رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ازآغاز طرح تحقیقاتی میزان آلودگی هوای اراک توسط این دانشگاه خبر داد.
کد خبر: ۹۲۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱ 23 December 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر سید محمد جمالیان افزود: دانستن اینکه هوای اراک توسط چه منابعی آلوده است و آلوده می شود، حق مسلم مردم است.
وی با بیان اینکه هوا یکی از پنج عنصر ضروری (هوا، آب، غذا، گرما و نور) برای ادامه حیات انسان است یادآورشد: هر فرد روزانه تقریبا به ۱۵کیلوگرم هوا نیاز دارد.
وی افزود:معمولاً انسان می تواند به مدت ۵ هفته بدون غذا و مدت ۵ روز بدون آب زنده بماند، اما نمی تواند بدون هوا حتی ۵ دقیقه زنده بماند.
وی تاکید کرد: سالانه بیش از ۳ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که بیش از ۲۰ در صد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند.
دکتر جمالیان ادامه داد: در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است، این مرگ و میر به طور خاص مربوط به برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است.
متولی سلامت استان مرکزی بااشاره به اینکه هوای اراک در زمره آلوده‌ترین کلان‌شهرهای ایران قرار دارد، یادآورشد: این شهر جزو یکی از هشت کلان‌شهر آلوده کشور به حساب می آید، اما دانستن این سوال که چه عاملی بیشترین تاثیر در این آلودگی را دارد و این که بیماری های که در اراک شایع است، متأثر از کدام آلاینده می باشد، سالها است که بی جواب مانده است.
دکتر جمالیان افزود: در سال های گذشته طرح تحقیقاتی جامعی توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک آماده و تدوین شد و اجرای آن در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب رسید، اما متاسفانه با وارد شدن به مرحله عملی به دلیل تامین نشدن منابع مالی که باید هر یک از دستگاه های اجرایی عضو، آن را پرداخت کنند، این طرح عملیاتی نشده و همچنان منتظر تامین اعتبار مانده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهارداشت: بهبود عبور و مرور شهری، بهبود ناوگان حمل و نقل درون شهری، ساماندهی صنایع، ایجاد فضای سبز و آموزش و مشارکت مردمی از مهمترین راهکارهای اساسی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که یکی از طرح‌های ملی است.
وی ادامه داد: در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید، اما این طرح تحقیقاتی قرار است به طور دقیق سهم صنایع، خودروها و غیره را جمع آوری و به سوال چندین و چند ساله مردم و حتی مسئولان پاسخ دهد.
دکتر جمالیان افزود: قرار است در این طرح از تمام آلاینده های موجود و شناسایی شده به صورت مداوم در مدت زمانی یک ساله، سنجش به عمل آید که پس از آن می توان به طور دقیق تر میزان و حجم آلاینده ها را بیان کرد.
وی تاکید کرد: در این طرح که قرار است با همکاری پژوهشکده محیط زیست تهران و برخی از صاحب نامان این عرصه صورت بگیرد، علاوه بر آلاینده هایی که سازمان محیط زیست پایش و اعلام می کند، انواع آلاینده های که برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند نظیر فلزات سنگین، هیدروکربن های فرار و بنزن، نیز به صورت روزانه رصد و سنجیده شوند.
وی اتمام این طرح را برای شناسایی و جلوگیری از موارد آلاینده و تلاش برای کاهش میزان آن را مفید دانست و گفت: برای انجام این طرح پژوهشی و تحقیقاتی علاوه بر کمک مالی دستگاه های مربوطه و عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا، نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه آنان نیز هستیم تا بتوانیم این طرح را که چنین سال است مسکوت مانده را به اتمام رسانده و به سوال مهم و اساسی مردم پاسخ دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار