سیدعلی می گفت: در تمام مدت عمرم هیچوقت بیمار نشده ام! خوراک من تا آنجا که بیاد دارم «نان جو» بوده و حالا نیز «نان جو» میخورم. فقط در این اواخر اشتهای من زیادتر شده است؛ بطوریکه هر دو ساعت یکبار، گرسنه میشوم
کد خبر: ۹۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 06 December 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این چهرۀ پُرچین، که نزدیک دوقرن (200 سال) نسیم جانبخش پشتکوه (پشتکوه موگوئی؛ واقع در فریدَن - غرب اصفهان) به آن خورده است، متعلق به کهنسال ترین مرد جهان، یا «تاریخ زنده» از زمان زندیه تاکنون است!

آنچه که در گزارش زیر آمده است ، گزارشی است که در 16 مهرماه سال 1337 در روزنامه اطلاعات منتشر شده است و اکنون در 16 مهر ماه 1399 یعنی پس از گذشت حدود 62 سال بازنشر می شود.

مردی که نزدیک دو قرن، با تندباد حوادث، دست و پنجه نرم کرده!

صبح روز 16 مهر 1337ش، از وجود چنین مردی در پشتکوه (از توابع شهرستان فریدن استان اصفهان) اطلاع حاصل شد و بلافاصله، خبرنگار روزنامه اطلاعات در اصفهان مأموریت یافت که به اتفاق عکاس، با همراهی یک گروه راهنما بطرف محلّ اقامت این پیرمرد حرکت کند...

پس از تحمل مشقت زیاد و عبور از راههای دشوار و جنگل، در مسیر چند آبادی، و گذشتن از کوه شاهان - که دارای تنگه و گردنه ای می باشد که سرتاسر آن از برف پوشیده... - بعد از ظهر 18 مهرماه وارد کِلوسه در دهستان موگویی از بخش آخورۀ فریدن) شدند...

در پشتکوه که از 84 ده کوچک و بزرگ تشکیل شده، پیرمردان زیادی وجود دارند که سن آنها متجاوز از صد سال میباشد! اصولاً، در آن حدود، از سن هر پیرمردی سؤال میکردند، به زبان لُری جواب میداد: «ای آقا! من هنوز جوانم! صد... صد و پنج... یا صد و بیست سال بیشتر ندارم!»

پیرمردان می گفتند : ما از کودکی، آقاعلی (دویست ساله) را به همین قیافه و سن و سال دیده ایم! و این آقا علی تا چهار پشت پدران ما را بیاد دارد!...

تمام دندانهای او – که طبق اظهار خودش، سی سال قبل (دوباره از نو) درآمده بود – سالم بوده و سایر اعضای بدنش نیز کاملاً سالم میباشد! فقط گوشش مختصری سنگین است! ..

کهنسالترین مرد جهان با دو قرن زندگی!

دویست سال با نان جو!

سیدعلی می گفت: در تمام مدت عمرم هیچوقت بیمار نشده ام! خوراک من تا آنجا که بیاد دارم «نان جو» بوده و حالا نیز «نان جو» میخورم. فقط در این اواخر اشتهای من زیادتر شده است؛ بطوریکه هر دو ساعت یکبار، گرسنه میشوم...

اجتناب از دخانیات (قلیان و سیگار)

سیدعلی میگفت: تا حالا اصلاً دود نکشیده ام؛ ولی گاهگاهی چای میخورم...

زندگی آقاعلی و افراد خانواده اش از دِیْمزار «سبوچه» - که در 18 کیلومتری کلوسه قرار دارد – تأمین می شود و سیدعلی مجبور است برای امرار معاش و بدست آوردن میوه و گندم، به آن محلّ برود. او بارها این مسافت را پیاده پیموده! حتی کدخدا و حاضران اظهار می داشتند " اتفاق افتاده که در یکروز، سیدعلی دوبار به دِیْمزار رفته وبازگشته است!"

پیر مرد کهن سال بقدری شیرین و جالب توجه بود که چندین بار آن زمان در روزنامه ها به چاپ رسید مردی که نزدیک دو قرن با تند باد حوادث دست وپنجه نرم کرده سر گذشت عجیب خود را شرح میدهد. سیدعلی که قبل از کشتی بخارو راه آهن و اتو مبیل بوجود آمده در عصر پرواز بسوی ماه و در عصر بمب اتم با سلامت بزندگی خود ادامه میدهد . در قریه ای که قبلا بیاد دارد پول رایج نبود ومعاملات بصورت پایاپای با مبادله کالا انجام میگرفت. بیاد دارد که اهالی این دهکده مثل اجداد اولیه خود سنگ چخماق بکار می بردند . سید علی صالح کوتاهی قبلا در روستایی بنام سوه زندگی میکرد وچندین سال از عمر خود را در روستای سوه سپری نمود و بعدا به روستای کلوسه مهاجرت نمود وبقیه عمر خود رادر روستای کلوسه سپری نمود .بهمین منظور سید علی سوه ای هم به او می گفتند .القابی که به آن میدادند عبارتنداز آسید علی .آقا علی .کهنسالترین مرد جهان .وی در سن 25 سالگی ازدواج نمود پیرمرد چهار فرزند داشت که دو تن از آنها سنشان 126و 103 ساله بودند که در روستای سوه زندگی می کردند به همین خاطر روستاهای کلوسه و سوه و منطقه پشتکوه رادیار کهنسالان می نامیدند. اینکه آیا پیر مرد نیز هیچگونه ناراحتی داردیا خیر اضهار داشت تاکنون هیچکونه ناراحتی نداشته ام وی گفته تمام عمر حتی برای یکبار مریض نشده ودارو نخورده ام .وی گفت در سن 155سالگی مجددا دندانهایم روئیده است وقتی از ایشان سوال کردند که دندانهایت سالم است به زبان لری جواب داد" آره کره دندونام سی سال پیش دواره سوز آبید " یعنی بله پسر جان دندانهایم از سی سال قبل برای دومین بار سبز شده است . مرد کهنسال از نظر پزشگی و تحقیق سن مورد معاینه پزشگان قرار گرفت ومورد تاییدآنان قرار گرفت ومعلوم شد 189 سال سن دارد پزشک آن امیر حمزه بود ودکتر عبدالوهاب . وی زندگی بسیار ساده ای داشت او می گفت سعی می کنم غذای داغ ویا خیلی سرد نخورم تابستان وزمستان همین لباس را که می بینید بر تن دارم زمستان با آتش کردن تنور خانه ام خود را گرم می کنم .هیچوقت غم و غصه به دل راه نمیدهم .هر چه دارم با مردم میخورم وزندگی بی دغدغه خاطر می گذرانم . کارهایی همچون کشاورزی کوهنوردی اسب سواری میکردم . اهالی محل نقل می کردند که در زمستان اهلی ده دور هم جمع میشدند و سید علی به زبان لری از سلسله حکومتهای قاجار یه -زندیه-سلسله پهلوی سخن می گفت اومی گفت که در زمان محمد شاه پیاده به تهران رفته است.

فرزندان سیدعلی صالح

از اوّلین زنم که در 25 سالگی گرفته ام، شش فرزند: سه پسر و سه دختر پیدا کردم که دوتای آنها مرده اند و حالا چهار فرزند: دو پسر و دو دختر دارم. سن فرزندانم که هم اکنون در دِهِ «سوه» زندگی میکنند، به ترتیب عبارت است از: خانم 110 ساله؛ عبدالباقی 105 ساله؛ محمد 90 ساله؛ و کوچکتر از همه: دخترم گلناز 80 ساله.

خبرکهنسالترین مرد جهان در خبر گزاریهای مهم بین الملل

خبر سید علی صالح کوتاهی پیر مرد 189ساله که دردل کوهای غربی ایران وسالخورده ترین موجود بشری جلب توجه خبرگزاریهای مهم بین المللی آن زمان از جمله اسوشیتد پرس وخبر گزاری فرانسه چنین خبر میدهند

اسوشیتد پرس در این زمینه چنین خبر می دهد "کهنسالترین مرد جهان که 189 سال دارد در دهکده ای واقع در 20 میلی اصفهان پایتخت سابق ایران زندگی می کند که قادر است دو الی سه میل پیاده روی نماید وی که علی نام دارد تا چند سال قبل در دهکده دیگری زندگی می کرد"

خبر گزاری فرانسه می نویسد که "درنزدیکی اصفهان مسن ترین مرد جهان 189ساله است و خاطرات دوران محمد شاه را بیاد دارد".

اعتقادات سید علی صالح کوتاهی علیه رحمه

سید علی فردی با تقوا متدین مومن وبا اخلاص بود.با اصول وفروع دین فوق العاده علاقه مند بود.نماز او هرگز ترک نشده بود روزه می گرفت وکسانی که نزد ایشان می آمدند مرتبا توصیه می کرد که نماز و روزه خود را ترک نکنند وآنها را سخت از آتش جهنم و غضب خداوندی برحذر می داشت. دعای پیر مرد سید علی صالح کوتاهی گیرا بود. مردم پشتکوه بختیاری عقیده داشتند که دعای سید علی زود اثر می کنند تا کنون هر دعایی میکرد مستجاب می شد و یا اگر کسی وی را آزار می داد به بلا یی گرفتار می شد. در د نیا یی که عمرهای طبیعی از شصت تا هفتاد بندرت تجاوز نمی کند وجود یک انسان 189 ساله پدیده ی شگفت انگیزی است در حقیقت نادره و اعجو به حیات است و بمنزله ی یک پدیده گرانبها در کشورمان بوده است یاد وخاطره این مرد تا ابد گرامی باد.

منبع : روزنامه اطلاعات 16/7/1337

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
دروغه خودش ۱۸۹ سال داره اولین بچش ۱۱۰ سال یعنی در ۷۹ سالگی بچه دار شده کذب محض
پاسخ ها
مانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
اون دوتا بچه ایش که مردنو حساب کردی؟:) اونها قطعا از این بزرگتر بودن، قبل از اینکه حرف بزنی فکر کن!
ادریس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
مرددرصدو پنجاه سالگی هم میتونه بچه دا بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار