استفاده از جملات مثبت در شکل‎گیری ارتباط صحیح تأثیرگذار است

هر انسانی در زندگی نیازمند برقراری ارتباط با دیگران است و این ارتباطات باعث شکل‎گیری روابط اجتماعی شده و قطع بر یقین ادامه زندگی بشر نیازمند برقراری ارتباط با یکدیگر است.
کد خبر: ۱۵۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲ 30 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، بخش مهمی از مشکلات جوامع امروزی در روابط خانوادگی و رفتارهای اجتماعی، ناشی از نحوه سخن گفتن افراد با یکدیگر و نوع تأثیرپذیری آن است و بیشتر مشکلات در خانواده‎ها به‎دلیل عدم مهارت‎های ارتباطی صحیح، به‌ویژه ارتباط کلامی مناسب است.

امروزه شاهد گسترش هنجارهای اجتماعی در جامعه هستیم، نحوه برقراری ارتباط کلامی در ایجاد تفاهم در زندگی زناشویی و جامعه از موضوعات مهمی است که گاهی کمتر به آن توجه می‎شود.

هر انسانی در زندگی خود نیازمند برقراری ارتباط با دیگران است و این ارتباطات موجب شکل‎گیری روابط اجتماعی شده و قطع بر یقین ادامه زندگی بشر نیز نیازمند برقراری ارتباط با یکدیگر است.

* استفاده از جملات مثبت در شکل‎گیری ارتباط صحیح تأثیرگذار است

کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی با بیان اینکه خیلی از افراد جامعه مهارت کلامی بالایی ندارند، گفت: اگر در روابط روزمره خود مهارت استفاده از کلمات زیبا و نشاط‌آور را داشته باشیم، هم در روحیه خودمان و هم‎چنین در انتقال انرژی مثبت برای دیگران موفق خواهیم بود، اما همه افراد جامعه از مهارت کلامی بالایی برخودار نیستند.

الهام علی‎نیا اظهار کرد: زمانی که با اطرافیان برخورد می‎کنیم، به‎جای حرف‎ها و کلمات خنثی که بارها تکرار می‎شود، از کلمات مثبت دیگری مانند امروز چه روز خوبی است، با دیدن شما امروز مطمئن هستم، خبرهای خوشی به ‎من می‌رسد، این جملات در ابتدا موجب تقویت روحیه و شادابی خودمان و در نتیجه انتقال آن به دیگران می‎شود.

وی توانایی کسب مهارت‎های کلامی را در مطالعه کتاب دانست و خاطرنشان کرد: خواندن کتاب‎های متعدد رمان، داستان کوتاه و شعر می‎تواند در درازمدت به ما کمک کند و مشاهده انواع فیلم‎های آموزشی نیز کمک موثری در بهبود شرایط اجتماعی افراد و برقراری ارتباط صحیح در پی دارد.

* آموزش پایه اصلی برقراری ارتباط صحیح

هر کلمه‎ای که افراد برای بیان احساسات و نقطه نظرات خود بیان می‎کنند، قطع بر یقین عملکردهای متفاوتی را در افراد به‎وجود می‎آورد که اگر کلمات در جا و مکان مناسب خود به‎کار برده شوند، به‎سرعت بر افراد تأثیر مطلوبی می‎گذارد.

این محقق علوم اجتماعی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم در کاری موفق شویم باید آموزش را پایه هر کاری قرار دهیم، تصریح کرد: در برقراری ارتباط صحیح با اطرافیان، نیازمند برخورداری از مهارت‎های کلامی مناسب هستیم، هر چند گاهی افرادی وجود دارند که ذاتاً از برقراری ارتباط مناسب با افراد برخودار بوده، اما در بیان آن با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

وی به راهکارهای مناسبی که برای بالا بردن مهارت کلامی وجود دارد، اشاره کرد و ادامه داد: شرکت در محافل عمومی، رسیدگی به ظاهر برای ایجاد اعتماد به‎نفس، اجتناب از پُرحرفی و یا سکوت بیش از حد، برنامه‎ریزی کردن برای انجام فعالیت‎های مورد نظر و بالا بردن فرهنگ کتاب‎خوانی از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

علی‎نیا در پایان گفت: بخش مهمی از ارتباطات همه افراد جامعه در کلام رخ می‎دهد و هرچه مهارت کلامی افراد بیشتر باشد، در برقراری ارتباطات موفق‎تر خواهیم بود و در نتیجه اعتماد به‎نفس و موفقیت در زندگی اجتماعی حاصل می‎شود.

ارتباط کلامی یکی از ابزارهای مهم بشر در برقراری ارتباط و درک محیط پیرامون است و ایجاد مهارت در استفاده از کلام یکی از بهترین و تأثیرگذارترین ابزارهای ارتباط جمعی محسوب می‎شود که همه افراد از هر قشر و هر جنسیتی باید برای کسب آن تلاش کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار