گردشگری قم در آستانه جهش/ مزیت نسبی به نام گردشگری مذهبی

با توجه به بهبود تعاملات بین‌المللی ایران به تدریج بر ورود گردشگران خارجی به کشور و از جمله شهر قم افزوده می‌شود و این فرصت مناسبی است تا صنعت نیمه خسته گردشگری در کشور و حال و هوای تازه‌ای به خود گیرد.
کد خبر: ۱۲۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 01 November 2015
به گزارش تابناک قم، از آنجایی که صنعت گردشگری می‌تواند به عنوان موتور توسعه هر کشور محسوب شود بنا بر این اغلب کشورها برنامه ریزی گسترده‌ای را برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دست اجرا دارند. صنعت گردشگری یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و فرهنگی است و می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اشتغال و دیگر مولفه‌های اقتصادی اثر گذارد و موجب شکوفایی این عرصه‌های مهم شود.

امروزه صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت و خودرو سازی سومین صنعت مهم محسوب می‌شود و می‌توان با برنامه‌ریزی و تعیین اصول و ضوابط به گسترش این صنعت در کشور ما نیز امیدوار بود چرا که صنعت گردشگری صنعتی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن به توسعه پایدار رسید و ارزش افزوده قابل توجهی را عاید اقتصاد کشور کرد.

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران کشورهای جهان سوم که با مشکلاتی اساسی در اقتصاد و فرهنگ مواجه هستند توسعه صنعت گردشگری می‌تواند نقشی اساسی در پیشرفت بازی کند. به گفته لوئیس ترنر توریسم امیدبخش ترین، پیچیده‌ترین و جایگزین ترین صنعتی است که کشورهای جهان سوم باید به دنبال آن باشند چراکه در کاهش فقر و بیکاری بسیار اثر گذار است.

کشور ما ایران نیز از جمله کشورهایی است که با مشکلات اقتصادی، بیکاری و.... روبه‌روست و با وجود وعده وعیدهای مسئولان و متولیان اما پیشرفت و بهبود اوضاع بسیار کمرنگ است و این در حالی است که کشور ما و به تبع آن تمام شهر‌ها و روستاهای کشورمان از موهبت‌هایی الهی ویژه‌ای برخوردارند که می‌تواند بستر ساز توسعه صنعت پردرآمد توریسم شود.

کشور ما از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق سرشار از مواهب طبیعت است و نباید تنها دریاها و جنگل‌ها را نمادی از جاذبه‌های گردشگری به حساب آوریم بلکه نقطه نقطه ایران زمین پر از زیبایی است. کویرهای تشنه و خاک‌های شور، آسمان شفاف و پرستاره، همگی جاذبه‌هایی هستند که می‌توانند هزاران گردشگری خارجی را سالانه به ایران بکشانند.

شهر قم شهری است در دل کویر. شهری که گرچه خالی از جنگل‌های سرسبز و کوه‌های سر به فلک کشیده است اما کویر آن وسعتی دارد به پهنای اقیانوس که می‌توان با تولید انرژی از تابش خورشیدش انرژی بخش دل‌های یخ زده از سردی روزگار شد و روشنایی را چاشنی زندگی‌هایی کرد که هنوز در تاریکی و خاموشی به سر می‌برند.

قم شهری است که از جنوب تا شمالش می‌توان در یک بازه زمانی، 4 فصل را حس کرد. روستا به روستایش نفسی تازه به انسان می‌بخشد. یک جای آن خنکای نسیم را به انسان هدیه می‌کند و جای دیگر تابش خورشیدش لرزش تن را بدل به گرمایی لذت بخش می‌کند.

در شهر قم توسعه صنعت توریسم و گردشگری تقریبا حرف تمام محافل رسانه‌ای است و مسئولان نیز در تلاش هستند تا بسترهای توسعه گردشگری در این شهر را مبتنی بر گردشگری اسلامی قرار دهند. گردشگری که می‌تواند ضمن کسب درآمد به حفظ شأن و ارزش‌های این شهر دینی نیز کمک شایانی کند.

کاظم جلالیان سرپرست دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در خصوص توسعه گردشگری قم گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری آماده حمایت از سرمایه‌گذاران است.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در قم از سالیان پیش مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: اداره کل گردشگری استان نیز همپای سرمایه گذاران بخش خصوصی طرح‌های عمرانی را برای توسعه گردشگری در نظر گرفته و از این طریق زیرساخت‌های لازم گردشگری را توسعه بخشیده است.

جلالیان افزود: طی سال جاری با پیگیری‌هایی که این اداره کل از منابع اعتباری استانی و کشوری داشته است طرح‌هایی نو برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده که در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی 20 هزار و 208 میلیارد ریال در این زمینه سرمایه گذاری کرده است، ادامه داد: بر این اساس ساخت 25 هتل آپارتمان، هتل، مهمانسرا و اماکن اقامتی و همچنین 23 مرکز اقامتی بین راهی در دستور کار است که با پیشرفتی 15 تا 80 درصدی همراه هستند.

اگرچه مسئولان و سرمایه گذاران نقشی مهم در توسعه بخش توریسم دارند اما به موازات آن نقشی که مردم و خود جامعه می‌تواند در این زمینه ایفا کند نیز بسیار قابل تامل است به ویژه در شهرهایی که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری جاذبه‌های معنوی نیز بر آن حکم فرمایی می‌کند.

سعید وطن‌خواه فعال صنعت گردشگری در قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سرمایه‌های کلانی در بخش خصوصی وجود دارد که می‌تواند سیمای گردشگری قم را متحول سازد افزود: اغلب سرمایه گذاران به دلیل عدم اطمینان و همچنین ریسک بالا علاقه‌ای برای حضور در صنعت گردشگری ندارند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از توسعه صنعت گردشگری منوط به بسترسازی و آماده سازی زیرساخت‌ها از سوی دولت است گفت: تا زمانی که مسئولان عزم جدی برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری نداشته باشند نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار زیادی برای حضور فعال در عرصه‌های گردشگری داشت.

این فعال صنعت گردشگری یکی دیگر از چالش‌های پیش روی فعالان این صنعت در استان قم را بروکراسی عریض و طویل و زمان‌بر بودن اخذ مجوز‌های قانونی برای آغاز فعالیت‌های گردشگری دانست و گفت: البته ما هم معتقدیم که با توجه به حساسیت‌های صنعت گردشگری باید نظارت کامل و دقیقی بر فعالیت‌های این صنف وجود داشته باشد اما گاهی اوقات نظارت‌ها جای خود را به سنگ اندازی‌ها می‌دهند.

وطن‌خواه با تاکید بر اینکه بخش خصوصی آمادگی دارد تا در زمینه ورود گردشگران خارجی به قم تلاش مضاعفی را سامان دهد، یادآور شد: با این حال حضور بخش خصوصی منوط به بازتر شدن فضا از سوی مسئولان استانی و همچنین کشوری است.

فاطمه طباطبایی مدرس مدیریت جهانگردی در دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه ظرفیت اصلی قم در حوزه گردشگری بحث گردشگری مذهبی و زیارتی است افزود: به نظر من نباید این مزیت نسبی را از دست داد و به دنبال آغاز مسیرهای جدید گردشگری در قم بود.

وی با اشاره به اینکه با این حال می‌توان در کنار این گردشگری انواع دیگری همچون گردشگری تفریحی، سلامت، ورزشی و... را نیز فعال کرد، گفت: وقتی به شهر قم نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این شهر همچنان در بسیاری از زیرساخت‌های ابتدایی گردشگری با چالش روبه روست و نباید خیلی هم بلندپروازانه نظر داد.

این کارشناس مدیریت گردشگری استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در صنعت توریسم را یک راه موفقیت دانست و گفت: البته به دلیل برخی سیاست‌ها اکنون اغلب فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری و هتلداری قم با چالش روبه رو هستند و دولت باید از این طیف حمایت جدی به عمل آورد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه خوشبختانه با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای حجم ورود گردشگران خارجی به داخل افزایش می‌یابد، افزود: با هم افزایی بخش خصوصی و مسئولان قم این امکان وجود دارد تا گردشگری استان دچار یک جهش خیره کننده شود.

اکنون فرصت مناسبی است تا سرمایه‌های خرد مردمی در زمینه توسعه صنعت گردشگری هزینه شود. با توجه به بهبود تعاملات بین‌المللی ایران به تدریج بر ورود گردشگران خارجی به کشور افزوده می‌شود و این فرصت مناسبی است تا صنعت نیمه خسته گردشگری در کشور و به ویژه قم حال و هوای تازه‌ای به خود گیرد. البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که نباید اجازه داد به بهانه ورود گردشگران امنیت اخلاقی و اجتماعی کشور و به ویژه شهر قم زیر سئوال رود بلکه این صنعت باید به عنوان عقبه‌ای برای انتقال فرهنگ اسلامی به تمام جهان تبدیل شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار