با وجود سوز و سرمای شدید، به سرعت لباسهای خود را از تن درآورد و بر چوبدستی خود بست. نفت فانوس را بر لباسهایش ریخت و آن را آتش زد. ریزعلی در حالی که مشعل را بالای سرش نگاه داشته بود، به طرف قطار شروع به دویدن کرد. راننده قطار از دیدن آتش آگاه شد که خطری در پیش است.سریعاً ترمز را کشید. قطار پس از تکانهای شدید، از حرکت باز ایستاد.
دهقان فداکار می گوید: همه مأموران و مسافران از آن بیرون ریختند و گمان میکردند که من قصد سوار شدن به قطار را داشتهام! به همین دلیل، آنقدر کتکم زدند که مجروح شدم! ریزعلی حال و هوای مسافران را هم از یاد نمیبرد و میگوید: وقتی به آنها گفتم که چه اتفاقی افتاده و صحنه را نشانشان دادم، آن وقت بود که متوجه شدند جان حدود 1000 نفر نجات پیدا کرده است و آنقدر به شعف آمده بودند که بازرس قطار همان شب، تمام جیبهایش را گشت و 50 تومان به من انعام داد.
ریزعلی خواجوی(ازبرعلی حاجوی)" نامآشنای همه ایرانیان است. داستان فداكاری وی در كتابهای سال سوم دبستان منتشر می شد. و اکنون با اینکه از کتابهای درسی داستانش حذف گردیده ولی آوازه ی ایثار و فداکاری اش از ذهن و جان و دل مردم ایران علی الخصوص مردم قدرشناس آذربایجان حذف و فراموش نخواهد شد. فداكاری كه در یك شب سرد سال 1341 جان صدها نفر را نجات داد و به رغم كتك خوردن آن شب، از این ماجرا به عنوان بهترین خاطره زندگیش یاد میكند.
اما امروز؛ دهقان فداکار کهن شهر اردبیل ،کسی نیست جز، مرد تدبیر و تاثیر، دکتر منصور حقیقت پور ، نماینده فداکاری که در این شرایط حساس، مبادرت به ریسک بزرگ نموده و بخاطر آینده اهالی استان اردبیل درخواست تغییر مسیر راه آهن میانه به اردبیل را کرده است و معتقد است اگر این مسیر تغییر یابد و مسیر راه آهن سراب به اردبیل جایگزین آن شود، در مدت اجراء ، میزان اعتبارات و کیفیت پروژه تغییرات زیادی روی خواهد داد.
مسیر راهآهن میانه - اردبیل به طول 175 کیلومتر، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجاً وارد منطقه کوهستانی میگردد. سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزلاوزن ادامه مسیر میدهد. در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل - مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل میگردد.
اولا مسیر راه آهن میانه به اردبیل به دلیل وجود تونل های فراوان و دره های زیاد بسیار خطرناک می باشد و یقینا پس از اتمام پروژه احتمال رانش زمین و ریزش کوه و خرابی پل وجود دارد.
ثانیا برای اجرای مسیر راه آهن میانه به اردبیل 320 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. برای تکمیل بقیه پروژه، اعتباری حدود 1500 میلیارد تومان لازم است که با این شرایط بد اقتصادی و مالی دولت، اتمام آن بیش از 40 سال به طول خواهد انجامید. در مقابل مسیر راه آهن سراب به اردبیل در مسیری هموار می باشد و برای اجرای آن 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در طول 5 سال می تواند به اتمام برسد.
اگر مسیر راه آهن تغییر کند ، علاوه بر 320 میلیارد تومان هزینه شده، یک هزار میلیارد تومان نیز صرفه جویی می شود.
در شرایطی که طولانی شدن مراحل اجرایی پروژه ملی راه آهن اردبیل – میانه از لحاظ زمانی، این پروژه را به یک نوستالژی تلخ برای مردم مظلوم استان اردبیل تبدیل کرده است، اقدام تغییر مسیر راه آهن که از جانب دکتر حقیقت پور مطرح شده است با مخالفت و سکوت و بیتفاوتی سوال برانگیز برخی از نمایندگان استان و استاندار در قبال این اجحاف آشکار در حق شهروندان استان میرود تا این نوستالژی تلخ در آینده به یک تراژدی واقعی تبدیل شود.
مردم مظلوم شهری که هنوز با گذشت سالها از احداث فرودگاه اردبیل هزینه تصمیمات غیر کارشناسی و غیرعمدی مسئولان و نمایندگان وقت در خصوص انتخاب مکان اشتباه برای این فرودگاه را با جان و مال خود میپردازند، دیگر تاب تحمل تکرار اشتباه بزرگتر و فاجعه بارتر در خصوص مکان یابی اشتباه مسیر راه آهن اردبیل را ندارند که منافع آینده و فرصتهای ایجاد تسهیل در توسعه آتی استان را نشانه رفته است.
به تعبیر برخی مسئولان سابق استان با اصرار یکی از نمایندگان قبلی، فرودگاه با خرید اراضی کشاورزی در مکان فعلی احداث شد و محل پیش بینی شده مابین اردبیل و سه راهی سرعین با وجود تاکیدات کارشناسان به واقع شدن مکان فعلی در محل گردنه حیران و درست در موقعیتی که مه دریاچه خزر مرتباً در پروازها اختلال ایجاد می کند، مورد بی توجهی قرار گرفته است.
از سویی مطابق گفته های اخیرمسئول فرودگاه اردبیل، ۹ درصد از کل پروازها در پروازهای هواپیمایی هما در اردبیل طی ۱۱ ماهه سال کنسل می شود. رقمی که خود تعداد پروازها را بیش از پیش محدود می کند.
چرا که بسیاری از مسافران با مشاهده وضعیت خدمت رسانی در فرودگاه اردبیل سفر سه ساعته به یکی از استان های همسایه و سپس سفر هوایی از این استان به هر مقصدی که بخواهند را ترجیح می دهند و این روند رو به افزایش است.
امروز مرد تدبیر و تاثیر، نماینده فداکار اردبیل، برای جلوگیری از یک تراژدی بزرگ که در اثر اجرای راه آهن میانه به اردبیل رخ خواهد داد مورد حمله شدید برخی از نمایندگان و مسئولان استانی و صاحبان زر و قدرت قرار گرفته است و برای ما یادآور دهقان فداکار شده است که بخاطر نجات مسافران قطار به ناحق مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
و اما مهمترین خواسته و انتظاری که مردم استان اردبیل در شرایط کنونی از مسئولان و نمایندگان استان و همچنین از دولت محترم تدبیر و امید ، دکتر حسن روحانی و وزیر راه و شهرسازی جدید دارند، این است که با درک اهمیت بسیار زیاد این موضوع و به منظور دفاع از حقوق مسلم شهروندان اردبیلی برای بهرهمندی از تصمیمات کارشناسی شدهتر و همچنین جلوگیری از هدر رفت بیشتر بیت المال، تمهیدات لازم را جهت متوقف کردن هرچه سریعتر راه آهن مسیر میانه به اردبیل و جایگزینی پروژه راه آهن سراب به اردبیل انجام دهند.
مكان یابی نادرست مسیر راه آهن اردبیل یكی از مهم ترین مسایلی است كه باعث تاخیر در اجرای آن شده است. در حال حاضر، در مكان یابی مسیر راه آهن اردبیل به منظور یافتن گزینه برتر، از تعداد محدودی شاخص استفاده می شود كه امكان خطا به دلیل كم بودن شاخص ها وجود دارد.
سفر از جاده شروع میشود و به جاده هم ختم میگردد. لذا خیابان، جاده و... تنها محل عبور نیست، محل زندگی انسانها است. بدیهی است که بخش مهمی از مطالبات شهروندان داشتن راههایی امن، آرام و با کیفیت است و حقوق شهروندی را حوزههای متنوع وگستردهای در بر بگیرد که توسعه زیرساختهای حمل و نقل یکی از مهمترین مسایل در این حوزه است.
میزان توسعه یافتگی هر جامعهای به معنای پیشرفت در تأمین حقوق شهروندان آن جامعه محسوب میشود وگسترش مطالبات انسان از اجتماع، باعث پیشرفت اجتماع و افزایش کیفیت زندگی انسانها میشود. میزان توسعهیافتگی در هر اجتماعی رابطه مستقیم با مفهوم حقوق شهروندی آن دارد.
توسعه زیرساختهای حمل و نقل را به شکلی درست، بومی و پایدار میسر خواهد کرد. پیوند این رویکرد با مطالبه شهروندان در خصوص توسعه زیرساختهای حمل ونقل میتواند مسیرهای ارتباطی شهرهای آرمانی فردا را بسازد.
ایمان داریم که باور به حق شهروندان و اطمینان متقابلی که بین دولت جدید و مردم شکل گرفته است، راههای مطمئنی برای رسیدن به ایرانی پیشرفته را خواهد ساخت.