حمایت علنی تل آویو از تروریست‌ها در منطقه؛

وزیر جنگ رژیم اسرائیل: داعش را به ایران ترجیح می‌دهیم!

طی حدود پنج سالی که از آغاز درگیری‌ها و جنگ داخلی در سوریه می‌گذرد، خبر‌ها و گزارش‌های متعددی درباره حمایت رژیم اسرائیل از گروه‌های تروریستی در این کشور منتشر شده است. اکنون یکی از مقامات ارشد این رژیم رسمی و علنی به این موضوع اشاره کرده و گفته، اسرائیل، گروه تروریستی داعش را به ایران ترجیح می‌دهد
کد خبر: ۱۹۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱ 08 March 2016
وزیر جنگ رژیم اسرائیل: داعش را به ایران ترجیح می‌دهیم!طی حدود پنج سالی که از آغاز درگیری‌ها و جنگ داخلی در سوریه می‌گذرد، خبر‌ها و گزارش‌های متعددی درباره حمایت رژیم اسرائیل از گروه‌های تروریستی در این کشور منتشر شده است. اکنون یکی از مقامات ارشد این رژیم رسمی و علنی به این موضوع اشاره کرده و گفته، اسرائیل، گروه تروریستی داعش را به ایران ترجیح می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، نشریه «امریکن اینترست» در مطلبی به مواضع وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره مقایسه گروه تروریستی داعش و ایران و ترجیح این رژیم از میان این دو پرداخته و به بررسی تأثیری پرداخته که این موضع گیری و موارد مشابه آن، بر سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه دارد.

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل، در جریان کنفرانسی در مؤسسه مطالعات امنیتی اسرائیل در تل آویو اظهار داشته: «در سوریه، در صورتی که انتخاب میان ایران و داعش باشد، من داعش را انتخاب می‌کنم. آن‌ها قابلیت‌ها و توانایی‌هایی را که ایران دارد، ندارند».

وی افزود: «بزرگ‌ترین دشمن ما، حکومت ایران است که علیه ما اعلان جنگ کرده است... ایران تلاش کرده در بلندی‌های جولان، علیه ما یک جبهه تروریستی بگشاید». یعلون مدعی شده در پی حصول توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، ایران توانسته از «انزوای بین المللی» فرار کند و به یک بازیگر محوری در سوریه تبدیل شود. وی همچنین از اینکه آمریکا و روسیه، ایران را «بخشی از راه حل» در سوریه در نظر می‌گیرند، انتقاد کرده است.

وزیر جنگ رژیم اسرائیل در ادامه با طرح این ادعا که ایران آینده سوریه را تعیین می‌کند، گفته در صورت ادامه روند کنونی، هژمونی ایران در سوریه، به چالشی بزرگ برای اسرائیل تبدیل خواهد شد.

امریکن اینترست در تحلیل خود از اظهارات یعلون، چنین استدلال می‌کند که محور مواضع یعلون، انتخاب آن گزینه‌ای است که برای تل آویو منفعت بیشتری دارد، وگرنه این رژیم، در واقع هیچ از دو گزینه مذکور را انتخاب نمی‌کند. با وجود این، به نظر می‌رسد چنین استدلالی بیش از هر چیز تلاش برای تطهیر وجهه رژیم اسرائیل باشد تا یک بیان منطقی، زیرا این رژیم حتی پیش از حصول برجام و از‌‌ همان ابتدای درگیری‌ها در سوریه نیز مستقیم و غیرمستقیم از تروریست‌ها در سوریه حمایت کرده است.

نکته دیگری که امریکن اینترست به آن اشاره می‌کند، این است که احتمالاً دیگر متحدین آمریکا در منطقه خاورمیانه، یعنی کشورهای عرب سنی منطقه نیز به واسطه احساس تهدید مشترک از جانب ایران، گزینه‌ای مشابه رژیم اسرائیل را انتخاب می‌کنند و این در حالی است که دولت اوباما، اولویت اصلی خود در منطقه را مبارزه با تهدید گروه تروریستی داعش اعلام کرده و در این راستا، وارد یک روند همکاری غیررسمی، اما علمی با ایران نیز شده است. به این ترتیب، متحدین منطقه‌ای آمریکا، عملاً رویکرد مغایر و متناقض با واشنگتن را در این موضوع در پیش گرفته‌اند./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار