کاهش مجازات های حبس در محاکم قضایی گلستان

رئیس دادگستری کل گلستان در نشست با دادستان های سراسر استان گفت: با تدابیر قضات طی پاییز امسال در مقایسه با فصل تابستان 2.5 درصد کمتر رأی مجازات حبس برای افراد صادر شد.
کد خبر: ۱۵۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸ 02 January 2016
هادی هاشمیان در این نشست اظهار کرد: جزای نقدی و تعلیق از جمله احکامی است که به جای حبس برای محکومین صادر شده است. 
وی با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه درباره مجازات های جایگزین حبس گفت: در جلسات قضایی با قضات استان از آنان خواسته ایم که تا سرحد امکان از مجازات های جایگزین حبس برای محکومیت افراد استفاده کنند. 
وی همچنین به کاهش 10.5 درصدی ورودی زندان های استان گلستان اشاره کرد و گفت: بازدید مستمر دادستان ها و قضات از زندان ها و کنترل ورودی پرونده ها به دادگستری ها از علل این کاهش است. 
رئیس دادگستری کل گلستان افزود: با تلاش کارکنان دادگستری های استان پنج هزار پرونده از 19 هزار پرونده ای که از سال 92 و پیش از آن در شعب مانده بود پس از بررسی مجدد رسیدگی و مختومه شد. 
هاشمیان افزود: مجموع عملکرد در این حوزه ها سبب ارتقای جایگاه استان گلستان به دوم کشوری شده است. 
وی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو از تشکیل 27 شعبه در دادسراها و دادگستری های سراسر استان برای رسیدگی به تخلفات احتمالی انتخاباتی خبر داد و گفت: رویکرد ما در استان پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی است. 
رئیس دادگستری گلستان افزود: به این منظور کمیته های پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی در همه حوزه های قضایی استان تشکیل شده است. 
هاشمیان چاپ کتابچه قوانین انتخاباتی و نشست با نامزدهای نهایی انتخابات را از برنامه های آینده دادگستری استان در این بخش عنوان کرد. 
رئیس دادگستری گلستان همچنین در نشست شورای اداری شهرستان بندرگز از مسئولان دستگاه های اجرایی خواست برای کاهش پرونده های ورودی به دادگستری ها کمک کنند. 
هاشمیان اظهار کرد: آشنا نبودن مردم به قوانین، اجرا نشدن قانون توسط متصدیان اداره ها و اشراف نداشتن مسئولان به قوانین دلیل حجم بالای پرونده های ورودی به محاکم است. 
وی از مسئولان خواست که در برنامه ها و اقداماتی که انجام می دهند از کارشناسان حقوقی مشاوره بگیرند. 
وی در ادامه به دیجیتالی شدن پرونده ها از بدو ورود به دادگستری ها اشاره کرد و گفت: برای سرعت پاسخگویی به مردم در تازه ترین ارزیابی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه که مربوط به مهر 94 است، گلستان در استفاده از سیستم جامع مدیریت پرونده های قضایی از جایگاه چهارم به دو کشور ارتقاء یافته است. 
به گفته هاشمیان دیجیتالی شدن پرونده ها امکان پاسخ دهی به مردم را سرعت می بخشد و افراد می توانند از طریق اینترنت همه مراحل رسیدگی به پرونده خود را رصد کنند. 
رئیس دادگستری گلستان در ادامه از تشکیل کارگروه ویژه بررسی و آسیب شناسی پرونده های قدیمی در دادگستری استان هم خبر داد و گفت: با تشکیل این کارگروه پنج هزار پرونده که از سال 92 و پیش از آن در محاکم مانده بود تعیین تکلیف شد. 
سالانه نزدیک به 200 هزار پرونده وارد دادگستری های استان می شود. 
گلستان دارای 18 حوزه قضایی است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار