خردبودن اراضی؛ازمهمترین مشکلات بخش کشاورزی

خردشدن اراضی کشاورزی در حال حاضر به معنای جدید تهدیدی برای کشاورزی ماست که اگر. از این کار جلوگیری نشود اثرات جبران ناپذیری برای آینده کشاورزی ما به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۰۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 09 April 2015

خردشدن اراضی کشاورزی در حال حاضر به معنای جدید تهدیدی برای کشاورزی ماست که اگر. از  این کار جلوگیری نشود اثرات جبران ناپذیری برای آینده کشاورزی ما به همراه خواهد داشت.

به گزارش تابناک همدان؛ازمهمترین مسائل جهان امروز مسأله تامین مواد غذایی است.بطوریکه از نظر کمیت در مهار کم‏غذایی موثر باشد و از دید کیفیت نیز بتواند سوءتغذیه را برطرف نماید.

در چنین شرایطی در کشورهای در حال توسعه از منابع آب و خاک بصورت بهینه استفاده نمی‏شود.یکی از معظلات جدی در کشورهای درحال‏توسعه و در مورد اخیر کشور خودمان وجود مسأله و پراکنده بودن اراضی زراعی است که کارایی کلیه عوامل تولید را بنحو چشمگیری کاهش می‏دهد.

بعلاوه کار در چنین اراضی کم‏وسعت و پراکنده‏یی آن هم با اعضای خانواده موجب می‏شود تا ضمن کاهش بهره‏وری و بیکاری پنهان، زنان و سایر اعضای خانواده نتوانند بطور جدی در فعالیتهای دیگری چون صنایع دستی و دامپروری شرکت نموده و موجبات افزایش درآمد خانوار را فراهم نمایند.لذا روستاییان در یک ارزیابی سرانگشتی بین درآمد خانوار شهری و روستایی به راحتی راهی شهرها شده، پدیده مهاجرت موجب تشدید مسایل و مشکلات شهری، ایجاد و توسعه مشاغل کاذب، گسترش آلونک‏نشینی و حاشیه‏نشینی گردیده و در مناطق روستایی نیز اثرات سوئی را برجا می‏گذارد.

خرد شدن اراضی کشاورزی زمین را از اقتصادی بودن خارج می‌کند و امکان فعالیت‌های مکانیزاسیون را کاهش می‌دهد .

اگر اراضی به همین صورت و پشت سر هم بر اساس قانون ارث تقسیم شود اراضی عملا به عنوان یک واحد اقتصادی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و زمینه را برای کاهش تولید فراهم می‌کند که علاوه بر آن امنیت غذایی کشور نیز تهدید خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار