تابناک گیلان:
امر تفکيک قوا از آن جهت حائز اهميت است که با حفظ استقلال هرکدام از سه
قوه مقننه، مجريه و قضاييه موضوع نظارت نيز فراموش نشود بطوريکه رييسجمهور
در حضور نمايندگان مردم در خانه ملت سوگند ياد ميکند و نمايندگان مجلس به
وزرا راي اعتماد ميدهند و هرگاه 10 تن از نمايندگان مجلس احساس کنند قوه
مجريه يا همان دولت در بخشي از عملکرد يک وزارتخانه با کمکاري رو به رو
است، از ابزار استيضاح استفاده ميکنندو در صورت موافقت اکثريت نمايندگان،
مجلس شوراي اسلامي راي اعتمادي که به وزير داده را پس ميگيرند.
اما
با کمال تاسف در برخي موارد مسايل سياسي يا تفکرات صنفي در نگاه برخي از
نمايندگان از مسايل ملي پيشي ميگيرد و خانه ملت، دچار سياستزدگي ميشود.
اکنون نيز مدتي است زمزمه استيضاح وزير راه و شهرسازي به گوش ميرسد.
عدهاي آن را سياسي ميدانند و عدهاي ديگر اعتقاد دارند که اين وزارتخانه
کمکار است و بايد وزير مربوطه استيضاح شود.
به گزارش تابناک گیلان
از مردم سالاری، در اين رابطه با تني چند از نمايندگان مردم گفتوگو
کرديم که در ادامه گفتوگو با نبيالله احمدي، غلامعلي جعفرزاده
ايمنآبادي، احمد جباري، حميدرضا فولادگر و حسين محمدزاده آمده است.
نبيالله
احمدي عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از کساني که قصد
استيضاح دارند گفت: استيضاح وزير راه و شهرسازي محورهاي متفاوتي دارد که
شايد اصليترين محور آن، بحث مسکن باشد.
وي با تاکيد بر اينکه
ساماندهي مسکن مهر و رهاسازي آن از جمله انتقادات به عملکرد وزير راه است
گفت: طرحهاي جديد ارائه شده از جمله مسکن اجتماعي و از سوي ديگر عملياتي
نشدن اين طرحها، باعث استيضاح بوده است.
عضو کميسيون عمران با
اشاره به اينکه در استيضاح وزير راه و شهرسازي مسايل ديگري هم وجود دارد،
گفت: در خصوص مسايلي مانند عزل و نصب مديران وزارتخانه و مديران کل استانها
هم صحبتهايي شده که جاي تامل و بررسي دارد. اما به هر حال محورهاي
استيضاح متعدد است و استيضاحکنندگان در زمينههاي مختلف اعلام نظر و
اعتراض کردهاند که پس از رفت و آمدهاي فراوان، اين استيضاح اعلام وصول شد.
وي
با اشاره به مباحثي که در خصوص استيضاح مطرح شده و طرح اين موضوع از سوي
برخي مبني بر تخصصي نبودن رويکردها در استيضاح آقاي آخوندي و اينکه در اين
موضوع سياسي کاري شده است، گفت: اين استيضاح ترکيبي است. يعني برخي از
استيضاحکنندگان با رويکرد سياسي و مديريتي به استيضاح نگاه ميکنند. نگاه
سياسي اعتقاد دارد که برخي از افراد نبايد در حوزههاي گوناگون وزارت راه و
شهرسازي استفاده ميشدند و اکنون که استفاده شدهاند، مخالفان آن مديران
سعي دارند با عزل عباس آخوندي و انتخاب وزير جديد، به اهداف مورد نظر
خودشان دست پيدا کنند. بعضي از استيضاحکنندگان نيز محورهاي تخصصي را بهانه
استيضاح قرار دادهاند و عقيده دارند در بحث مديريتي کم کاري شده و اين
وزارتخانه ميتوانست بيش از اينها گام بردارد. آنها اعتقاد دارند که اکنون
وضعيت مسکن مناسب نيست و در بحث راهها، حملونقل عمومي از قبيل هوايي،
دريايي و زميني شامل ريلي و جادهاي اقدام موثري انجام نشده است.
احمدي
در پاسخ به اين سوال که در مقام عضو کميسيون عمران کدام انتقادات را وارد
ميدانيد، گفت: فکر ميکنم اگر تعامل وزارت راه و شهرسازي با مجلس مقداري
بيشتر ميشد و تمرکزي هم در حوزه مسکن بويژه مسکن مهر انجام ميشد، شايد
نيازي به استيضاح نبود و هرگز امضاها به 13 نميرسيد. ولي متاسفانه اکنون
بحث استيضاح مطرح شده است. البته اگر 4 نفر امضاي خودشان را پس بگيرند،
استيضاح از اعتبار ميافتد. بنابر اين بايد ببينيم آيا تعداد امضاها کاهش
پيدا ميکند يا آنکه به صحن علني کشيده ميشود که از آن پس ديگر بستگي به
نمايندگان دارد که چطور تصميم بگيرند.
نماينده داراب دفاع وزير راه و
شهرسازي در صحن علني را بسيار مهم توصيف کرد و گفت: بي شک نکاتي که وزير
راه و شهرسازي مطرح ميکند و پاسخهايي که به سوالات مطرح شده خواهد داد،
خيلي مهم است و ميتواند استيضاح را منتفي کند يا باعث شود که استيضاح راي
بياورد.
وي در خصوص اينکه نظر کميسيونهاي تخصصي ديگر مجلس چيست و
آيا استيضاح در کميسيونهاي ديگر نيز مطرح شده است گفت: استيضاح به
کميسيونهاي ديگر نرفته و چون به وزير راه و شهرسازي مربوط ميشود، بايد
اعتراضها و دفاعيهها در کميسيون عمران مطرح شود. بنده که در کميسيون
عمران هستم و وزير راه چندين مرحله به کميسيون آمدند و به تمامي سوالات به
صورت مفصل توضيح دادند. مواردي که مدنظر استيضاحکنندگان بود، به صورت
جداگانه مطرح شد و وزير هم به صورت مستقيم پاسخ داد اما همانگونه که گفتم،
چون رويکرد استيضاح تلفيقي از سياسي کاري و بررسيهاي تخصصي است،
استيضاحکنندگان اعلام کردند در مجموع قانع نشديم و با اصرار آنان، کار به
صحن علني کشيد. احمدي در خصوص نظر کميسيون عمران به اين استيضاح گفت: اعضاي
کميسيون نظر شخصي دارند اما کميسيون عمران در مجموع نظر خاصي نداد. اما
روال کار اين است که کميسيون مربوطه معمولا سعي ميکند بين وزير و
استيضاحکنندگان يک تعاملي به وجود بياورد و سعي براين است که خواستههاي
منطقي استيضاحکنندگان تامين شود و آنان در کميسيون قانع شوند. با اين
اوصاف و تلاشهايي که کميسيون براي جمع کردن اين استيضاح از خود به عمل
آورد، در مجموع کميسيون عمران نتوانست رضايت استيضاحکنندگان را جلب کند و
با وجود اينکه وزير به تماميمواردي که سوال شده بود، پاسخ داد و توضيحات
لازم نيز ارايه شد، اما در نهايت استيضاحکنندگان قانع نشدند.
استيضاح خيلي منطقي نيست و معنا ندارد
غلامعلي
جعفرزاده ايمنآبادي يکي ديگر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامياست که نسبت
به استيضاح انتقاد دارد. وي با تاکيد بر اينکه استيضاح وزير راه و شهرسازي
سياسي شده است گفت: فارغ از اينکه چه نظري نسبت به اين استيضاح داريم،
بايد ببينيم آخوندي با چه اعتبارات و منابعي توانسته سيستم عمراني کشور را
جلو ببرد.
عضو کميسيون برنامه و بودجه با يادآوري اينکه بودجه
عمراني کشور 51 هزار و 800 ميليارد تومان بوده است گفت: بر اساس برنامه
زمان بندي دولت ميبايست تا الان 25هزار ميليارد تومان در بخش تملک دارايي و
عمراني به وزارت راه و شهرسازي تخصيص بدهد. اين در حالي است که کمتر از 5
هزار ميليارد تومان تخصيص داده شده است که معنايش اين است که وزير حدود
20درصد اعتبار مورد نياز و مصوب را دريافت کرده است.
وي با تاکيد بر
اينکه اعتبار وزارت راه و شهرسازي براي 6ماهه اول سال آن هم در فصل کاري
بسيار بيشتر از است گفت: وقتي 20 درصد آن اعتبار تخصيص پيدا ميکند، از
وزير مربوطه چه انتظاري داريد؟
نماينده رشت در مجلس شوراي اسلاميبا
انتقاد از ايراداتي که گرفته ميشود گفت:من هميشه در تمام استيضاحها
گفتهام که نگاه کنيم چه امکاناتي داديم و چه چيزي ميخواهيم. وقتي يک وزير
با حداقلها توانسته وزارتخانه به اين بزرگي را جلو ببرد، فکر ميکنم
استيضاح خيلي منطقي نيست و معنا ندارد.
وي در خصوص اينکه عدهاي
معتقد هستند استيضاح به خاطر عزل و نصب مديران کل در استانها بوده است
گفت: متاسفانه بيش از آنکه درست باشد، شايعهسازي است. البته نميدانم عزل و
نصبها چطور بوده است، منتهي متاسفانه مجلس نهم نتوانسته به شيوهاي عمل
کند که در اذهان عموم شائبه سياسيکاري ايجاد نشود که اين مورد هم شامل اين
امر ميشود.
جعفرزاده در خصوص وعدههاي وزير راه در مورد مسکن
اجتماعي که انجام نشد،گفت: بالاخره اين مشکل بسيار بزرگي از سوي دولت نهم و
دهم براي دولت يازدهم است. با اين وصف فکر ميکنم تا اينجا هم خيلي بد عمل
نکردند. گرچه مقداري انتظار و توقع بيشتر بود.اين استيضاح خيلي به صلاح نيست
احمد
جباري يکي ديگر از اعضاي کميسيون عمران است که با استيضاح وزير راه مخالفت
دارد. نماينده بندر لنگه در اين خصوص گفت: به هر حال در مجموعه وزارت راه
مشکلاتي را احساس ميکنيم، اما فکر ميکنم در شرايط کنوني مشکلات تا اين
اندازه نباشد که بخواهيم به سمت استيضاح برويم.
وي با تاکيد بر
اينکه کشور ما يک شرايط خاص جديدي را دنبال ميکند گفت: امروز بحث
توافقنامه هستهاي مطرح است و يکي از وزارتخانههايي که در جريان توافقنامه
نقش اصلي و کليدي خواهد داشت، بعد از وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازي
است.
رئيس کميته حملونقل کميسيون عمران گفت: در شرايط پساتحريم
وزير راه بايد سريعا نسبت به توسعه و بازسازي ناوگان هوايي اقدام کند. در
حوزه حملونقل دريايي و ريلي و بخشهاي مختلف ديگر نيازمند توسعه هستيم و
سرمايهگذاري به حملونقل بستگي دارد. اگر حملونقل خوب و سريع در سطح
کشور نباشد، سرمايهگذاري هم اتفاق نخواهد افتاد.
وي افزود: فکر
ميکنم اگر اين وزارت راه و شهرسازي بي وزير بشود و مدتي با سرپرست اداره
شود، تبعات خوبي نخواهد داشت. الان هم آقاي آخوندي بيش از 2سال است سابقه
وزارت دارد. بويژه آنکه قبلا نيز وزير بودند و سابقه گذشته را نيز دارد.
جباري
با تاکيد بر اينکه انتقادي بر عملکرد وزارت آخوندي وارد است گفت: به هر
حال نمايندگان مجلس هم از اختيارات قانوني خودشان و ابزار نظارتي استيضاح،
استفاده کردند. اين حق قانوني همکاران ما در مجلس است. اما من فکر ميکنم
اين استيضاح الان خيلي به صلاح نباشد.
وي با اشاره به اينکه بايد
ببينيم وزارت راه و شهرسازي در حوزه حملونقل توانسته در حد مطلوب عمل کند
گفت: ما مشکلات زيادي مانند تصادفات اتوبوسها و مشکلات هواپيمايي را
داشتيم. با توجه به آنچه در حوزه حملونقل کشورهاي ديگر ديديم و بعضي را
اطلاع داريم، وزارت راه و شهرسازي در حوزه حملونقل آنچنان که در برنامه
پنجم تعريف شده، نتوانسته عمل کند و خودش را به استانداردهاي جهاني برساند.
وي
با تاکيد بر اينکه بايد ببينيم تکليف و هدف چه بوده و ما بايد به کجا
ميرسيديم،گفت: در حوزه حملونقل هوايي در بخش مسافر و بار جايگاه خوبي
نداريم. اگر ما بخواهيم سرمايهگذاري در کشور ايجاد کنيم، ابتدا بايد
حملونقل سريع کالا هم براي واردات و هم صادرات داشته باشيم.
جباري
گفت: اگر به کشورهاي ديگر برويم، اصلا باري را در مناطق بندري يا گمرکي
نميبينيم. آنها جاهاي ديگري تحت عنوان بندر خشک انتخاب کردهاند تا انباشت
کالا در بنادر نداشته باشند. در حوزههاي مختلف حملونقل مسافر و بار
هوايي هم مشکلاتي از قبيل سقوط هواپيماها را داشته ايم که ناشي از نبود
توسعه ناوگان هوايي بوده که بهانهها نيز تا به حال تحريمها بوده است.
وي
با اشاره به اينکه تاکنون بهانه مسوولان اين بوده که تحريم هستيم گفت:
اکنون که توافقي ايجاد شده است، در شرايط پساتحريم ميطلبد مقداري روي اين
قضيه بيشتر کار کنيم و فرصت را از دست ندهيم.
وي با تاکيد بر اينکه
در شرايط فعلي استيضاح آخوندي و آمدن وزير ديگر خيلي نميتواند دردي از
مشکلات دوا کند، گفت: اکنون ادعا ميشود اين استيضاح سياسي است. اما
نميتوانم بگويم اين استيضاح واقعا سياسي است. زيرا نمايندگان استيضاح
کننده قطعا مواردي داشتند و استيضاح هم حقي قانوني است که قانون به
نمايندگان مجلس داده است. تذکر، سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص ابزارهايي
است که در اختيار نمايندگان مردم به عنوان قانونگذار قرار گرفته است.
عضو
کميسيون عمران افزود: من به عنوان يک مخالف استيضاح صحبت ميکنم. به هر
حال استيضاح مچگيري نيست، بلکه شايد راهکاري در هنگام سوال پيدا شود. همين
که وزير به صحن علني آمده و گزارش عملکردش را به مجلس ميدهد، هم مردم و
هم نمايندگان از عملکرد وزارتخانه مطلع ميشوند که در مجموع ميتواند فرصت
مناسبي باشد.
وي با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي، استيضاح وزير راه
و شهرسازي را به صلاح نميدانم، گفت: پيشبيني من اين است استيضاح راي
نميآورد و آخوندي همچنان وزير ميماند.
عوامل سياسي و انگيزههاي منطقهاي نيز در استيضاح وزير راه موثر بوده
از
آنجا که شنيده ميشود استيضاح عباس آخوندي به دليل انتصاب مدير کل راه و
شهرسازي استان اصفهان و مخالفت نمايندگان استان با اين مقام استاني بوده
است، نظر حميدرضا فولادگر، نماينده اصفهان را نيز جويا شديم. وي در اين
رابطه گفت: علاوه بر انگيزههاي کاري و حرفهاي، عوامل سياسي و انگيزههاي
منطقهاي نيز در استيضاح وزير راه موثر بودهاست.
عضو کميسيون صنايع
مجلس انگيزه سياسي در اين استيضاح را رد نکرد و گفت: هم مسائل سياسي و هم
مسايل مديريتي و ضعف کاري در امضاي استيضاح وزير راه و شهرسازي نقش
داشتهاست.
نماينده اصفهان با تاکيد بر اينکه اساساً در هر استيضاحي
انگيزههاي سياسي و منطقهاي علاوه بر انگيزههاي فني و کاري دخيل
هستند،گفت: به نظر ميرسد مسائل کاري در حوزههاي مسکن و راه در استيضاح
آخوندي عامل اصلي بوده و تاثير بيشتري داشتهاست. فولادگر که موافق استيضاح
آخوندي است، در پاسخ به اينکه گمان ميکنيد استيضاح راي بياورد گفت: مجلس
نظرات موافقان و مخالفان استيضاح را خواهد شنيد و سپس نمايندگان راي خواهند
داد. اما اميدوارم آنچه صلاح کشور است، انجام شود.
هيچکدام از ادعاهاي استيضاحکنندگان ثابت نشد
حسين
محمد زاده عضو کميسيون عمران نيز در پاسخ به آنهايي که ميگويند عملکرد
آخوندي ضعيف بوده است گفت: من شديدا با استيضاح ايشان مخالف هستم و اين
مخالفت را مستند عرض ميکنم.
وي افزود: مجموعه مسائلي که براي
استيضاح اعلام شد در 6 الي 7جلسه در محل کميسيون تلفيق با حضور اعضاي
کميسيون عمران و استيضاحکنندگان مطرح و واکاوي شد و هيچکدام مستند تشخيص
داده نشد. عضو کميسيون عمران گفت: واقعيت اين است که نه تنها هيچکدام از
ادعاهاي استيضاحکنندگان ثابت نشد، بلکه عکس آن اثبات شد. وي با اشاره به
اينکه مدعيان اعلام کردند در بحث قطار ريلي خريدهاي خارجي انجام شده و از
توان داخلي استفاده نشده است گفت: در بحث قطار نيز اثبات شد که اين ادعا
واهي است. محمدزاده افزود: جايي که آقايان به عزل و نصبها اعتراض داشتند،
مشخص شد که تمام معاونين معرفي شده، داراي سوابق مناسب و پيشينه موثر
هستند. بنا بر اين هر کدام از مصاديقي که در جلسات استيضاح در کميسيون مورد
بررسي قرار گرفت، عملا مشخص شد ادعاها زياد پايه مستحکميندارد و اطلاعات و
دادههاي اوليه سوالکنندگان، به نحوي عليل است.
وي گفت: به نظر
ميرسد استيضاحکنندگان ميخواهند اينطور با موضوع برخورد کنند که وزير
درست عمل نکرده و کاري به آمارها ندارند. در صورتي که خروجي وزارتخانه
مطلوب است و با مجموعه شرايط خاصي که در بودجه کشور وجود دارد، وزارت راه و
شهرسازي بهترين خروجياي را که ميتوانستيم متصور باشيم، داراست.
محمدزاده
گفت: اگر کسي ميخواهد مطالب ديگري را ابراز کند، معقول ترين موضوع اين
است که مستند صحبت شود. آمارها ميگويد در بحث مشارکتها درست عمل شده و
الان در حوزه آزادراهي، در حوزه دريايي و ريلي، دقيقا تفاهم نامه و
قراردادهايي که منعقد ميشود، خيلي ارزشمند است. در شرايطي که ما
نميتوانيم مطالبات هزينهاي وزارت راه و شهرسازي را از محل بودجههاي
عمومي تامين کنيم، بايد بتوانيم سرمايه را از طريق مشارکت کسب کنيم که در
اين شرايط خاص توفيق داشتند و انجام دادند.
وي افزود: در ساير بحثها نيز نسبت به خيلي از موضوعات به اين شکلي که ابراز ميشود، اعتراض وارد نيست.
عضو
کميسيون عمران با يادآوري اينکه از بودجه پيشبيني شده براي اين وزارتخانه
چيزي در حدود 50تا 60هزار ميليارد به وزارت راه داده نشده، گفت: اين مبلغ
مربوط به يک سري طرحها و پروژهها و موضوعاتي است که در کل کشور وجود
دارد و طبيعي است که اينها با اين شرايط و مبالغي که به وزارت راه و
شهرسازي در قالب بودجههاي عمومي درآمدهاي اختصاصي اختصاص ميدهيم، شايد
در طول سال به 4هزار ميليارد تومان نرسند. يعني رقميکمتر از يک دهم است و
اين نوع تخصيص بودجه مسلما تعليق پروژهها را درست ميکند و بسته شدن و
تعطيلي تعدادي از پروژهها را منجر خواهد شد که در اين شکل کار، قطعا اسباب
نارضايتي و به شکلي عدم اقناع مردم يا نمايندگان مجلس را در بر خواهد
داشت.
وي افزود: فرض بفرماييد استيضاحکنندگان به آمال خودشان
رسيدند و عباس آخوندي برکنار شد. براي وزير بعدي که بخواهد بيايد، چه
اتفاقي قرار است بيفتد؟ آيا بودجههاي ما افزايش پيدا ميکند؟ آيا موضوع 50
تا 60هزار ميليارد تومان پروژه تعليق شده ميخواهد تغيير کند؟ آيا اين
خواستههاي حوزههاي مختلف قرار است کاهش پيدا کند؟ چه اتفاقي قرار است با
يک تغيير بيفتد؟
عضو کميسيون عمران با اشاره به رويکرد تخريبي
استيضاح گفت: اگر به منابع نگاه کنند، فعالترين وزارتخانه کشور در بحث
منابع چه ارزي و چه تسهيلات و غيره، وزارت راه و شهرسازي بوده و حتي فراتر
از وزير صنعت و معدن در بخش مشارکت بخش خصوصي کار کرده و فعالترين
وزارتخانه و دستگاه اجرايي بوده است.
وي با تاکيد بر اينکه وزارت
راه و شهرسازي در زمينههاي عملکرد اجرايي قوي است و کسي هم نميتواند
انکار کند افزود: قرار است با استيضاح چه اتفاقي بيفتد؟ مطمئنا تنها
دستاوردي که خواهيم داشت،رکود 5 الي 6ماههاي است که به دنبال آمدن وزير
جديد خواهيم داشت و بعد از آن تا وزير جديد بر کار مسلط شود و بتواند نسبت
به موضوعات، مديريت لازم را اعمال کند، بيش از يک سال و نيم زمان را از دست
خواهيم داد.
محمدزاده تاکيد کرد: من تصور ميکنم که در مجموع، اين استيضاح کار مثبتي نباشد و برکات آن خيلي کمتر از آسيبهاي آن است.
وي
با يادآوري اينکه الان زمان بررسي لايحه بودجه و برنامه ششم توسعه است،
استيضاحکنندگان ميدانند تغيير وزير چه تاثيراتي بر اين 2لايحه مهم
ميگذارد، گفت: طبيعتا اين کار ناصواب است. يکي از حوزههاي اجرايي و
هزينهبر کشور، حوزه حملونقل، راه و شهرسازي است. طبيعتا در بحثها و
مباحث مختلف، اين وزارتخانه از همه فعاليت بيشتري دارد و بسيار هزينهبر
است. طبيعتا در تدوين بودجه ساليانه يا برنامه ششم ميبايست به دنبال جبران
خلاءهايي باشيم که ناشي از کاهش بودجههاي عموميکشور است و حداقل اين است
که مراتب و مواردي پيشبيني بشود تا اگر صحبت از اعتباراتي از قبيل
فاينانس و غيره ميکنيم، ببينيم مشکل کار کجاست تا اين همه صحبت و کار
کرديم، ولي تا به حال تنها چند پروژه به اين شکل در کشور رخ داده است.
وي
افزود: بايد آن موانع لااقل در برنامه ششم به نوعي برداشته شود يا آثار آن
تعديل شود تا بتوانيم توفيق پيدا کنيم تا از اين موضوعات و بحثهاي
مشارکتي در جهت تامين منابع براي شکل گرفتن طرحها و پروژهها استفاده
کنيم. اما اگر با وزارتخانه به اين شکل برخورد شود و در واقع راس آن هرم
بخواهد وقت خودش را صرف موضوعاتي مانند استيضاح کند، مسلما از موضوعات اصلي
مغفول خواهد ماند.
وي با اعلام اينکه استيضاح يک بحث طبيعي است
گفت: اميدوار هستيم اين بحث هر چه سريعتر خاتمه پيدا کند تا زياد در اين
موضوع متضرر نشويم.
وي با انتقاد از بزرگ شدن وزارت راه و شهرسازي
گفت: اين وزارتخانه بخشهاي مختلفي دارد که نشان ميدهد ادغام دو وزارتخانه
راه با مسکن و شهرسازي به هيچ وجه درست نبوده است. اين 2حوزه بسيار متفاوت
هستند. حوزه مسکن و شهرسازي اساسا حوزهاي است که بايد در تدوين و
سياستگذاري و حوزههاي تئوريک بيشتر ورود پيدا کند و اساسا کارشان نيز اين
چنين است. در حالي که حوزه راه و ترابري و حملونقل به شدت اجرايي است.
وي
با تاکيد بر اينکه امروز حوزه راه با شهرسازي در مديريت عالي استانها
دچار مشکل هستند گفت: براي مديران کل اين وزارتخانه در سطح استانها تکاليف
زيادي هست. اين مديران عهدهدار دبيري دهها کارگروه و دهها جلسات و
شورهاي مختلف در سطح استانها هستند و تقريبا ميتوان گفت فرصتهاي مديريتي
و سرمايهگذاري شايد 80درصد صرف حوزه مسکن ميشود و 20درصد مربوط به راه و
حملونقل ميشود.
محمدزاده تاکيد کرد: همين ادغام دو وزارتخانه بزرگ ميتواند به حوزه اجرايي و حوزه راهسازي و راهداري کشور خيلي آسيب وارد کند.
وي
با تاکيد بر اينکه با ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازي به شدت مخالفم و
در همان بدو امر نيز واقعا مخالف بودم گفت: امروز هم مخالف هستم. البته
طرحي در مجلس مطرح است که نميدانم چقدر به صلاح است. اما عنوان آن طرح اين
است که در سطح مديران کل، در استانها دو مدير کل داشته باشيم و مدير کل
شهرسازي از مدير کل راه و ترابري منفک بشود.