معاون فرهنگی وپیشگیری بهزیستی استان ایلام مطرح کرد:
بر اساس بررسی های انجام گرفته متاسفانه میانگین طلاق سه سال اول زندگی مشترک در این استان با رقم 63 درصد بالاتر از میانگین 48 درصدی کشور است.
کد خبر: ۹۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 12 September 2015
به گزارش تابناک ایلام ،طلاق یکی از آسیبهای اجتماعی است که گریبانگیر جوامع کنونی شده است وبه یک معضل اجتماعی با تبعاتی مخرب بدل شده است ،از نظر اصطلاحی  پايان دادن زناشويي به وسيله زن و شوهر طلاق را اغلب راه‌حل رايج و قانوني عدم سازش زن و شوهر ، فروريختن ساختار زندگي خانوادگي ، قطع پيوند زناشويي و اختلال ارتباط والدين با فرزندان تعريف كرده‌اند . در حقيقت همانگونه كه پيوند بين افراد طبق آيين و قراردادهاي رسمي و اجتماعي برقرار مي‌شود .
چنانچه طرفين نتوانند به دلايل گوناگون شخصيتي ، محيطي و اجتماعي و … بايكديگر زندگي كنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطي از هم جدا مي‌شوند . از اين نظر خانواده همچون عمارتي است كه زن و شوهر ستون‌هاي آن را تشكيل مي‌دهند و فروريختن هرستون استحكام و استواري عمارت را دچار تزلزل و گسستگي مي‌كند .

طلاق با اين ديد ، يكي از غامض‌ترين پديده‌هاي اجتماعي ، اركان خانواده را در هم ريخته و بيشتر اثرات مخرب خود را بر روي فرزندان برجاي مي‌گذارد . طلاق گسستن و فروپاشيدن و نابودي كانون گرم و آرام‌بخش زندگي است كه اثرات جبران ناپذيري بر اعضاء خانواده مي‌گذارد .
استان ایلام با ترکیب متفاوت ومنحصر به فرد  قومی وقبیله ای خود این سالها با آسیبهای اجتماعی متعددی ازقبیل خودکشی وافزایش طلاق زوجین روبرو بوده است ،شاید درسالهای گذشته عمده توجه کارشناسان حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی حول محور خود کشی دراستان ایلام وراههای کاهش آن متمرکز شده بود ،اما حقیقت اینست افزایش درصد طلاق دراستان ایلام درطول سالیان اخیر گوی سبقت را از سایر آسیبهای اجتماعی دراین استان ربوده است ودرسایه ضعف ساختارهای فرهنگی،تعصبات غلط ورایج سنتی،نادرستی شیوه های آموزش قبل از ازدواج واهمال متولیان امور اجتماعی این موضوع از نظر سرعت افزایش درصدر آسیبهای اجتماعی قرار گرفته است واینک تحکیم روابط خانوادگی رانشانه گرفته است  واثرات نامطلوب اجتماعی ناشی از آن می رود تا منشاءرقم خوردن بزه ها  وآسیبهای اجتماعی دیگری  دراین استان کوچک بشود
شاپور کردی معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام درخصوص افزایش درصد طلاق دراستان ایلام گفت
: بر اساس بررسی های انجام گرفته متاسفانه میانگین طلاق سه سال اول زندگی مشترک در این استان با رقم 63 درصد بالاتر از میانگین 48 درصدی کشور است.
وی دوران نامزدی را مهمترین مرحله ازدواج برای شناخت زوج ها از یکدیگر اعلام کرد و افزود: یکی از مشکلات موجود در استان به علت تعصب های قومی و فرهنگ حاکم بر جامعه، کوتاه بودن دوران نامزدی است که در واقع موجب کمی شناخت زوج ها از یکدیگر می شود.
کردی تاکید کرد: این در حالیست که کوتاه بودن دوران نامزدی موجب می شود دختر و پسر شناخت کامل از هم پیدا نکرده و در زندگی مشترک شان در برخورد با هم با مشکلات زیادی مواجه شوند.
معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام یادآور شد: عدم شناخت زوج ها از یکدیگر موجب شده میزان طلاق سه سال اول زندگی مشترک در این استان بالاتر از میانگین کشوری باشد.
وی با اشاره به معضل طلاق بعنوان یک آسیب اجتماعی گفت: زمانیکه یک فرد اقدام به خودکشی می کند و یا زوج ها از یکدیگر جدا می شوند تمامی اعضا خانواده آنها نیز درگیر این دو آسیب اجتماعی می شوند.
کردی خاطر نشان کرد: در موضوع طلاق عمده ترین آسیب به زنان وارد می شود که علت اصلی آن مشکل تامین منابع درآمد و سایر مشکلاتی است که در جامعه برای او ایجاد می شود.
وی ادامه داد: پس از طلاق زن و مرد به علت دیدگاه منفی از زندگی ممکن است در ازدواج دوم ترس داشته و نگرش آنها نسبت به زندگی بصورت کلی تغییر یابد.
کردی کاهش روابط عاطفی در بین بچه های طلاق را از دیگر آسیب های این معضل اجتماعی در جامعه دانست و اظهار کرد: فرزندان این افراد به علت اینکه نیاز عاطفی شان برآورده نمی شود از عزت نفس پایین تری برخوردار بوده و در زمان ازدواج، خودشان نیز با مشکل مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه بر خلاف اعتقادهای عامیانه مردم که ازدواج قسمت است، تاکید کرد: هیچ ازدواجی تصادفی نیست و هر شخصی بر اساس شرایط موجود دست به انتخاب می زند و چنانچه ارتباط مادر و پدر در یک محیط خانوادگی مطلوب باشد تاثیر مثبتی در ازدواج فرزندان شان خواهد داشت.
وی پیشگیری را نخستین و مهمترین گام در رفع آسیب های اجتماعی از جمله طلاق اعلام کرد و گفت: این اداره کل با ارایه آموزش مهارت های زندگی و پیش از ازدواج در تلاش است با آگاه کردن زوج ها زمینه کاهش طلاق و بهبود و استحکام بنیان خانواده ها را افزایش دهد.
وی یادآور شد: به همین منظور 32 ساعت آموزش این مهارت ها با هدف توانمندسازی زوج ها به منظور مقابله مناسب و منطقی در چالش های زندگی زناشویی مصوب شده که زوج های جوان می توانند در این دوره ها که در محلات، مراکز آموزش عالی و غیره اجرا می شود، شرکت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار