کشف دو گونه جانوری جدید در خلیج فارس

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس طی انجام دو پروژه جداگانه موفق به کشف و معرفی دو گونه جانوری جدید در اعماق خلیج فارس شد.
کد خبر: ۱۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 09 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، شادی خاتمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در حالی از کشف و معرفی گونه‌های جانوری در خلیج فارس خبر داد که علی رغم تلاش کار‌شناسان و محققان کشور با انجام پژوهش‌های زیاد موفق به شناسایی آن نشده بودند.
 
این پژوهشگر گونه اول را «ماهی هامور» عنوان کرد و گفت: این گونه به دلیل خصوصیات منزوی بودن، درشکاف‌های صخره‌ها یا مرجان‌ها مخفی می‌شود به طوری که مشاهده آن کار سخت و دشوار است.
 
خاتمی افزود: تیم تحقیقاتی واحد بندرعباس با به کارگیری از روش غواصی در اکوسیستم مرجانی در جزیره لارک موفق شد با مشاهده آن و شناسایی برای اولین بار در خلیج فارس گزارش دهد.
 
وی «اسکوئید مینیاتوری» را به عنوان دومین گونه یافت شده یاد کرد و گفت: اینجا نور دریایی به دلیل ناشناخته بودن بیولوژی آن تاکنون در کل جهان در نوع خود منحصر به فرد است.
 
این محقق عنوان کرد: تیم پژوهشگر با جستجو و جمع آوری تخم‌های این گونه جانوری از عمق ۴۰ متری آب دریا و با نگهداری آن در مرکز تحقیقات نرم‌تنان خلیج فارس و با رساندن آن به مرحله نوزادی و با بررسی‌های مورفولوژی و مولکولی در این واحد دانشگاهی، توانست آن را کشف و گزارش دهد.
 
وی گفت: آنچه این دو گونه را متمایز می‌سازد، نوع تحقیق در مورد آنهاست که تا کنون به دلیل نوع زیستگاه و زندگی آنها با وجود تحقیقات پژوهشگران در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار