دبیر اتاق بازرگانی اردبیل

هزینه همایشها و نمایشگاهها بیش از حوزه پژوهش است

دبیر اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: بر خلاف رویه دیگر کشورها هزینه همایش ها و نمایشگاه ها در کشور بیش از آن چیزی است که به حوزه پژوهش اختصاص می یابد.
کد خبر: ۱۰۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 01 October 2015
به گزارش ایرنا ، حسین وثوقی ایرانی در جمع صنعتگران ، نخبگان و مسوولان شرکت های دانش بنیان استان گفت: باید حدود سه درصد از بودجه به بحث پژوهش اختصاص می یافت در حالی که تنها نیم درصد را اختصاص دادیم و در نظام آموزشی نیز به جای کارآفرینی و پژوهش به حفظ درس ها اهمیت بیشتری می دهیم.

وی افزود: سال گذشته 41 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که بسیار کمتر از بودجه پژوهشی شرکت های بزرگ فعال در حوزه فناوری دنیاست.
دبیر اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: در کشور چند مزیت از جمله انرژی و منابع طبیعی ، 25 میلیون جوان ، چهار میلیون و 500 هزار دانش آموخته دانشگاهی داریم و جزو سه کشور اول در زمینه پرورش دانش آموختگان مهندسی هستیم اما برای دوران پس از تحصیل آنها برنامه ای نداریم.
او اظهار کرد: از طرف دیگر یک هزار و 227 واحد تحقیق و توسعه کشور در کشور وجود دارد که از این میان 500 شرکت در تهران مستقر هستند چرا که صنایع پشتیبان و بازار پیش نیاز فعالیت و از این رو شرایط آنجا مهیاتر است در حالی که برای توسعه باید به سمت تمرکز زدایی حرکت می کردیم.
وثوقی ایرانی ادامه داد: باید حلقه ای بین امکانات ، تسهیلات و بخش خصوصی که در فضای مین گذاری شده تولید و صنعت فعالیت می کنند ایجاد شود تا به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش برویم.
وی عنوان کرد: در سال های اخیر در این استان کمترین استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک علم و فناوری شده که به دلیل بی اطلاعی مدیران بوده است.
دبیر اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه حدود 800 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل برداشت می شود در حالی که بهای یک بذر برابر با 10 کیلوگرم سیب زمینی است و در دورانی که با کمبود منابع آب روبرو هستیم باید تغییری در شرایط ایجاد کنیم.
سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی نیز بیان کرد: استان اردبیل در مقایسه با میانگین کشوری رشد جمعیتی پایینی در سال های اخیر داشته که این امر نشان از مهاجرت بالا به دلیل کمبودهاست.
گودرز صادقی اضافه کرد: امکانات و تسهیلاتی که برای شرکت های دانش بنیان در راه تحول صنعت منطقه نیاز است باید فراهم کنیم چرا که مامور به تکلیف هستیم و برای توسعه استان باید دید فرابخشی داشته باشیم.
رییس بنیاد نخبگان استان اردبیل هم در ادامه گفت: این استان به دلیل نوپا بودن از جهات بسیاری از دیگر استان ها عقب مانده و مسوولان باید در اختصاص اعتبارها و تسهیلات این امر را در نظر داشته باشند.
حسین شایقی افزود: از نظر نیروی انسانی کمبودی وجود ندارد و بسیاری از نخبگان استان در نقاط دیگر فعالیت می کرده و خدمات شایسته ای نیز ارائه کردند اما در این منطقه با کمبودهایی روبرو هستیم.
وی گفت: با توجه به شرایط استان و وضعیت زیرساخت ها باید شرکت های صنعتی که دارای تولید مناسب و صادرات هستند مورد توجه ویژه ای قرار بگیرند.

انتهای پیام /*
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار