تابناک: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیماری های کلیوی بدون علامت است، گفت: فشار خون بالا از شایعترین علت ابتلا به بیماری های کلیوی و نارسایی کلیه است.
کد خبر: ۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹ 03 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، شهرزاد شهیدی به مناسبت ' روز جهانی کلیه ' افزود: با سنجش فشارخون و چکاپ سالانه می توانیم از بروز اینگونه بیماری ها جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: مردم می توانند با مجموعه ای از اطلاعات اولیه از پیشرفت نارسایی های کلیوی در مراحل اولیه از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

شهیدی به بیماران کلیوی و نارسایی کلیه توصیه کرد که از مصرف دارو به صورت خودسرانه خودداری کنند.

وی با بیان اینکه کمبود دارو برای بیماران کلیوی و نارسایی کلیه در اصفهان وجود ندارد، اذعان داشت: بیماران دیابتی، فشار خون، سنگ کلیه و افراد مسن باید به طور مرتب در طول سال مورد غربالگری قرار گیرند.

شهیدی به تغذیه بیماران کلیوی اشاره و تصریح کرد:این افراد بایدازخوردن غذاهای شور، شیرین، غذاهای فست فود وسرخ شده خودداری کنند.

وی خواستار مصرف میوه از سوی بیماران کلیوی شد و افزود: این افراد از خوردن آب میوه های بسته بندی شده خودداری کنند زیرا دارای مواد نگه دارنده است که سلامتی آنها را به مخاطره می اندازد.

وی به برگزای سمینار یکروزه با عنوان سلامت کلیه در 14 اسفندماه سالجاری اشاره و تصریح کرد: صحبت در مورد بیماری رایج کلیه از اهداف اصلی برگزاری این سمینار است که افراد علاقمند با مراجعه به سایت پزشکان و پرستاران می توانند برای حضور در این سمینار ثبت نام کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی اصفهان نیز در این نشست گفت: این مرکز تحقیقات، برنامه هایی را جهت اطلاع رسانی عمومی در باره بیماری های کلیه اجرا می کند.

مژگان مرتضوی افزود: برنامه های امسال ما با توجه شعار روز جهانی کلیه 'سلامت کلیه برای همه' اجرا می شود.

وی افزود: مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی اصفهان تاکنون 80 طرح تحقیقاتی در این زمینه داشته که 100 عنوان مقاله از آنها استخراج و منتشر شده است

19 اسفند روز جهانی کلیه است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :