیل و بهره برداری این محور در تلاش می باشد.

بخشدار مرکزی خاش در این رابطه بیان کرد:تکمیل و راه اندازی این پروژه در کنار راه مرزی و بازارچه مرزی روتک نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق مبحث اشتغال خواهد داشت.

مجتبی شجاعی در گفت وگو با ایسنا افزود: انجام فعالیت ها از محور گوهرکوه به نوک آباد و نیز از گوهرکوه به سرتلاپ، پیرگل، کارواندر و گونیچ و دشت آبخوان و محور ایرانشهر به خاش قطعا اثرات مطلوبی برای رفع معضلات بیکاری خواهد داشت و شمار کثیری از مردم منطقه در مشاغل مختلف فعالیت می کنند.

وی گفت: وصل شدن راه مرزی روتک به بزمان ایرانشهر گامی مهم و اثرگذار برای حفظ استحکام و اتحاد تمام اقوام منطقه خواهد بود زیرا در تجارت خاش با استان های کرمان و مرکزی همه طوایف به یکدیگر نیاز دارند و برادرانه می توانند با هم کار کنند.

شجاعی ادامه داد: قطعا چهره زیبای جغرافیای خاش با ایجاد اشتغال و رونق مبحث اقتصاد و برآورده شدن نیازهای جوانان در سطح کشور نشان داده می شود.

بخشدار مرکزی خاش اظهار داشت: این نمای جدید از جغرافیای اقتصادی خاش اگر در برنامه استان قرار گیرد و زودتر عملی بشود اکثر مردم خاش شاغل می شوند و هیچ جوانی مشکل اقتصادی نخواهد داشت زیرا تمام استان های مرکزی که از کرمان به خاش وصل می شوند در خاش نمایندگی خواهند داشت و مرزهای میرجاوه و روتک به بازارهای مرزی پر رونق تبدیل خواهند شد.

این مسئول یادآور شد: اگر این امر محقق شود تمام تجار در خاش دفتر نماینگی برای صادرات و واردات خواهند زد و همانگونه کهقیمت مناسب عرضه کالا در سراوان است جنس در خاش ارزان تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر این مقدار کم از جاده خاکی گوهر کوه به جاده بم وصل شود استان کرمان برای واردات و صادرات سیصد کیلومتر به مرز پاکستان نزدیک می شود آنگاه خاش مانند نگینی در وسط استان می درخشد که بهترین راه میانبر در تجارت است و در همین راستا برنج نارنگی، موز، انبه و غیره از طریق میرجاوه و روتک به خاش می آید و سپس به بم و کرمان و استانهای مرکزی ایران حمل خواهد شد و در مقابل هندوانه، گوجه و پرتقال بم و جیرفت و نرماشیر از راه گوهر گوه به دشت آخوان بهترین راه برای صادرات و انجام شایسته خدمات را خواهد داشت و در این صورت نیازی به استخدام دولت نداریم زیرا اکثر جوانان خاش دست از کار قاچاق برخواهند داشت و آینده ای روشن برای خاش ترسیم می گردد.

شجاعی افزود: کاهش فاصله چهارصد کیلومتری روتک به صد کیلومتر و فاصله بم به خاش از چهارصد کیلومتر به دویست کیلومتر مزیت بسیار مهمی برای مقابله با آسیبهای ناشی از بیکاری و نبود اشتغال می باشد.

بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد:واقع شدن کارخانه آجر سفال در حوزه دشت آبخوان در کنار مزیت های مهم کشاورزی، دامی، معادن ناشناخته و موقعیت ارزشمند جغرافیایی منطقه خاش واقع در مسیرهای گوهرکوه به سمت خاش و به سمت زاهدان دولت را در راه رسیدن به اهداف خدمت رسانی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نزدیک می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار