خانه‌باغ علایی یزدی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

کد خبر: ۲۱۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 24 April 2016

به گزارش تابناک یزد،خانه‌باغ علایی یزدی واقع در روستاي طزرجان از توابع شهرستان تفت به شماره 31419 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

"محسن ذاكري‌نيا" معاون میراث فرهنگی استان در مورد اين بنا تصريح كرد: همان گونه که از خصوصیات معماری و نوع مصالح به کار رفته در این بنا بر می‌آید، قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد و نام این خانه كه یکی از بناهای ارزشمند روستای ييلاقي طزرجان است نیز از نام مالک آن گرفته شده است.

وي ادامه داد: اين بنا دارای پلان چهارضلعی است که در یک جبهه ساخت و ساز، طراحی و ساخته شده، به نحوي كه ورودی بنا در جبهه جنوب شرق است و کلیه سازه‌های معماری در جبهه غربی هستند.

به گفته‌ي ذاكري‌نيا، این بنا دارای دو طبقه است و بخش اصلی آن را ایوان بزرگی تشکیل می‌دهد که پوشش سقف آن خنچه‌پوش و با پوشش گچ، اندود شده است.

وي اضافه كرد: فضای داخل ایوان، چندین طاقچه و دو در ورودی به راهروهای اطراف دارد. همچنین روبروی ایوان یک ستون گچی با سرستونی زیباست که بسیار جلب توجه می‌كند و طرفین ایوان هم راهروهایی است که به اتاق‌های اطراف راه دارند.

وی خاطرنشان كرد: مصالح به کار رفته در اين خانه تاريخي شامل سنگ و آجر و پوشش آن نيز گچ و کاهگل است.

این مقام مسئول در پايان نيز اظهار كرد: قدمت بنا و طاق و قوس‌های موجود در بنا، با توجه به ابنیه مجاور که همگی به شکل امروزی در آمده‌اند و این خانه هنوز شکل سنتی خویش را حفظ كرده است، از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار