بهار فاطمی، باید و نبایدها

فخرالدین یوسف پور
کد خبر: ۱۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 23 March 2015
سال 1394 با ایام فاطمیه مقارن شده است، شیعیان به خاطر علاقه ای که به دختر گرامی پیامبر اسلام (ص) دارند هم می خواهند در واقع عزادار باشند و دلهای آنها با غم و اندوه خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همدل و همراه باشد و هم از طرفی مراسم دید و بازدید عید نوروز است که همراه با شادی و نشاط معمولا برگزار می شود، بنابراین تشخیص تکلیف در این ایام کار مشکلی است و در این زمینه رعایت چند اصل مهم ضروری می نماید.

در این ایام باید ببینیم چه کارهایی رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) را تامین می کند و آن را انجام دهیم و از کارهایی که ممکن است باعث عدم رضایت آن حضرت شود، نیز اجتناب نماییم. قطعا ما هر کار خیری را که در این ایام انجام دهیم مورد رضایت آن حضرت است. سرزدن به اقوام، خویشاوندان، پدر و مادر، بیماران در بیمارستان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و معلولین دفاع مقدس و گره گشایی از مشکلات کسانی که گرفتاری دارند، از مصادیق کارهای خیری است که ما می توانیم در ایام نوروز انجام دهیم و مورد رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) نیز باشد. 

نکته دیگر در این تقارن مهم و بهار فاطمی رعایت اعتدال و پرهیز از افراط است، اعتدال در اینجا مصداق دارد. به عنوان مثال، مراسم ما نه مثل همیشه مراسم خیلی شاد، همراه با رفتارهای مناسب مجالس عروسی و جشن باشد برای اینکه ایام فاطمیه است و باید حرمت آن بزرگوار را حفظ کنیم و نه مانند مجالس صد درصد عزا و ماتم باشد، بنابراین رعایت اعتدال در این تقارن بسیار لازم است و باید بینابین رفتار کنیم. 

موضوع سوم در این تقارن، تدبیر و عقلانیت است، تدبیر و عقلانیت هر شخص، باید رفتار او را مشخص کند، مثلا دست زدن به برخی کارهای عوامانه خلاف عقلانیت است و از اجرای مراسمی که باعث آسیب دیدگی شود باید پرهیز کنیم. این نو رفتارها قطعا موجب نارضایتی و غضب حضرت زهرا (س) خواهد شد. مراسم چهارشنبه سوری که قبل از تحویل سال می باشد، از نمونه های این اقدامات عوامانه است. 

نکته دیگر این است که اسلام با شادی، نشاط و سرزندگی مردم مخالفتی ندارد، اگر شادی و نشاط معقول و در حد اعتدل باشد مشکلی ندارد. 

مردم در بهار فاطمی باید همسو با طبیعت درون خود تحول ایجاد کنند، از زنده شدن طبیعت درس بگیریم، خانه تکانی و نظافت چیز مثبتی است و مورد توجه حضرت زهرای اطهر است، ولی باید پیام تحول طبیعت و بهار در ایام حزن و اندوه اهل بیت (ع) را درک کنیم، از طرف دیگر، باید رفتار انسان ها به گونه ای باشد که با ایام فاطمیه در هر حال تناسب داشته باشد، اینها قابل جمع است . 

در بهار فاطمی باید محتوای جلسات خود را با عطر ایام فاطمیه همراه کنیم، در محافل و مجالسی که داریم چند بیت شعر در شخصیت حضرت فاطمه زهرا (ع) بخوانیم، اشعار حافظ و مولوی دارای معنای عمیقی هستند و مجلس ما معطر به اشعار نبوغ فاطمی شود و این اقدامات مجالس ما را در یک فضای دل انگیزی می برد. 

در بهار فاطمی همچنین باید حسن فاعلی و فعلی ما با هم همراه باشد، منظور از حسن فاعلی همان انگیزه انسان است و حسن فعلی نیز رفتار ما است، اگر رفتار و نیت ما الهی و متناسب باشد، قطعا رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) تامین خواهد شد. 

ما دین، بعثت انبیاء و اولیای الهی را مقدمه اخلاق و اخلاق مداری می دانیم. پیامبر فرمودند: 'إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ'، 'من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام'، انقلاب و نظام ما آمد که اخلاق را در جامعه حاکم کند ریاست، حکومت باید ابزار و وسیله ای برای اخلاق باشد. 

اخلاق هدف غایی خلقت و کمال نهایی انسان است و موفقیت یک انسان در این است که بتواند به مکارم اخلاقی دست پیدا کند. در بهار فاطمی باید مسائل اخلاقی، عاطفی، تکریم انسان ها، خصوصا تکریم اطفال، کودکان و نوجوانان را داشته باشیم و سنت پسندیده عیدی دادن اگر همراه با اخلاقی اسلامی باشد بسیار حائز اهمیت است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار