اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اراک در طی یک پژوهش از روند و میزان بروز سالیانه سرطان معده و کولورکتال در شهر اراک در یک بازه زمانی ۵ ساله خبر داد.
کد خبر: ۹۶۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 01 June 2021

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر رحمت الله مراد زاده گفت: طی پژوهش صورت گرفته، روند و میزان بروز سالیانه سرطان کلورکتال در شهر اراک در یک بازه زمانی ۵ ساله مورد بررسی قرار گرفت و سن تشخیص این سرطان ۶۳ سال و بیشترین گروه سنی مبتلا در مردان ۵۹_۵۰ سال و در زنان ۷۹_۷۰ سال مشخص شد.

وی افزود: میزان بروز سرطان کولورکتال سالیانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش اراک، در مردان ۱۶/۵، در زنان ۱۴ و در کل ۱۵ مورد بوده است.

وی تاکید کرد: طی بررسی صورت گرفته، درصد تغییرات سالیانه در زنان ۱۰/۳ درصد و در مردان ۵ درصد بوده است.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه از سرعت افزایش ارقام سرطان کولورکتال در سطح شهر اراک ابراز نگرانی کرد و به مردم توصیه کرد: مردم باید از الگوی غذایی با کاهش مصرف گوشت قرمز، غذاهای پرچرب و شیرینی جات پیروی کنند و همچنین مصرف تریاک، چاقی و فعالیت بدنی ناکافی از جمله عوامل خطر مهم ایجاد سرطان کولورکتال است.

دکتر مرادزاده گفت: طی ارزیابی صورت گرفته در دوره ۵ ساله، ۷۱ درصد موارد ابتلا در مردان و ۲۹ درصد در زنان مشاهده شد و میانگین سنی تشخیص سرطان معده ۶۸ سال بوده که دامنه سنی این بیماری، ۱۱_۲۳ سال است و از سوی دیگر میزان بروز استاندارد شده سنی در مردان ۲۴ و در زنان ۹ و در مجموع ۱۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهر اراک بدست آمده است.

وی افزود: به طور متوسط درصد تغییرات سالیانه در مردان ۵ درصد و در زنان ۳ درصد کاهشی بوده است، اما با وجود کاهشی بودن سرطان معده همچنان تعداد موارد زیادی از ابتلا به این سرطان مشاهده می شود.

وی در پایان سرطان معده را به عنوان یکی از بیماری های مهم قلمداد کرد و درمان به موقع عفونت هلیکوباکتر پیلوری را یک اصل مهم برشمرد و توصیه کرد: به طور روزانه از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و از مصرف غذا پرچرب و شور اجتناب نمایید و همچنین توجه داشته باشید که ریسک سرطان معده با مصرف سیگار افزایش می یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار