فوتبال قم در سالی که گذشت

ورزش قم در سال ۹۴ در برخی رشته‌ها سالی پرهیاهو را سپری کرد. سالی که در آن عملکرد ورزش قم مثبت بود و موفقیت‌های خوبی در رشته‌های انفرادی و تیمی برای ورزش قم به دست آمد.
کد خبر: ۱۹۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 07 March 2016
به گزارش تابناک قم، رشته فوتبال یکی از رشته‌هایی است که به دلیل محبوبیت آن و جمعیت ورزشکاران سازمان یافته همواره مورد توه قرار می‌گیرد. در این گزارش به بررسی وضعیت و اتفاقات فوتبال قم در سال ۹۴ می‌پردازیم.

قهرمانی اتحاد در لیگ بر‌تر

رقابت‌های لیگ بر‌تر فوتبال استان قم در سال ۹۴ با حضور ۱۴ تیم به صورت رفت و برگشت برگزار شد که حاصل این حضور، قهرمانی تیم فوتبال اتحاد بود. اتحاد توانست در این مسابقات به پشتیبانی حامی مالی قدرتمند خود بدون دردسر فاتح لیگ بر‌تر شود.

اتحاد، سفیر گفتمان، سفید زاگرس، پناه‌آفرین، هما، هنگ و سهیل و آبادگران تیم‌های حاضر در لیگ بر‌تر فوتبال استان قم بودند که اتحاد توانست با کسب بیشترین امتیاز فاتح این رقابت‌ها شود. هما نایب قهرمان شد و تیم‌های سفیر گفتمان و هنگ سوم و چهارم شدند.

این رقابت‌ها تحت تاثیر تلاش هیأت فوتبال استان قم برای طرح میزبانی و میهمانی این مسابقات برگزار شد که به عقیده رئیس هیأت فوتبال استان قم اثربخش بود اما انتظارات را برآورده نکرد.

سفیر گفتمان با وجود تلاش برای قهرمانی و تدارک برای این هدف، تیمی ناکام بود و حتی در راه نایب قهرمانی، قافیه را به همایی باخت که تقریبا با تیمی بدون تمرین نایب قهرمان لیگ بر‌تر شد. در انتهای جدول، آبادگران و سهیل فصل فاجعه بار داشتند. قهرمانی زودهنگام اتحاد که از چند بازیکن غیربومی نیز بهره‌مند بود سبب شد جذابیت رقابت بر سر کسب قهرمانی از‌‌‌ همان نیم فصل اول از دست برود. حضور بازیکنان جوان در ترکیب تیم‌های لیگ برتری از نکات قابل توجه لیگ بر‌تر فوتبال استان قم در سال ۹۴ بود.

صعود پیمان به لیگ بر‌تر

در لیگ دسته اول رقابت ۹ تیم با حداکثر جذابیت همراه بود. رقابتی که در آن تیم‌های مدعی در ابتدای فصل در روزهای پایانی برای سقوط نکردن جنگیدند و سطح فنی تیم‌ها به هم بسیار نزدیک بود. در ‌‌‌نهایت این، تیم فوتبال پیمان بود که توانست به لیگ بر‌تر برسد و قهرمان لیگ دسته اول شود.

آن‌ها در حالی دوباره لیگ بر‌تری شدند که ۲ فصل پیش در پی قرار گرفتن در رده ماقبل آخر جدول لیگ بر‌تر به همراه تیم فوتبال انصار که بعد‌ها منحل شد به دسته اول سقوط کرده بودند.

بدین ترتیب آن‌ها در لیگ ۹۵ دوباره در لیگ بر‌تر حاضر خواهند بود اما تکلیف تیم افشین، نایب قهرمان لیگ دسته اول در دیدار پلی آف صعود به لیگ بر‌تر مشخص خواهد شد. از نکات جالب مسابقات امسال لیگ دسته اول حضور تیمی با ماهیت عربی و با حضور بازیکنان عرب ساکن قم در مسابقات بود که جلوه‌های خاص خود را داشت و حتی این تیم نیز مدعی صعود شده بود.

لیگ‌های پایه قم، قهرمانی سیاه جامگان و آبادگران

لیگ‌های پایه فوتبال استان قم در ۲ رده سنی جوانان و نوجوانان به ترتیب با قهرمانی آبادگران و سیاه جامگان همراه بود.

در لیگ جوانان، قهرمانی آبادگران تقریبا از‌‌‌ همان ابتدای فصل قابل پیش بینی بود. آن‌ها با جمع‌کردن بر‌ترین بازیکنان از تیم‌های مختلف به دنبال قهرمانی بودند و در فصلی که هزینه زیادی متحمل شدند در ‌‌‌نهایت به مقام نخست رسیدند. اتحاد، جدی‌ترین رقیب آن‌ها در راه قهرمانی بود که در ‌‌‌نهایت در کورس با آبادگران جا ماند. این قهرمانی، نخستین قهرمانی تاریخ باشگاه آبادگران در لیگ جوانان استان قم بود.

در لیگ نوجوانان، سیاه جامگان نیز همانند آبادگران برای نخستین بار عنوان قهرمانی لیگ نوجوانان را کسب کرد. آن‌ها پس از سرمایه گذاری روی رده سنی نونهالان، تیم خود را در رده نوجوانان نیز حفظ کرده و در کورس با تیم‌های صبای نوین، هنگ و اتحاد به مقام نخست رسیدند تا یک سال پس از حضور در مسابقات نونهالان کشور، این بار نماینده قم در رده سنی نوجوانان شوند. حواشی پیرامون تیم نوجوانان صبای قم و قرارداد بازیکنان آن‌ها با باشگاه صبای قم از موارد حاشیه ساز لیگ امسال بود به طوری که گفته می‌شد اگر صبای نوین به مقام قهرمانی لیگ می‌رسید به این تیم جامی تعلق نمی‌گرفت و تیم نایب قهرمان حکم نایب قهرمانی دریافت می‌کرد. هنگ با عباس رحمانی، صبای نوین با مسعود خسروی و اتحاد با هادی رنجبر تلاش زیادی برای قهرمانی کردند اما سیاه جامگان شایسته کسب این عنوان بود.

لیگ فوتبال امیدهای استان قم نیز در سال ۹۴ برگزار نشد و مسابقات رده سنی نونهالان بسیار دیر‌تر از موعد مقرر به انجام رسید و هنوز قهرمان خود را نشناخته است.

تیم های پایه در لیگ‌های کشور

تیم‌های پایه فوتبال قم در سال ۹۴ در عرصه کشوری عملکرد قابل توجهی نداشتند. اگر صعود سیاه جامگان از دور گروهی لیگ نوجوانان کشور نبود، عملا تمامی نمایندگان پایه قم در‌‌‌ همان مرحله گروهی دور اول از گردونه مسابقات کنار می‌رفتند.

فوتبال قم در لیگ‌های پایه کشور ۳ نماینده داشت که ۲ تیم در رده سنی نوجوانان و یک تیم در رده جوانان به میدان رفتند. طبق معمول هر سال، خبری از نماینده قم در لیگ امید‌ها هم نبود و در رده سنی نونهالان برخلاف سال گذشته که قم ۲ نماینده داشت، امسال در این مسابقات شرکت نکرد.

در رده سنی نوجوانان، سیاه جامگان توانست در دور گروهی به میزبانی اراک پس از تیم سایپای تهران و بالا‌تر از صبای مرکزی، نوای نینوای قرچک، البرز هشتگرد و میلان اراک به عنوان تیم دوم صعود کند.

هنگ، دیگر تیم قمی در این رده سنی بود که در گیلانغرب ناکام ماند. آن‌ها با ۳ تساوی و ۲ شکست در ۵ بازی، بار دیگر با صعود خداحافظی کرده و سرنوشتی را تجربه کردند که سال گذشته در یزد با آن مواجه شده بودند.

در رده سنی جوانان، آبادگران راهی مسابقات خود در کاشان شد اما نتایج ضعیفی به دست آورد. آن‌ها با یک پیروزی برابر حافظ شیراز و یک تساوی و البته ۳ شکست، با ۴ امتیاز از دور مسابقات کنار رفتند تا وداعی زودهنگام با این مسابقات داشته باشند.

ورزش بانوان در رکود

فوتبال و فوتسال بانوان قم امسال نیز سالی توام با رکود را پشت سر گذاشت. با وجود حضور نماینده قم در لیگ دسته اول فوتسال بانوان کشور، ضعف‌های زیرساختی سبب شد این تیم در‌‌‌ همان دور اول در مجموع ۲ دوره مسابقه رفت و برگشت در انتهای جدول قرار بگیرد و با پذیرش ۷ باخت از ۸ بازی از لیگ دسته اول سقوط کند. اتفاقی که قابل پیش بینی بود و در ادامه نیز نماینده قم نتوانست حتی در لیگ دسته دوم فصل ۹۵ شرکت کند.

برگزاری مسابقات داخلی و استانی نیز هدفی بود که هیأت فوتبال استان قم نتوانست این هدف را برآورده کند. فوتبال و فوتسال بانوان در قم به طور کامل در انزوا قرار گرفته در حالی که فوتسال بانوان ایران امسال بر بام آسیا ایستاد.

حضور پررنگ داوران قمی

سال ۹۴ برای داوری فوتبال قم سال خوبی بود. علاوه بر علی صفایی داور جوان قمی که سال گذشته نیز در لیست داوران لیگ بر‌تر حضور داشت، رحیم حاجیلو کمک داور قمی نیز امسال وارد لیست داوران لیگ بر‌تر شد و حتی قضاوت نیز به وی سپرده شد. در لیگ‌‌های دسته اول و دوم فوتبال ایران و نیز لیگ پایه کشور نیز شاهد حضور پررنگ داوران قمی بودیم و این شرایط در فوتسال نیز با درخشش مرتضی توکلیان و حمیدرضا طیب طاهری و قضاوت آن‌ها در لیگ بر‌تر وجود داشت.

برگزاری دوره‌های مربیگری

سال ۹۴ برای فوتبال قم در بعد علمی نیز سال پرباری بود. برگزاری همزمان دوره مربیگری سطح یک و ۲ فوتسال آسیا در قم، دوره مربیگری دروازه بانی فوتبال با حضور جلال بشرزاد دروازه‌بان سابق تیم ملی و سایپا و دوره مدیریت و ساختارهای فوتبال با حضور هوشنگ نصیرزاده در قم از جمله این فعالیت‌ها بود.

فوتبال قم در سالی که گذشت روزهای متفاوتی پشت سر گذاشت. سال ۹۵ که آخرین سال فعالیت کریم بهرامی در ریاست هیأت فوتبال استان قم و برگزاری انتخابات ریاست این هیأت ورزشی است می‌تواند سالی متفاوت برای فوتبال قم باشد البته باید منتظر تحقق یافتن وعده‌ها باقی ماند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار