رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون عنوان کرد:

سهم قانونی بخش تعاون در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴

رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران گفت: سهم قانونی بخش تعاون در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مغفول مانده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲ 23 September 2024

سهم قانونی بخش تعاون در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴

نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش تابناک، نوزدهمین دوره جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به همت اتاق تعاون استان تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمد خان بلوکی، رئیس اتاق تعاون استان تهران، با اشاره به برگزاری هر ساله جشنواره انتخاب تعاونی‌های برتر استان تهران، گفت: آرزوی همدلی، وفاق ملی و احیای فرهنگ تعاون برای خانواده بزرگ تعاون را داریم و از مسئولین نیز درخواست می‌کنیم حمایت‌های بیشتری از تعاون‌گران داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی جهت برپایی این جشنواره از مدت‌ها قبل و با همکاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود، افزود: هر ساله تعاونی‌های سراسر استان گرد هم جمع شده و از بین آن‌ها تعاونی‌های برتر انتخاب خواهند شد.

وی همکاری اتاق تعاون استان تهران جهت حل مشکلات تعاونی‌ها را از دیگر برنامه‌های این اتاق عنوان کرد و افزود: اتاق تعاون، نماینده پارلمانی تعاون‌گران است و نقش حمایتی اتاق تعاون در ارائه خدمات به تعاونی‌ها و تعاونگران استان تهران در حوزه‌های مالی، مشاوره، ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، برگزاری مجامع انتخاباتی و داوری، کمیسیون‌های تخصصی با هدف جذب حداکثری تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استان تهران، برگزاری نشست‌های حوزه صادرات و دوره‌های آموزشی و رویدادها و حل و فصل مشکلات تعاون‌گران و تعاونی‌ها بوده و به دعاوی مطرح شده بین هیات مدیره و اعضای آن مجموعه نیز در مرکز دعاوی اتاق، رسیدگی خواهیم کرد و همواره سعی شده وفاق، انسجام و همدلی در بین تعاونی‌ها نیز گسترش یابد.

رئیس اتاق تعاون استان تهران با تاکید بر اشاعه فرهنگ تعاون در جامعه و تجمیع خرده سرمایه‌ها و تبدیل آن‌ها به منابع مالی بزرگتر و قابل سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: با نهادینه شدن این فرهنگ، نیمی از مشکلات اقتصادی جامعه حل شده و به درآمدزایی سرمایه‌گذاران کمک و منجر به سودآوری برای آنان نیز خواهد شد.

خان بلوکی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب، افزود: ایشان در سخنان خود بر حمایت دولت مردان از تعاون گران و همچنین به کارگیری تمام سعی و تلاش آنها در جهت حمایت از این بخش تاکید کرده و اظهار داشتند: با اجرای این حمایت‌ها، تعاون‌گران می‌توانند به فعالیت‌های موثر خود در این بخش همچون گذشته ادامه دهند.

وی خواستار تخصیص ردیف بودجه مشخص برای بخش تعاون شد و افزود: دولت باتوجه به وجود تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای، نتوانسته به صورت ویژه از تعاونی‌ها حمایت نماید، اما می‌تواند با در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی علی‌الخصوص تعاونی‌های تولیدی، ازآن‌ها حمایت کرده و از سویی دیگر جانی دوباره به تولید کشور نیز دهد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم اهداف خود در جهت بهبود وضعیت تعاونی‌ها در سال جاری و سال‌های آینده را با جدیت هرچه بیشتر دنبال کرده تا شاهد گسترش تعدد تعاونی‌ها و در نتیجه افزایش رفاه بیشتر در جامعه باشیم.

در ادامه، دکتر خاطره استاد رضایی، رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران، با اشاره به اینکه اتاق تعاون تهران با دارا بودن اطلاعات و امکاناتی که در بخش غیردولتی تعاونی‌های کشور در سطح استان تهران در اختیار دارد، گفت: این اتاق تلاش خود در جهت فعالسازی کمیسیون‌های تخصصی سطح استان و همچنین به‌کارگیری حداکثری و دعوت تعاونی‌های فعال و غیرفعال از جمله تعاونی‌های تخصصی مصرف، مسکن، اعتبار، آموزش، انرژی و حوزه بانوان، صنایع دستی و بانوان فعال شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۶ کمیته تخصصی در استان تهران فعال است، خاطرنشان کرد: امیدواریم کلیه تعاون‌گران در رشته‌های مختلف و اتحادیه‌های موجود و افراد آشنا به حوزه تعاون که غیر اتحادیه‌ها فعالیت میکنند، بتوانند با حضور خود، کمک موثری به تیم حاضر در اتاق تعاون استان تهران کنند تا بتوانیم از طریق هم افزایی و از مجرای قانونی، پلن‌های تخصصی خود را فعال کنیم.

وی همچنین با اشاره به کسب افتخار ویژه استان تهران در بخش تعاونی‌های فعال حوزه زنان، افزود: استان تهران به عنوان استان برتر کشور در حوزه فعالیت بانوان تعاون‌گر در کشور شناخته شده و رتبه نخست را کسب کرده است.

استاد رضایی اظهار داشت: در اتاق تهران و همچنین کمیسیون بانوان اتاق ایران تلاش ویژهای در خصوص شبکه سازی، آموزش، ارتقاء و بهره‌وری از طریق حوزه‌های متخصص در حال انجام است و امیدواریم سال‌های پیش رو سال‌های پر قدرت و پرتوانی باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران در پایان با تشکر از حوزه‌های نظارت، داوری، حوزه‌های حقوقی، کمیسیون‌های تخصصی، امور اقتصادی و امور تعاون، ابراز امیدواری کرد سال جدید سالی پر از توفیقات فراوان برای تعاون‌گران باشد.

در ادامه نیز، دکتر محمد آذرپناه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه اقتصاد و زیست اجتماعی ما چیزی فراتر از بخش تعاون است، گفت: ناترازی‌های زیرساختی، کمبود سرمایه، بهره‌وری پایین و مهارت ناقص و همچنین معیشت ضعیف و مسائلی از این دست را می‌توان از طریق تعاون حل کرد.

وی افزود: در استان تهران، ۲۱ هزار شرکت تعاونی ثبت شده وجود دارد و ۵۱۸ هزار عضو نیز وجود داشته و ۵۹۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که سرمایه فعلی کل این تعاونی‌ها یک‌هزارو ده‌میلیارد همت است.

وی عنوان داشت: سال گذشته ۷۰۰ تعاونی در جشنواره تعاونی های برتر شرکت کردند که امسال نسبت به سال گذشته رشدی ۳۸ درصدی داشتیم.

آذرپناه یادآور شد: ۵ تعاونی استان تهران حائز رتبه برتر کشوری شدند و امیدواریم از طریق برگزاری اینگونه از جشنواره‌ها، قدم‌های مثبتی در اشاعه عدالت اجتماعی برداشته و ترویج تعاون‌گری را در جامعه افزایش دهیم.

در ادامه نیز، سید باقر فتاحی، رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص عدم دخالت دولت در بخش تعاون، خاطرنشان کرد: باید تعاون را از مدرسه آغاز کرده و سعی کنیم مشکلات بخش تعاون حل گردد.

وی گفت: علی‌رغم وجود مشکلات اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و تعاون‌گران، مشکل اصلی ما در این بخش، فرهنگی و اعتقادی است و بخش تعاون نیاز به قانون جدید نخواهد داشت و اجرایی کردن برنامه توسعه اقتصادی کشور، کمک زیادی به این بخش خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون، اظهار داشت: یکی از بخش‌های مغفول مانده تعاون، سهم قانونی این بخش در قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مبنی بر تعلق ۳۰ درصد از محل واگذاری‌ها جهت توسعه بخش تعاون بوده که در حال حاضر تنها نیم درصد از آن تخصیص یافته است.

فتاحی با اشاره به اینکه، سند توسعه بخش تعاون که در ابتدای سال ۱۴۰۲ به تصویب وزیران رسید، بیش ۲۰ سازمان را مخاطب خود قرار داده است، عنوان کرد: شورای هماهنگی تعاون با هماهنگی ریاست رئیس جمهوری در این سند نیز پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن دو اتفاق مهم در این سند، یادآور شد: درخواست اجرای سند بخش تعاون که مطالبه تمامی تعاون گران بوده. همچنین منابع اختصاص یافته و تخفیف‌های اعمال شده برای تعاون‌گران نیز در این سند آمده است.

وی در خصوص خدمات قابل ارائه در بانک توسعه تعاون یه تعاون گران، گفت: این بانک به عنوان جدیدترین بانک دولتی از سال ۸۸ شروع به فعالیت کرده و تمامی خدمات و نیازهای تعاون‌گران شامل تسهیلات، تعهدات ارزی و غیره را به تعاون گران ارائه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون، یکی از ۵ بانک فعال در صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: در تسهیلات ریالی و ارزی، از جمله بانک‌های پیشرو در این حوزه هستیم و در بخش معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بخش کشاورزی و بخش گردشگری نیز بانک عامل شناخته شدیم.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه این بانک، تنها بانکی است که هیچ منبع تسهیلاتی به شرکت‌های زیر مجموعه اختصاص نداده است، عنوان کرد: بیش از ۶۵ درصد از تسهیلات تخصیص یافته در بخش واقعی اقتصاد بوده است.

فتاحی گفت: نسبت مطالبات غیر جاری بانکی که شاخص منفی در نظام بانکی تلقی خواهد شد، این شاخص در بانک توسعه تعاون ۳/۴ درصد بوده که نشان دهنده این است که بیش از ۹۵ درصد تسهیلات ارائه شده به مشتریان، در زمان مقرر به بانک پرداخت شده است.

وی از در نظر گرفتن خطوط اعتباری اختصاصی برای فعالان بخش تعاون خبر داد و افزود: تعاون گران می‌توانند این خطوط اعتباری اختصاصی را از طریق مدیریت شعب استان پیگیری و از مزایای آن بهره‌مند گردند.

در ادامه این همایش نیز تعدادی از مدیران تعاونی‌های حاضر، به نمایندگی از تعاونی‌های برتر استان تهران، به بیان نظرات و سخنان خود پرداختند.

عالی خانی، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی توزیعی شهریار، گفت: این تعاونی در سال ۸۸ با موضوع اقتصاد شهری تاسیس و فعالیت خود را در بخش‌های مختلف عمرانی، شهرسازی، بازرگانی آغاز کرد.

وی افزود: جهت جذب و مشارکت افراد، از ظرفیت خود تعاونی‌ها استفاده شده و بیش از ۶۳ هزار سهامدار در این تعاونی‌ها عضویت دارند.

وی اظهار داشت: در نظام رتبه بندی کشور هیچ امتیازی برای تعاونی‌ها در نظر گرفته نشده است و سرمایه شرکت، هیچ ارزشی در ساختار رتبه بندی شرکت نخواهد داشت.

در ادامه نیز فرقانی، نماینده شرکت تعاونی مهیاسل با اشاره به اینکه این شرکت برای دومین سال در میان تعاونی‌های برتر شناخته شده، گفت: در حال حاضر تولیدات ما در این شرکت نیز به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

در پایان نیز مرتضی کریمی، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی سپید درمان وارنا، گفت: در زمان بیماری کرونا توانستیم خدمت‌رسانی مناسبی به کشور در حوزه بهداشت و درمان ارائه داده  و کیت کرونا را تولید کرده و مبلغ تولید این کیت به یک ششم قیمت، کاهش پیدا کرد.

منبع: شرق نگار

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار