حمید احمدی با اشاره به اینکه در زمان حاضر اقدامات مربوط به نصب و راه اندازی این سامانه آغاز شده است، گفت: این سامانه به زودی در گمرکات چوئبده، اروندکنار، فرودگاه و سایت صنعتی آبادان نیز راه اندازی و فعال می شود.
وی با بیان اینکه تمامی مراحل اظهار کالا از ابتدا تا انتها به طور کامل از طریق این سامانه انجام می شود، افزود: با تجهیز گمرکات تابعه آبادان به این سامانه و اتصال آنها به شبکه اصلی و سراسری ضمن تسهیل در امور، از اتلاف وقت و صرف هزینه های فراوان جلوگیری و سبب بالا رفتن سرعت انجام کار، صحت و سلامت کار و عدم مراجعه حضوری افراد می شود.
مدیرکل گمرک آبادان از تکریم ارباب رجوع، سرعت بخشی و آسان سازی روند ترخیص کالا، کاهش خطای انسانی، کاهش تخلفات گمرکی و قاچاق کالا، شفاف سازی روند تجارت و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کالا به عنوان دیگر اهداف راه اندازی این سامانه نام برد.
احمدی با اشاره به الکترونیکی شدن رویه های گمرکی اظهار کرد: با انجام این کار امكان دسترسی اظهار كنندگان به سوابق ارزش اظهاری كالای خود نسبت به تنظيم اظهارنامه و پرداخت توام به صورت الكترونیک، سرعت انجام كار بدون لزوم مراجعه حضوری به گمرک تا حد زيادی افزايش می يابد.
وی تصریح کرد: با توجه به برقراری ارتباط سيستماتیک گمرک با انبارها و بنادر و اتوماسيون فرآيندهای اجرايی، موضوع امكان زمان سنجی انجام كار برای گمرک و به تبع آن خدمت گيرندگان فراهم می شود.
مدیرکل گمرک آبادان یادآور شد: با راه اندازی این سامانه در گمرکات تابعه آبادان و اتصال آن به شبکه سراسری و اصلی تمامی امور مربوط به رویه واردات کالا این گمرک به صورت الکترونیکی انجام می شود و موارد استعلام کالا نیز از طریق سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه پیامکی گمرک صورت می گیرد.
احمدی با بیان اینکه پس از صدور پروانه سبز الکترونیکی، کد رهگیری به صاحب کالا داده می شود، تصریح کرد: با این اقدام نه تنها رسیدگی به پرونده های گمرکی در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان امور گمرکی انجام شود، بلکه از جعل پروانه های کاغذی نیز جلوگیری می شود.