در صحن علنی شورا صورت گرفت:

تهدید خبرنگاران توسط عضو شورای شهر قم

این آخرین اخطاری است که من در این خصوص دادم و اگر بار دیگر تکرار شود و مطالبی منعکس گردد که خلاف گفته ما باشد، از ریاست شورا می خواهیم که برخورد کند و از حضور خبرنگارانی که رعایت امانت را نمی کنند، جلوگیری نماید.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 02 November 2015
به گزارش تابناک قم، یکصد و پنجاه و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم عصر روز گذشته در سالن جلسات ساختمان شهید باکری در حالی برگزار شد که حاشیه های جالبی داشت.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم در اواسط جلسه شورا و در حالیکه رئیس شورای یک لایحه را به رای گیری گذاشته بود، با برخاستن از جای خود به سمت جایگاه مخصوص خبرنگاران آمد و خطاب به یکی از خبرنگاران، وی را تهدید به مصاحبه علیه او کرد. وقتی خبرنگار مذکور زیربار این خواسته عضو شورا نرفت، وی به ارائه نطقی در جلسه پرداخت.

حجت الاسلام روحانی که در حال حاضر ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم را بر عهده دارد در نطق خود گفت: یک امکانی در این شورا فراهم شده است تا خبرنگاران بتوانند در جلسات شورا حضور پیدا کنند، این صداقت اعضای شورا را نشان میدهد که از شفافیت کارها ابایی ندارند، اما انتظار می رود در قبال این صداقت، شفافیت و حسن نیت، طرف مقابل نیز صداقت داشته باشد.

وی افزود: خبرنگاران باید مطالبی را که منعکس می کنند مطابق با واقعیت باشد، نه اینکه خدای ناکرده بیایند و مطالب را به گونه ای تحریف کنند، که خواننده برداشتی غیر از آنچه که گوینده گفته است، بکنند.

این عضو شورا بیان داشت: حرف را می شود با اندکی تصرف به گونه ای منعکس کرد که اصلا برداشتی کاملا متفاوت از آن ایجادشود، همین صحبت ها با اندکی پس و پیش زدن و اضافه کردن چند کلمه به گونه ای تغییر می کند، که برداشت دیگری از آن صورت می گیرد، این یعنی عدم صداقت، عدم شفافیت، تحریف و خیانت در امانت و ما انتظار نداریم خبرنگاران از این حربه ها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.

روحانی ادامه داد: مصاحبه ای که یک خبرنگار با من کرده است را کاملا تکذیب می کنم، کلماتی که در آن هست اصلا مربوط به من نیست و برداشتی از آن می شود که مورد نظر من نبوده است.

وی تصریح کرد: این خبرنگار در مقابل خود بنده صحبت هایم را ضبط کرد و من چند بار از او خواستم که فایل صوتی را بیاورد، ولی این خبرنگار فایل صوتی را به من نداده است.

وی گفت: این آخرین اخطاری است که من در این خصوص دادم و اگر بار دیگر تکرار شود و مطالبی منعکس گردد که خلاف گفته ما باشد، از ریاست شورا می خواهیم که برخورد کند و از حضور خبرنگارانی که رعایت امانت را نمی کنند، جلوگیری نماید.

اما درخصوص نطق این عضو شورا ذکر نکاتی ضروری است:

1 – حضور خبرنگاران در جلسات رسمی و علنی شورای اسلامی شهر یک موضوع کاملاً قانونی است و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. نه‌تنها خبرنگاران بلکه سایر همشهریان نیز می‌توانند در این جلسات حضور پیدا کنند. اگر تا قبل از شورای چهارم چنین رویه‌ای نبوده، خلاف قانون عمل شده است. لذا منت گذاشتن بر سر خبرنگاران با این عنوان که «حضور خبرنگاران در جلسات به دلیل صداقت اعضای شورا است» موضوعی است که بیان آن از زبان یک عضو شورا کمی بعید است. جهت اطلاع، خبرنگاران وکیل تسخیری مردم هستند و اخطار به این افراد و توصیه برای جلوگیری از حضور آنان در صحن علنی شورا، به‌هیچ‌عنوان در صلاحیت یک عضو شورا نیست.

2 – از قرار معلوم آنچه باعث ایراد نطق این عضو محترم شورا شده، مصاحبه‌ای است که یک خبرنگار با ایشان انجام داده‌ است و مدعی است برخی از مطالبی که منتشرشده به‌صورت کامل منطبق با گفته‌های ایشان نیست. بنا بر گفته خبرنگار مذکور و به استناد فایل صوتی موجود، شاید بخشی از سخنان این عضو محترم شورا را بنا بر مصلحت و به دلیل اینکه به‌صورت مستقیم نسبت به عزل و نصب یکی از مدیران شهرداری اظهارنظر کرده بودند، حذف شده باشد؛ ولی چیزی به آن اضافه نشده است.

3 – این عضو محترم شورا از خبرنگار مذکور صوت مصاحبه را مطالبه کرد که خبرنگاران وظیفه‌ای در قبال ارائه صوت گفت و گو به مصاحبه شونده ندارند. اگر این عضو شورا قبل از اظهارنظر در صحن علنی شورا قانون مطبوعات را مطالعه می‌کرد، قانون‌گذار کاملاً مسیر را مشخص کرده است. توصیه می‌کنیم ایشان ماده 23 قانون مطبوعات را مطالعه نماید.

4 – قضاوت در خصوص اتهاماتی ازجمله تحریف، خیانت‌درامانت و استفاده از این حربه‌ها برای رسیدن به مقاصد که ایشان نسبت به این خبرنگار و جامعه خبری قم روا داشتند را بر عهده اذهان عمومی می‌گذاریم. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
دیگر زمان چنین اظهارنظرهایی تمام شده است و این نشان از پائین بودن آستانه تحمل و نقدپذیری این عضو شورا دارد.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
متاسفم برای متولیان مطبوعات قم که در مقابل چنین توهین آشکاری کماکان سکوت کرده اند
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
این عضو شورای شهر به خوبی نشان داد که به هیچ عنوان لیاقت نشستن در این جایگاه مقدس را ندارد. دوسال از عمر شورای چهارم می گذرد ولی هنوز ابتدایی ترین اصول شورایی را یاد نگرفته اند. سعه صدر یکی از اصول مهم در امور شورایی است و اینکه شاید برخی از مواردی پدید آید که به نفع یک عضو نباشد، باید به دیگران احترام گذاشت حتی اگر مخالف شما باشند.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار