مروری بر روزنامه های امروز 21 شهریور ماه،
روزنامه های امروز شنبه با توجه به مسائل پیش آمده در بررسی برجام در امریکا و کشورمان، موضوع توافق هسته ای و اجرای برجام را در کانون توجه خود قرار داده اند. این در حالی است که موضوع زمین خواری و همچنین اختلاس سه هزار میلیاردی همچنان از سوژه های مورد علاقه روزنامه ها به شمار می رود.
کد خبر: ۹۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 12 September 2015
روزنامه های امروز شنبه با توجه به مسائل پیش آمده در بررسی برجام در امریکا و کشورمان، موضوع توافق هسته ای و اجرای برجام را در کانون توجه خود قرار داده اند. این در حالی است که موضوع زمین خواری و همچنین اختلاس سه هزار میلیاردی همچنان از سوژه های مورد علاقه روزنامه ها به شمار می رود.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های شنبه 21 شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه کیهان» در گزارش نخست خود به موضوع توافق هسته ای پرداخته است. این روزنامه به مثابه چند ماه گذشته در این گزارش انتقادی با تیتر «بزک برجام در افکارعمومی با القاء 4 توهم» به موضوع بررسی برجام و همچنین نظرسنجی های اخیر در مورد توافق هسته ای پرداخته است. کیهان در این گزارش نوشته: «اخیرا مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، با همراهی موسسه نظرسنجی ایران‌پل، با نظرسنجی تلفنی از هزار نفر به تحقیق درباره موضع افکارعمومی ایران در قبال توافق هسته‌ای پرداخته است.براساس این نظرسنجی 76 درصد شرکت‌کنندگان از توافق ایران و 5+1 حمایت کرده‌اند.43 درصد پاسخ‌دهندگان به شدت حامی توافق هستند و 33 درصد هم «تا حدودی» از آن حمایت می‌کنند اما در مقابل 7 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به شدت مخالف توافق هستند و 14 درصد هم تا حدودی با آن مخالفت دارند. نتایج اعلام شده براساس این نظرسنجی، ظاهرا موید اظهارات مسئولان دولتی ایران است که با خوشحالی هرچه تمام‌تر از حمایت همه‌جانبه مردم سخن می‌گفتند. به عنوان نمونه، چندی قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنان تندی اعلام کرده بود 84 درصد مردم موافق برجام هستند و مخالفان تنها 4 درصد هستند و حق دارند به همان اندازه هم سخن بگویند! و لابد حالا که بی‌بی‌سی نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده، می‌توانند با غرور به صندلی خود تکیه زده و از درستی کارشان اعلام رضایت کنند! اما این همه ماجرا نیست و نظرسنجی دانشگاه مریلند، چیزهای دیگری را هم نشان می‌دهد.

تزریق اطلاعات غلط

گزارش بی‌بی‌سی تصریح می‌کند: «این حمایت گسترده از توافق و از ادامه برنامه هسته‌ای در حالی است که بیشتر پاسخ‌دهندگان اطلاعات نادرستی درباره توافق دارند و انتظاراتشان برای نتایج مثبت آن بالا است.» و بعد در عبارتی مهم تاکید می‌کند «یکی از یافته‌های این تحقیق این است که تصورات نادرست درباره توافق اتمی در میان طرفداران حسن روحانی به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از دیگران است.»اما به راستی چه عاملی باعث شده که بیشتر پاسخ‌دهندگان از توافق اطلاع نادرستی داشته باشند و بالاتر از آن چرا اطلاعات نادرست حامیان دولت، به مراتب بیشتر از دیگران است؟! دلیل این امر واضح است، دولتمردان تاکید و اصرار داشته و دارند که هیچ صدای مخالفی در جامعه درباره برجام به گوش نرسد و تنها و تنها آنها درباره برجام و دستاوردهایش سخن بگویند و خب در چنین شرایطی معلوم است که آنها چه می‌گویند! دلیل اطلاعات نادرست حامیان دولت هم همین است چرا که آنها به دولت و آمار و ارقام و اخبارش بیشتر اعتماد کرده و سراغ منابع دیگر نمی‌‌روند و در نتیجه شدت اطلاعات نادرست در آنها افزایش می‌یابد.

این روزنامه در ادامه 4 موضوع را القای توهم می داند:

1-بازرسی از مراکز نظامی، هرگز!

2- بهشت اقتصادی پس از برجام!

3- دروغ اجرای متوازن برجام

4-خدعه آمریکایی با بزک داخلی!


«روزنامه آرمان» در گزارشی با تیتر « نوبت به «كويرخواري» رسيد!» به موضوع زمین خواری پرداخته است. آرمان در این گزارش می نویسد: «زمين‌خواري ديگر منحصر به جنگل نيست. حتي منحصر به زمين صاف و هموار هم نيست، اصلا منحصر به زمين هم نيست. جنگل خواري، دريا خواري و حالا هم كوير خواري در اصفهان! اين در حالي است كه هنوز در هيچ قانوني فعاليتي به نام زمين‌خواري، مورد جرم‌انگاري قرار نگرفته است. حدود سه كيلومتري روستاي «مصر» در كوير مركزي، آبادي كوچكي قرار دارد كه ميان ماسه‌بادي‌ها و رمل‌ها محصور شده است. «فرحزاد» آخرين محل مسكوني كوير در بخش خور و بيابانك اصفهان است كه زماني تنها دو خانوار در آن ساكن بودند و بعد يك هتل به آن اضافه شد و حالا هم بخشي از زمين‌هاي آن، مدعي جديد پيدا كرده است. نها شاكي اداره برق است

اوايل اسفندماه سال گذشته يكي از اهالي بومي نسبت به سد معبر و كشيدن ديواري در محوطه آبادي فرحزاد اقدام كرد و مدعي چند صد متر زمين شد. دادستان، فرماندار و مسئولان شهرستان خور و بيابانك بعد از پيگیري‌هاي زياد معدود ساكنان بومي، به فرحزاد آمدند و به اين فرد كه از ساكنان فرحزاد است، تذكر شفاهي دادند و محوطه بلوك‌بندي شده را نيز پلمب كردند. حسين طباطبايي كه يكي از اهالي فرحزاد است و همراه خانواده‌اش يك اقامتگاه بوم‌گردي‌ را در اين آبادي كوچك اداره مي‌كند، مي‌گويد: اين شخص بعد از رفتن مسئولان، كار را بي‌وقفه ادامه داد. حالا 6 ماه از آن اخطارهاي شفاهي مي‌گذرد ولي در مقابل اين نقض قانون، عكس‌العملی جدي‌ نشان داده نشده و بلوك‌ها به ديوار سيماني تبديل شده است. مدعي اين اراضي كويري، بلوك‌هاي سيماني را كه اصلا هيچ سنخيتي با ساختار بومي منطقه ندارد، دقيقا از زير تيرهاي برق عبور داده، به همين دليل تنها شاكي آن، اداره برق بوده كه ظاهرا آن هم اعلام كرده اگر تيرها را جابه‌جا كند، شكايتش را پس مي‌گيرد! همچنين قرار بوده مدعي زمين، مسير لوله‌هاي آب را تغيير دهد تا رأي اداره ثبت اسناد خور و بيابانك را بگيرد. اين توضيحات را اهالي بومي آبادي فرحزاد داده‌اند.»

همچنین آرمان در گزارش دیگر به حمایت از اقای لاریجانی پرداخته است. آرمان در این گزارش با تیتر «تدبير انتخاباتي اعتدال به توان2» نوشته: «تندروهاي دو جناح سياسي كشور ترجيح مي‌دهند شخصيتي غير از علي لاريجاني در صدر توجهات انتخاباتي جناح خود و همچنين كرسي رياست مجلس تكيه بزند چرا كه اعتدال او را مانع تحقق اهدافشان مي‌دانند. در ابتدا بايد به بررسي جداگانه چرايي مخالفت تندروها با رياست علي لاريجاني بر مجلس دهم پرداخت. پر واضح است كه اعتدال فصل مشترك اين مخالفت‌هاست كه اين موضوع در دو بخش اصولگرايي و اصلاح‌طلبي مصداق‌هاي جداگانه دارد چنانكه بخشي از اصولگرايان تجربه ناكامي رسيدن اهدافشان به دليل تدابير لاريجاني را بارها شاهد بودند كه از آن جمله مي‌توان به جلوگيري لاريجاني از استيضاح و طرح سوال به بهانه‌هاي مختلف از وزراي ميانه‌رو در مجلس اشاره داشت و اكنون بايد حق را به آنها و همطيفانشان داد كه نخواهند لاريجاني بيش از گذشته مورد اقبال عمومي قرار گيرد! از سوي ديگر اصلاح‌طلباني هستند كه حضور و پررنگ شدن نام لايجاني در انتخابات مجلس را برابر با خداحافظي كانديداي خود براي كسب كرسي رياست مجلس دهم مي‌بينند. اين موضوع هم قابل درك است اما آيا آنها سندي براي مديريت جناحي لاريجاني در مجلس دارند كه تصور مي‌كنند اگر او بار ديگر بر كرسي رياست مجلس بنشيند حقوق اين طيف در پارلمان تضعيف خواهد شد و سوال مهم‌تر اينكه اكنون اصلاح‌طلبان گزينه قوي‌تر و باتجربه‌تر از لاريجاني در ليست خود دارند كه از حضور و پررنگ شدن نام رئيس فعلي مجلس هراس دارند؟ آيا ترديدي در اين موضوع است كه او بارها در دفاع از حقوق اصلاح‌طلبان هجمه بخشي از اصولگرايان را پذيرا شد اما تكليف خود كه همان اعتدال است را فراموش نكرد؟ به راستي در خاطر اصلاح‌طلبان هست كه چه افرادي از اين طيف براي حل مشكلات خود از علي لاريجاني كمك خواستند و او از تلاشي در جهت رفع مشكل آنها دريغ نكرد؟ امروز اصلاح‌طلبان بايد واقع‌بين‌تر از گذشته باشند و عملكردي همانند خرداد سال92 در رزومه خود به ثبت برسانند. بايد صادقانه به اين پرسش پاسخ دهند كه شرايط كشور و جايگاه تاثيرگذاري آنها در قدرت اكنون به آن اندازه‌اي است كه بتوانند مخالف پررنگ شدن نام لاريجاني در مجلس شوند؟ بايد به اصلاح‌طلبان اين نكته را يادآوري كرد كه هشت‌سال دولت اصولگرايان را فراموش نكنند كه چه روزهايي را گذراندند و چه آرزوهايي داشتند از جمله حاكم شدن ميانه‌روي در بخش‌هاي قانونگذاري و اجرايي كشور كه يك مرحله از اين آرزو در خرداد92 محقق و بخش ديگر آن بايد در اسفند94 عملياتي شود.

شاقولي براي همه گروه‌ها

نكته ديگر اين است كه برخي سياسيون از هم‌اكنون نگران ائتلاف ياران لاريجاني و روحاني براي ابقاي رياست فعلي مجلس در دوره بعد هستند كه اين مسأله هنوز به تاييد هيچ يك از دو طرف نرسيده است. تعدادي از اين سياسيون اين را بهترين تدبير انتخاباتي مي‌دانند و دليل آن هم اين است كه نام اين حركت خردورزانه «اعتدال به توان دو» است. اعتدال ياران روحاني و اعتدال ياران لاريجاني راه تداوم جاده ميانه‌روي در كشور و ريشه‌كن شدن تندروي حاكم شده در 10سال اخير در برخي بخش‌هاي كشور است. به هر حال همگان واقف هستند كه تعلق اكثريت كرسي‌هاي مجلس به يك جناح سياسي آنچنان مطلوب نيست و وظيفه قانونگذاري تحت‌الشعاع رقابت‌هاي سياسي قرار خواهد گرفت كه اين بي‌اعتنايي به راي ملت است. ليست اعتدال به توان2 اما شايد مبرا از اين آسيب باشد چنانكه از هر دو جناح كشور در اين ليست حضور خواهند داشت و توازن لازم در بهارستان برقرار خواهد شد.»


«روزنامه اعتماد» امروز در گفت و گو با سيد محمد جهرمي، وزیر کار و امور اجتماعی احمدی نژاد در دولت نهم به موضوع اختلاس سه هزار میلیاردی پرداخته است. اعتماد در این گفت و گو با تیتر «ناگفته‌هاي اختلاس سه هزار ميلياردي » به نقل از جهرمی می نویسد:« اي كاش بتوانند خاوري را بياورند تا ابعاد ديگر و مبهم اين پرونده هم روشن شود. من برداشتم اين است كه افرادي ديگر هم هستند كه با بازگرداندن خاوري بايد با آنها برخورد شود./ برداشتي كه من دارم با مستندات متفاوت است. زماني كه خاوري رفت برداشتم اين بود پاي خاوري گير است. مي‌دانستم استان خوزستان مي‌خواست اورا دستگير كند ولي نگذاشتند. وقتي از ايران رفت گفتم فرار كرده. خاوري حقوقدان بود و مي‌دانست اگرابعاد اين پرونده باز شود چه اتفاقي در انتظارش خواهد بود. او مي‌دانست با كارهايي كه كرده و رشوه‌هايي كه گرفته اگر مثل مه آفريد حكم اعدام نگيرد حداقل حكم طولاني زندان برايش صددرصد است./ مجموعا جلسات متعددي بود. البته آنها هم شايد نمي‌دانستند كه پشت پرده اين پرونده چه هست ولي دنبال اين بودند كه بانك صادرات بپذيرد كه ال‌سي‌اش جعل شده و اموال بانك صادرات را بدهيم برود. مي‌گفتم مگر مي‌شود بانك صادرات را بدهكار چيزي بكنيد كه نقشي در آن نداشته است. بارها به اين دوستان مي‌گفتم بانك صادرات دو تا مالك دارد. يك مالك سهامدار دارد كه سهامدار بخش خصوصي است و يك سپرده‌گذار بدبخت دارد كه آنجا منابعش را گذاشته كه من بايد حافظ سپرده مردم باشم./ من هر چي هم دنبال مي‌كردم كه آقاي احمدي‌نژاد را ببينم تا ابعاد پشت پرده را به ايشان بگويم آقاي احمدي‌نژاد علاقه‌اي نداشت تا جلسه‌اي با من بگذارد./ چرا نزديك ٤٠ روز بعد از اينكه اينها دستگير شدند من مصاحبه كردم و يك‌سري از ابعاد را باز كردم. بعد از ٣٧ روز خيلي تلاش كردم كه آقاي احمدي‌نژاد را ببينم اما ايشان نمي‌دانم چرا نمي‌خواست من را ببينند./ دوست نداشت حرف‌هاي من را درباره اين اختلاس باور كند. فكر مي‌كرد من براي مشايي و اطرافيانش دارم پرونده‌سازي مي‌كنم. اين هم دليل داشت چون مي‌دانست من با مشايي مخالف بودم و همين بود كه خيال مي‌كرد برخورد من با اين موضوع سياسي است.»


«روزنامه شرق» نیز در گزارشی با عنوان «روستای «زیارت» حیران‌تر از «حیران»» به موضوع زمین خواری پرداخته و نوشته:« روستای زیارت در فاصله ١٥ کیلومتری شهر گرگان از ابتدای دهه ٨٠ قرار بود یک روستای نمونه و هدف گردشگری باشد. اما در مدت حدود ١٠ سال گذشته این روستای کوچک به بهشت بزرگ متخلفان ویلاساز و زمین‌خواران تبدیل شده است. آن‌گونه که طبق گفته رئیس سازمان امور اراضی کشور در این مدت در این روستا به شکل غیرقانونی هفت هزار واحد مسکونی با تخریب و تصرف منابع طبیعی و جنگلی، زمین‌های کشاورزی و حریم و بستر رودخانه ساخته شده است. آن‌گونه که قباد افشار به «شرق» گفته است: «تخلفات روستای زیارت حداقل ١٠ برابر تخلفات روستای حیران است».

رضا مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، نیز در رابطه با این روستا در گفت‌وگویی با «شرق» از زمینه‌ها و فرایند تبدیل این روستا به محلی برای تخلفات ساخت‌وساز اشاره می‌کند و می‌گوید: «تخلفات در زیارت یک‌شبه رخ نداده است و باید ریشه‌ها و زمینه‌های بسیاری را که موجب چنین وضعیتی شده است در نظر گرفت. تخلفات در این روستا، دامنه‌ای بیش از هشت تا ١٠ سال دارد، در زمان‌های مختلف نگاه‌های مختلفی به این منطقه وجود داشت که چنین سرانجامی را برای زیارت رقم زد، به‌عنوان مثال در دوره‌ای برخی از مسئولان در حوزه کشاورزی اعلام کردند، زمین‌های اینجا ارزش کشاورزی ندارد و همین مدل صحبت‌ها به افزایش روند تخلفات آنجا دامن زد و منجر به زیادشدن ساخت‌وسازها در این روستا شد».

هرچه هست حالا این روستای هدف گردشگری که برای رسیدن به آن باید از دل جنگل‌های انبوه و زیبای نهارخوران گرگان عبور کرد، چنان تغییر کرده است که بیشتر شبیه یکی از محله‌های بالای شهر تهران شده است. کوچه پس کوچه‌های باریک با آپارتمان‌های پنج تا هفت طبقه که سر به آسمان این روستای ازبین‌رفته می‌سایند.»


«روزنامه ایران» در گزارشی با تیتر «پاسخ صریح صالحی به ادعاهای تیم هسته ای سابق» نوشت: «رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای تیم مذاکره کننده پیشین درباره موفقیت خود در وادار کردن امریکایی‌ها به پذیرش حق غنی‌سازی ایران، گفت: امریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت نشناخته بودند.

روز گذشته بخش‌هایی از سخنان علی اکبر صالحی که روز چهارشنبه هفته گذشته در کمیسیون ویژه برجام حضور یافته بود، از شبکه خبر پخش شد.

به گزارش «انتخاب»، صالحی با اشاره به این سخنان سعید جلیلی که غنی‌سازی 20 درصد را براساس برجام کنار می‌گذاریم، رآکتور اراک را آنها (تیم قبلی) به کمک روس‌ها شروع کردند، چینی‌ها رآکتوری مشابه ما دارند که تبدیل به موزه شده است، گفت: حالت ایده‌آل همین بود که ما غنی‌سازی 20 درصد داشتیم، آب سنگین اراک هم بود و آنها (غربی‌ها) هم می‌آمدند از ما عذرخواهی می‌کردند و تحریم‌ها را هم برمی‌داشتند. وی ادامه داد: خب اگر شما می‌توانید، بیایید مذاکره کنید. می‌گویند حق غنی‌سازی و فلان و فلان را ما گرفتیم، خب اگر این‌طور است، سند را امضا و کار را تمام می‌کردید.

محمدمهدی زاهدی به صالحی گفت: در مورد اراک جنابعالی در صحن علنی مجلس گفتید چه کسی جرأت دارد کلید راه‌اندازی آن را بزند؛ دکتر عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) پیش‌تر اعلام کرده بود که با خانواده‌ام به اراک می‌روم و کلید فعالیت آن را می‌زنم. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ گفت: ممکن است فردا شجاعی پیدا شود که برود قلب رآکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه‌اش برود آنجا زندگی کند، آخر که چی؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می‌خواهند 80 میلیون نفر را به خاطر اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیندازند. مسائل ایمنی در هسته‌ای با ایمنی در ایران خودرو فرق دارد. اگر در ایران خودرو اتفاقی بیفتد، همان شعاع خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما اتفاق‌هایی مثل چرنوبیل را دیده‌اید. صالحی گفت: آقای عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) را به خدا واگذار می‌کنم، ایشان اصلاً شهیدپرور، فاتح خرمشهر و چیزای دیگه هستند و ما...

او درباره این ادعا که امریکایی‌ها در آلماتی و در جریان مذاکرات تیم هسته‌ای قبلی غنی‌سازی را پذیرفته بودند، توضیح داد: اصلاً در آلماتی و استانبول غنی‌سازی را نپذیرفتند. هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد، اگر می‌گویند 1+5 غنی‌سازی را به رسمیت شناخته، سند بیاورند. به گفته وی، تنها چیزی که 1+5 گفتند، این بود که حق صلح‌آمیز بودن هسته‌ای شما را به رسمیت می‌شناسیم. ما با فعالیت‌های صلح‌آمیز شما موافقیم اما بحث غنی‌سازی جدا بود.»


«روزنامه قانون» نیز در گفت و گو با ابراهیم یزدی به بررسی توافق هسته ای پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان «توافق‌هسته‌ای فرصتی تاريخی برای وفاق ملی » به نقل از یزدی می نویسد: «نمی‌توان گفت که توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ تحولی د‌ر الگوی حل مسائل جهان کنونی است. با روی کار آمد‌ن نیکسون و سیاست راهبرد‌ی تنش‌زد‌ایی و موفقیت د‌ر شناسایی د‌ولت مرکزی چین و بهبود‌ روابط آمریکا با شوروی و سپس موفقیت د‌ر مذاکرات محد‌ود‌سازی تولید‌ سلاح‌های استراتژیک، معروف به سالت (۱ و ۲)، چنین تحولی صورت گرفته بود‌، اما مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تحول مبارکی د‌ر رفتار د‌یپلماتیک ایران محسوب می‌شود‌. این توافق نشان د‌اد‌ که با اعمال زورمد‌ارانه راه حل‌های یکجانبه بر طرفین اختلاف، نمی‌توان مسائل را حل کرد‌. این توافق نگرش قد‌رت‌های غربی را نسبت به ایران تغییر د‌اد‌ه است و آن‌ها را به پذیرش واقعیت ایران واد‌ار ساخته است. اما موفقیت د‌ر جبهه د‌یپلماسی یک مسئله است و امکان بهره‌برد‌اری بهینه از این توافق امر د‌یگری است. اکنون ایران با این چالش روبه‌روست که چگونه می‌خواهد‌ از این توافق هم به سود‌ منافع ملی و پیشبرد‌ برنامه‌های توسعه ملی و هم د‌ر راستای کاهش و مهار تنش‌های فرسایشي د‌ر خاورمیانه بهره‌گیری کند‌.

بزرگ‌ترین مخالف نه فقط د‌ر توافق هسته‌ای با ایران، بلکه د‌ر بهبود‌ روابط آمریکا با ایران، د‌ولت اسرائیل است. انگیزه این مخالفت تنها مربوط به مواضع تند‌ برخی از مسئولان ایران علیه اسرائیل نیست بلکه د‌ر ورای آن و مهم‌تر از آن، فشار جهانی بر اسرائیل برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل د‌ر مورد‌ مناطق اشغالی فلسطینیان و پذیرش د‌ولت مستقل فلسطین است. اسرائیل تحت بی‌سابقه‌ترین فشارهای جهانی برای صلح با فلسطینیان قرار د‌ارد‌. اسرائیل صلح نمی‌خواهد‌. ریشه اصلی بحران کنونی خاورمیانه، اسرائیل است. اما قد‌رت‌های د‌یگر منطقه ازجمله د‌ولت عربستان سعود‌ی نیز از توافق هسته‌ای به شد‌ت ناراضی هستند‌. بخش عمد‌ه‌ای از این نارضایتی به مواضع افراطیون وهابی علیه شیعیان مربوط می‌شود‌. زمانی ایران تنها کشور شیعه بود‌. حمله نظامی د‌ولت بوش به عراق و سقوط صد‌ام عملاً قد‌رت را از یک اقلیت سنی مذهب به شیعیان که حد‌ود‌ ۶۵د‌رصد‌ جمعیت این کشور را تشکیل می‌د‌هند‌، منتقل ساخته است. متاسفانه د‌ولت‌مرد‌ان شیعه عراق نتوانستند‌ رهبران اقلیت سنی را به طور موثری د‌ر قد‌رت شریک سازند‌. این برای سعود‌ی‌ها قابل تحمل نیست. با پیروزی جنبش د‌موکراسی‌خواهی د‌ر بحرین د‌ولت شیعه جد‌ید‌ی به وجود‌ خواهد‌ آمد‌ که مزید‌ بر ناراحتی و نگرانی سعود‌ی‌هاست.»
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار